
MANGEL PÅ OPPLYSNINGER - TRUSSEL MOT SIKKERHETEN
Mangelen på opplysninger om hvilke interesser som
faktisk sto bak skipet betydde en direkte trussel mot
sikkerheten for passasjerer og mannskap. Ei grundig gransking
av finansspillet i løpet av vinteren og våren
1990, ville ha avslørt om de danske eiendomshandleme
hadde egne planer med båten eller bare var stråmenn
for større spekulanter og kapitalsammenslutninger
son ikke ønsker å tre åpent fram.
Mer
omfattende undersøkelser om eierstrukturen ville
også ha brakt på det rene om Bahamas-registrerte
SeaEscape var et aktivt eierselskap eller bare en
postboks for virkelige eiere som like gjerne kan være
skandinaviske som amerikanske finansgrupper. Det ei
beklagelig at Scheiutvalget som ellers i stor
grad tok i bruk eksperter for å kaste lys over
viktige uavklarte forhold ved ulykken, ikke anstrengte
seg for å beskrive hva som skjedde av økonomiske
transaksjoner før båten ble tvunget i drift
i april.
I
løpet av noen ettermiddagstimer 30. mars gikk
driftsansvaret av Scandinavian Star som en pingpongball
mellom flere forskjellige selskaper. Først gjorde
SeaEscape bruk av kjøpsretten sin og kjøpte
båten av Stena Cargo Line. En time seinere
overleverte SeaEscape båten til KS Scandinavian
Star. Avtalen var at dersom hele skipet ikke var
betalt innen 6. april, skulle det igjen gå tilbake
til SeaEscape.
Så
lenge hele kjøpesummen ikke var utbetalt, skulle
båten derfor fortsatt være regi-strert i
SeaEscape. For å klare forpliktelsene sine
var både KS Scandinavian Star og SeaEscape
avhengig av et lån i Scandinavian Bank Group
plc. Men transaksjonen var ikke slutt med det.
KS
Scandinavian Star leide med en gang båten
uten mannskap til Liberia-selskapet Shipping Projects
Ltd. Så seint som 16. juli 1990 var likevel
SeaEscape fortsatt registrert som eiere av båten
som da var pantsatt i Scandinavian Bank Group plc.
Scheiutvalget
hevder at hovedtrekket ved transaksjonene mellom
SeaEscape og DaNo var at SeaEscape skulle
låne ut penger til kjøperen mot sikkerhet
i skipet. Danskene skulle så ordne med dokumentasjon
for sikkerhet og lånet. Men en slik dokumentasjon
ble aldri framlagt. Det holder derfor ikke slik Scheiutvalget
gjør, å hevde at Johansen-gruppa
med overdragelsen 30 mars måtte anses som eier.
PRESSEMELDING
FRA SEAESCAPE
I den første pressemeldinga fra SeaEscape
16. april, påsto SeaEscape at det ikke
var noen forbindelse mellom dem og Scandinavian Star.
Selskapet beklagde seg over å måtte bruke
pressa for å ta avstand fra uansvarlige konklusjoner
som var trukket uten undersøkelser og bare basert
på sladder. Personer med ansvar burde vente med
å kritisere dem så lenge det regjeringsoppnevnte
skandinaviske granskningsutvalget ikke hadde kommet
med sin rapport.
Og
Scheiutvalget skuffet ikke finansinteressene
bak selskapet. De brydde seg ikke om å få
fram andre opplysninger enn de som stemte overens med
den opprinnelige pressemeldinga fra SeaEscape.
De bygde sine vurderinger av eierforholdet utelukkende
på sjøforklaringa i København,
politiforklaringer og opplysninger fra selskapene til
eiendomshandler Henrik Johansen.
Men
i ei pressemelding 14. mai hadde SeaEscape vedgått
at DaNo ikke var de egent-lige eierne, men bare
hadde bruksrett til båten: «Som sikkerhet
for betalinga av resten av kjøpesummen, beholder
SeaEscape skjøtet på skipet, gyldige panteobligasjoner
og er fortsatt registrerte eiere av båten, selv
om den fysiske besittelsen og bruksretten ble overdratt
til K S Scandinavian Star 30 mars 1990 sammen med alt
ansvar».
SEAESCAPE
FIKK UTBETALT FORSIKRINGEN FOR SKIPET
Etter dette må det være klart at SeaEscape
så på seg sjøl som rettmessige pant-havere.
Det er ingen tvil om at SeaEscape fortsatt skulle
stå som registrerte eiere og bare hadde gitt fra
seg den fysiske kontrollen av båten til KS
Scandinavian Star. Eierforholdet kom også
klart fram ved at det ikke var DaNo, men SeaEscape
som fikk utbetalt kaskoforsikringa på 24 millioner
dollar i juli 1990.
KAPITALTRANSAKSJONENE
FØR BRANNEN I APRIL SKULLE SKJULES
I forbindelse med erstatningsoppgjøret med Skuld
var det ikke mulig for advokatene våre å
få ut nødvendige dokumenter om de økonomiske
transaksjonene med Scandinavian Star. Korrespondansen
mellom partene som deltok i det såkalte salget
30. mars er holdt tilbake. Både DaNo, SeaEscape
og Skuld nekta alle innsyn i eierforhold. Kapitaltransaksjonene
som la grunnlaget for brannen i april skulle for all
del ikke bli kjent.
SCHEI-RAPPORTEN:
INGEN HJELP TIL FINNE UT AV DE ØKONOMISKE DRIVKREFTENE
BAK SCANDINAVIAN STAR
Det er ingen grunn til å slå seg til ro
med at Scheiutvalget ikke syntes det var deres
sak å gi et bidrag til løsninga hvem som
var de reelle eierne av Scandinavian Star. Offentliggjøringa
av arbeidet til granskingsutvalget viste at de
som vil skaffe seg oversikt over de finansielle drivkreftene
bak Scandinavian Star-ulykken må finne
svaret andre steder enn hos Schei & co. Rapporten
deres er til liten hjelp for dem som vil gjøre
det vanskeligere å drive økonomisk kriminalitet
til sjøs
Utvalget
bidro til å bagatellisere eierforholdet ved å
framstille det som et spørsmål som «utelukkende
vil ha betydning private rettssubjekter imellom»,
og som de derfor ikke fant «det riktig å
ta stilling til».
SCHEI-UTVALGET
TÅKELEGGER OG PULVERISERER ANSVAR
Likevel tok de det altså som ei forutsetning for
arbeidet sitt at eiendomshandler Henrik Johansen
var eier. På denne måten har granskingsutvalget
pulverisert og tåkelagt spørsmålet
om hvem som sto bak de økonomiske transaksjonene
som førte fram til brannen 7. april 1990. Finansspekulasjonene
som la grunnlaget for katastrofen reduseres til et spørsmål
«om økonomiske forhold og rettigheter
mellom private parter».
Dette
er et forsøk på å fordreie dimensjonene
i årsaksforholdet bak brannen. Lånekapital
fra nordiske banker gjorde det mulig å
få satt Scandinavian Star inn i rutefart
før den var driftsklar. Deres spekulative og
lyssky transaksjoner gir dem et klart ansvar for katastrofen
i Skagerrak.
(Mellomtitler
er lagt til i ettertid, K.E.S.)
|