|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|
|
|

|
Støttegruppens
første krav i forbindelse med sikkerhet til
sjøs
|
Hvilke
krav ble stilt til endringer i det norske lovverket
etter Scandinavian Star-ulykken? Her er de første
forslagene som Støttegruppen la fram på
møter med politikere på Stor- tinget.
(Kravene
sto i Støttebulletinen i desember 1990)

|
 |
- For
å drive fergetrafikk mellom Norge og
andre land, må det være gitt konsesjon
av norske myndigheter. Passasjerskip og ferger som
går i rutefart på norske havner kan ikke
føre bekvemmelighetsflagg eller være
med i NIS eller andre internasjonale skipsregistre.
- Norske
lønnvilkår og trygderegler må gjelde
for alle som arbeider på norske skip, uansett
nasjonal opprinnelse og hjemsted. Lov om yrkesskadeerstatning
må omfatte alle ansatte på norsk-registrerte
skip.
- Mannskap
og passasjerer må sikres det samme erstatningsrettslige
vern ved per-sonskade eller dødsfall på
skip som på tog, buss eller fly. Bortfrakteren
må på- legges objektivt erstatningsansvar
for tap ved at passasjerer og mannskap dør
eller komme til skade. Det må gjennomføres
tvungen ansvarsforsikring for bort- frakteren etter
hjemmelen som allerede fins i Sjøloven,
Forsikringen må gi rett til full erstatning
uten hensyn til om noen har skyld i skaden.
- Bortfrakterens
begrensede ansvar for personskade oppheves. Det skal
ikke være mulig å inngå forhåndsavtaler
mellom assurandør og eier til skade for passasjerer
og mannskap. Reglene om at assurandørenes erstatningsansvar
faller bort der- som det er utvist forsett eller grov
uaktsomhet fra rederen, må fjernes. Den øvre
grensen for rederiets samlede ansvar må også
fjernes.
- Det
innføres regler om at objektivt straffeansvar
for rederi og eier som bryter sikkerhetsbestemmelsene.
Bot for slike overtredelser settes så høyt
at det ikke er mulig å tjene på overtredelsene
av sikkerhetskravene.
- Kontrollfunksjonene
overfor ferger og skip tas vekk fra klassifiseringsselskapene
og tilbakeføres til Skipskontrollen i Sjøfartsdirektoratet.
Direktoratet må gjøres istand til å
overta den kontrollen som klassifiseringsselskapene
har hatt av deres egne sertifikater blir overholdt.
Selskap som Det norske Veritas og Lloyds må
gi avkall på sin uheldige dobbeltrolle.
- Skip
som skal settes i fart på norske havner må
legge fra plan for beredskaps-organisasjon, brannberedskap,
nødinstrukser og øvelsesfrekvens til
godkjenning av Skipskontrollen. Skip må
ha tilstrekkelig støtte i en effektiv organisasjon
i land. Ideen om «selvstyrte» skip og
egenkontroll duger ikke.
- Norske
myndigheter
må kontrollere at sikkerhet er oppfylt uten
hensyn til hvilket flagg skipet fører. Overtredelse
av sikkerhetsreglene må medføre forbud
mot trafikk på norske havner.
- Varslings-
og overvåkingssystem må gjøres
bedre. Meldinger til brannvesen ved ulykker til sjøs
må gis raskere enn nå.
|

|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|

UTSKRIFT
|