STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKENBRANNEN |
Inspektøren fra Lloyds svar skyldigINSPEKTØR
SVAR SKYLDIG Flaggstaten Bahamas hadde ansvar for at skipet tilfredsstilte internasjonale konvensjoner for sikkerhet, men også denne kontrollen var delegert til Lloyds, som dermed hadde full kontroll over sikkerheten på skipet. Dette skapte ingen problemer for rederiet. Alle sertifikater ble utstedt, og skipet kom til Skandinavia i slutten av mars 1990. Under siste dag av sjøforklaringen i København kom det fram at Lloyds-inspektøren Christopher Adams, som undersøkte Scandinavian Star i januar 1990, ikke gjorde jobben sin. Tilhørerne i den danske sjø- og handelsrett fikk da høre at inspektør Adams ble svar skyldig da den amerikanske sjørettsadvokaten Richard V. Singleton stilte mange avslørende spørsmål om sikkerheten om bord på Scandinavian Star. Singleton var engasjert av Støttegruppen, men ble betalt av assuranseselskapet Skuld. Adams måtte gang på gang svare benektende på at han hadde utført det som kreves av en inspektør som årlig skal gi et fartøy den nødvendige godkjenning hva angår sikkerhet om bord. Adams hadde ikke personlig
UTTALELSE
FRA SCHEIUTVALGET LEDER, TORE SCHEI |
STØTTEGRUPPEN
ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker Bankkonto: 1204.55.29647 [Startsiden] |
|