Alle
de øvrige er ikke blitt avhørt av de skandinaviske
myndigheter. Til og med en så sentral aktør
som personen som Niels-Erik Lund, han som var registrert
som bestyrende reder på ulykkestidspunktet, har
ikke måttet svare for seg:
- Athanassi
Yannoulatos
- Carl
Axel Psilander
- Douglas
MacGarvey
- Henrik
Johansen
- Henry
van der Kwast
- Joel
Rahn
- Keith
Jarvis
- Kenneth
Engström
- Louis
Pietro
- Mel
Lamelas
- Niels-Erik
Lund
- Oddmund
Grundstad
- Per
Olof Eriksson
- Peter
Winberg
DE
POLITISKE KONSEKVENSENE I FORHOLD TIL EIER- OG REDERANSVAR?
Hva ble de politiske konsekvensene i forhold til eier-
og rederansvar i Danmark og Norge? Til tross
for politikernes sterke engasjement både i begge
land, og Poul Nyrup Rasmussens løfter,
så er reglene for myndighetenes kjennskap til
og kontroll med reder- og eierskap i de to landene ennå
ikke endret.
Av
dette må vi trekke den lærdom at det fortsatt
er mulig at rederne får lov til å sette
hensynet til pengetransaksjoner og skattefradrag høyere
enn hensynet til passasjerer og deres sikkerhet.
Og hva skjedde med Scandinavian Star?
Scandinavian Star seiler fortsatt, men nå
under navnet Regal Voyager. Båten seiler
i rutefart mellom Puerto Rico og den Dominikanske
Republikk og er fortsatt registrert i Nassau
på Bahamas. Ansvarlig rederi er International
Shipping Partners, som kontrolleres av - ingen ringere
enn Niels-Erik Lund.
|