Til startsiden

Oppdatert: 20.03.2010
Til delområdet: Brannen.
BRANNEN OG







 

De aller fleste som ble berørt av ulykken kom fra..

De aller fleste som ble berørt av Scandinavian Star-ulykken i 1990 kommer fra land som har tilknytning til havet: Norge, Danmark, Sverige, Portugal, USA, Filippinene, Trinidad...

Lange kyster som kunne vært grenser, ble åpne vidder av hav, for samkvem mellom mennesker og internasjonal handel. Med skipet som middel ble havet mulig å mestre. Nå vet vi også mer om hvordan tidligere kulturer søkte samme vei, og tidligere uforklarlige likheter mellom kulturer som vi ikke trodde kunne ha hatt med hverandre å gjøre, forklares nå med at de på spinkle farkoster lot seg utfordre, og ikke begrense.

Men de strakk seg mot sine egne yttergrenser av kompetanse. Det var en utfordring å bygge noe som skulle holde. Man skulle jo nå målene.

Hvis vår kultur bare handler om billighet, så har vi tapt mer enn bare differansen mellom den kompetanse og de ressurser som var tilgjengelig for vår sikre overfart, og den livs- og miljøtruende løsning man satset på.

Vi hadde vel noe for øye da skipet la ut på sin reise med varer til fjerne land og folk. Det var vel noe vi ville, da vi selv reiste ut.

Skipene er muligheter til fortsatt å ikke bli begrenset av havet som møter oss.

(Hentet fra Støttebulletinen nr. 7, vinteren 1993, noe redigert)

 

Til delområdet: Brannen.
TIDEN ETTER
Nyhetsarkiv.
Nyhetsarkiv
Alfabetisk oversikt.
Styre og stell:

Utskriftsvennlig versjon.
UTSKRIFT

Startsiden
Startsiden