
Før det hadde hun vært forpleiningsassistent
på tankbåt i utenriksfart. Men bakgrunnen
sin har hun i hotellnæringen. I 25 år har
hun hatt med mennesker å gjøre i dette serviceyrket.
-
BA MYNDIGHETENE STOPPE BÅTEN
Astrid og de andre jentene prøvde å
stanse Scandinavian Star. De ringte til helsemyndighetene
og ba dem stoppe båten. De meldte fra om kaoset
til Sjømanns-forbundet. Til ingen nytte.
Helsemyndighetene nektet til og med senere for
at de hadde blitt oppringt.
Sjømannsforbundet
mente at de som tok hyre på en slik båt
gjorde det på eget ansvar. Heller ikke senere
fikk de eller noen andre av mannskapet noe særlig
hjelp av LO-forbundet.
En
bartender på puben på Sentralstasjonen
i Oslo er portugiser. Astrid traff ham for
litt siden etter et møte i styret i Støttegruppen.
Hun kom for sent til toget og måtte vente på
neste. Da fortalte portugiseren som hadde vært
tolk for mannskapet mens de var i København
under sjøforklaringen i 1990, at brev fra det
portugisiske mannskapet til Sjømannsforbundet
nylig hadde blitt sendt i retur. De fikk ikke engang
svar på noen enkle spørsmål de hadde.
TRUSLER
OG ISOLASJON
Etter redningen fra brannen kom Astrid først
i land i Fredrikshavn før hun som de andre
ble innkvartert på Hotel Royal Christiania
i Oslo. Her ble de nærmest isolert. Uten andre
klær enn dem de hadde hatt ombord måtte
de hele tiden stå til disposisjon for politi og
advokatene til de to danske spekulantene. Enda verre
ble det under sjøforklaringen i København.
I over en uke ble de sittende for seg selv uten tillatelse
til å snakke med andre mennesker. De fikk en sjekk
av Ole B. Hansen slik at de kunne kjøpe
seg klær. Resten av tiden var de under konstant
press fra advokatene.
SORG
OG BITTERHET
Da Astrid kom hjem til hjembyen fortsatte hun
å stenge seg inne. Hun tok ikke kontakt med noen,
kuttet ut all kontakt med familien av frykt for å
bil sperret inne fordi de ville tro hun var blitt gal.
Overdose av sovepiller gjorde nesten slutt på
henne. Hun hadde mistet jobben, hun hadde mistet passasjerene
sine og hun hadde mistet en del av seg selv. Hun var
ikke alene om å føle det slik. Ingen av
jentene som hadde hatt arbeid på Scandinavian
Star fikk nødvendig hjelp.
Møtet
med de etterlatte i Støttegruppen gjorde
bare vondt verre. Astrid følte bitterheten slå
imot seg som en skillevegg mellom henne og flere av
de pårørende. Hun forsto aggressiviteten
deres og trakk seg enda mer unna. - Her har jeg ikke
noe å gjøre, tenkte hun om Støttegruppen.
Det
eneste samholdet fant hun hos de andre jentene som opplevde
det hele på samme måten. De møttes
for å trøste hverandre. Ingen andre ga
dem støtte i deres sorg.
GLEMT ETTER «BEKLAGELIG GLIPP»
Først fem måneder etter ulykken ble de
innkalt til Sjøfartsdirektoratet som beklaget
at de hadde blitt glemt som gruppe oppe i alt det andre.
Men de fortsatte å bli glemt. De fikk feilaktig
informasjon om trygderettigheter og dårlig veiledning
i å finne fram i jungelen av attføringstilbud.
Astrid ble presset til å sette seg på
skolebenken for å lære det hun hadde holdt
på med i 25 år, service i reiselivet. Hun
fikk magesår, spyttet blod og gikk kraftig ned
i vekt.
Etterhvert
ble trygdeutbetalingene så små at det ikke
gikk an å leve på dem. Med en husleie på
kr. 3000.- er det ikke mulig selv for et sosialkontor
å sette opp et budsjett når den månedlige
utbetalingen er på kr. 3600.-
Astrid
gikk en stund til psykolog. - Hvorfor gjør
du ikke det lenger, ville sosialkontoret vite. -
Det vil du jo ha godt av. Men det var ikke snakk
om å dekke de 220 kronene Astrid måtte
ut med til hver time. Etterhvert viste det seg at trygdeutbetalingene
var basert på feil sats.
Som
offer for yrkesskade hadde hun krav på langt høgre
beløp. I mellomtiden hadde hun vært avhengig
av hjelp fra den nærmeste familien for å
klare seg. Flere av de andre jentene er også så
godt som ruinert.
SJØMANNSFORBUNDETS
DÅRLIGE SAMVITTIGHET
En stund hadde hun og de andre jentene kontakt med en
egen advokat. Men han trakk seg ut etter at Sjømannsforbundet
sa det var deres sak. Juristene i LO har likevel
ikke vært til særlig nytte. De likte ikke
at jentene hadde vært i kontakt med Støttegruppen,
for det var ikke noe for dem, fikk de høre.
Kravet
deres er ganske enkelt: de har opplevd en brannkatastrofe
som krevde mange menneskeliv. De føler skyld
og angst for det som skjedde. Siden de falt utenfor
alle forsikringsordninger fordi Skuld godtok
en polise der mannskapet ikke var med, har de ingen
andre muligheter for økonomisk oppreisning enn
å søke om billighetserstatning fra myndighetene.
Dette
kravet har juristene i LO ennå ikke fremmet.
De vil vente til høsten, for da kommer saken
til kaptein Larsen opp. Da kan de skape blest
om denne billighetserstatningen. Men Astrid og
de andre jentene kan like gjerne bli glemt nok en gang.
Dessuten har da ikke deres krav om erstatning noe som
helst med straffesaken mot kaptein og redere å
gjøre.
Det
er ille at det skulle gå to år før
Støttegruppen ble i stand til å
bli en gruppe også for Astrid og de andre.
Det er uhørt at LO i løpet av denne
tiden ikke har gjort noe for å løse deres
akutte økonomiske problemer.

Kort forklaring for bakgrunnen for Torbjørns kommentar:
Det er ikke til å underslå
at det var en del tendenser til intern strid i Støttegruppen
i den første tiden etter ulykken. Pårørende
i sjokk som selv ikke hadde vært med på båten,
beskyldte til tider det norske og særlig det portugisiske
mannskapet, samt vi overlevende (særlig de av oss
som ikke mistet noen i brannen) for å være
noen feige kujoner, som ikke gjorde nok for å redde
deres kjære.
I
ettertid er det lett å forstå denne frustrasjonen
og reaksjonen, men det var ikke enkelt da det sto på,
og flere av oss overlevende følte at vi ikke
var helt velkommen og «fullverdige» medlemmer
av Støttegruppen.
Kurt Evert Stenbakk, 16.08.02.
|