STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKENBRANNEN |
Hvordan kunne skipet bli satt i drift?BESIKTIGELSESMANNEN
OG KLASSESELSKAPET ANSVARLIG Støttegruppen snakket våren 1992 med en sentral person i det maritime miljøet i Norge, som kjente forholdene vedrørende Scandinavian Star. Han hadde klare meninger om hvem som er ansvarlig for et skips tilstand. STØTTEGRUPPEN
SKØT OVER MÅL? Til dettes svarte vedkommende at Scandinavian Star var ikke i nærheten av det man måtte forvente. Teknisk sett var skipet ikke slik det skulle, folka om bord kunne ikke bruke systemene slik de skulle, og dersom konvensjonskravene i 1960-konvensjonen ble fulgt, ville båten være sikker mot brann. HVORDAN
KUNNE SCANDINAVIAN STAR BLI SATT I DRIFT? På dette svarte han at «viktigste må være å forhindre brann» og at båter må «være bygget med ubrennbare materialer, og overflatekledningene inne i båten må være av tungt brennbare materialer. Båten må seksjoneres slik at en brann er lukket inne der den oppstår. Deretter må mannskapet være gitt anledning til å holde en standard som er slik at de kan slukke i det begrensede området det brenner. Det ligger innefor kravene som gjaldt for Scandinavian Star.» BESIKTIGELSESMANN
OG INSTITUSJONEN SOM HAR BÅTEN TIL VURDERING HAR ANSVARET FOR
Å SJEKKE SIKKERHETEN GJENNOMFØRINGER
AV VENTILASJONSRØR OG BRANNSIKKERHET HVEM
HADDE ANSVARET FOR AT SCANDINAVIAN STAR FIKK SEILE I DEN TILSTAND
BÅTEN HADDE? |
STØTTEGRUPPEN
ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker Bankkonto: 1204.55.29647 [Startsiden] |
|