
Kreditorene var de britiske havnemyndighetene,
med utestående havneavgifter, og noen ved navn Florida
Asset Financing Corporation. Vi har ikke klarhet i
hvem den amerikanske kreditoren er, og hva som
ligger bak deres krav.
NYTT
NAVN: REGAL VOYAGER
Havaristen har i flere år ligget til kai i Southampton
under navnet Candi. Henrik Johansens høyre
hånd, Hans Bergmann, var i flere år
stasjonert i den engelske byen med ansvar for
oppsyn på skipet. Scandinavian Star får
nå navnet Regal Voyager, kongelig reisende.
Oppdraget med å sette skipet i stand skal ut på
anbud i flere land. Skipet ligger ved Husbends Shipyard
i Southampton til enklere vedlikehold og klargjøring
av anbudspapirene.
INTERNATIONAL
SHIPPING PARTNERS
Managementfirmaet International Shipping Partners,
IPS, representerer de nye eierne i arbeidet med å
klargjøre hvilket restaureringsarbeid som må
gjøres ombord på skipet. IPS skal
deretter utarbeide anbudsdokumentene for jobben. Svenske
Ken Engstrøm leder IPS fra Miami
i Florida. Ken Engstrøm var tidligere
engasjert i SeaEscape.
NILS
ERIK LUND: BÅDE IPS- REPRESENTANT OG HENRIK JOHANSEN-KONTAKT
En av de Henrik Johansen samarbeidet iherdig
med tidligere, i forsøk på å finansiere
fortsatt drift av sin virksomhet, er dansk- amerikaneren
Nils Erik Lund. Ringer man Nils Erik Lund
på hans telefon København, svarer
en kassett at man er kommet til International Shipping
Partners. Nils Erik Lund var daglig leder i SeaEscape
på 1980- tallet, frem til ihvertfall 1988. Det
kan altså oppsummeres at forretningskontakter
av Henrik Johansen deltar i«crewet» som
nå setter Scandinavian Star i stand til
fortsatt seilas under navnet Regal Voyager.
SEAESCAPE,
DFDS OG STENA
Som de fleste husker, var det SeaEscape som sto
for driften av Scandinavian Star i USA
frem til 1990. Fergerederiet DFDS sto tidligere
bak SeaEscape, men solgte selskapet i 1984. DFDS
vil ikke oppgi hvem kjøpeme var. Skipet Scandinavian
Star var eiet av Stena Cargo Line som leiet
det ut til Stena Cruise Line, som igjen leiet
det ut til SeaEscape. Skipet ble solgt og overdratt
til SeaEscape rett før ulykken, hvorpå
SeaEscape umiddelbart overdro skipet videre til
Henrik Johansen.
ST.
THOMAS CRUISE LINE OG FRED KASSNER
Eierne som IPS representerer, skal være firmaet
St. Thomas cruise- Line på Bahamas,
og en stor amerikansk investor ved navn Fred Kassner.
Vi kan ikke trykke antakelser om hvem som står
bak St. Thomas Cruise Line. Når det gjelder
Fred Kassner, derimot, er dette en stor aktør
i reiselivsbransjen i USA. Fra hovedkontoret
med rundt 500 ansatte i New Jersey, leder han
selskapet Liberty Line.
KASSNER
TIDLIGERE INVOLVERT I SCANDINAVIAN STAR
Det er hevdet at Kassner først ble klar
over Scandinavian Star som mulig investeringsobjekt
i forbindelse med tvangsauksjonen. Det er imidlertid
klart at Fred Kassner var en sentral figur bak
SeaEscape, og dermed den tidligere driften av
Scandinavian Star. Nå fortsetter han som
bakmann i videre drift av Scandinavian Star.
KASSNER
BAK FLERE PASSASJERSKIP
Fred Kassner står bak flere skip i våre
nære farvann. Konseptet er å kjøpe
opp passasjerskip for å leie dem ut på såkalt
bare boat charter til andre selskaper som står
for driften. Utleie skjer uten mannskap. Det blir dermed
en rekke selskaper involvert i driften av skipet med
det konseptet Fred Kassner driver etter. Selskaper
som gir inntrykk av å være atskilte enheter,
viser seg ofte å ha tette forbindelser.
HAR
FLERE SKIP I EUROPA
Minst et av skipene til Fred Kassner har nylig
seilt mellom Polen og Sverige under Bahamas-flagg.
Skipet, som heter Ballanga Queen, går nå
mellom Tallin og Travemünde. Forsøk
på å få opplysninger om Fred Kassners
engasjement i fergetrafikk i Europa, er vanskelig.
Forværelset avbryter alle spørsmål:
- Har de snakket med International Shipping Partners?
- Vi opplyser ingen ting. - Dette vil vi ikke si noe
om..
SPEKULASJON
I VRAKET ETTER ULYKKEN
Støttegruppen skrev i Støttebulletinen
nr. 6 at det foregikk spekulasjon med vraket etter
ulykken. Dette kan nå ytterligere understrekes.
Henrik Johansen fikk ikke utbetalt kaskoforsikringen
fra Fjerde Sø (nå nedlagt). Pengene
gikk til SeaEscape. Det var forsikringsselskapet
som deretter satt med pantet i skipet. Sommeren 1990
kjøpte imidlertid Johansen vraket tilbake!
Det er uklart hvordan han flere måneder etter
ulykken klarte å reise kjøpesummen på
et ukjent beløp.
|