Firmaet
CLC Contractors i Southampton ble engasjert i
et restaureringsarbeid ombord, og alle innvendige vegger
og overflatekledninger i taket er fjernet fra resepsjonen
og akterover på 500, 600 og 700-lugarområdet.
Hvorfor restaurerings- arbeidene ble avsluttet har vi
ikke svar på, men det er nærliggende å
tro at CLC ikke ville fortsette da de ikke fikk
oppgjør. De har for tiden en hard jobb med å
få fullt oppgjør for det arbeidet som er
utført ombord, men vil ikke opplyse hvem de fremmer
sine krav mot.
Scandinavian
Star har fått deler av sitt gamle navn malt
over, og har nå navnet Candi på skipssiden.
De danske eierne har to representanter i Southampton,
capt. Hans Bergmann og maskinist Gerry Guimbalan
fra Filippinene. Sistnevnte var også
ombord da det brant.
Formålet
med deres opphold i Southampton er å hente
inn anbud fra interesserte verft på gjenoppbygging
av båten med tanke på å selge den.
Bl.a. var representanter fra et polsk skipsverft
i Southampton så sent som i april for å
vurdere kostnadene. Rederiet i Danmark må
også være i Southampton fordi det
er et krav fra havnemyndighetene at en skipseier skal
ha en representant til stede når en båt
ligger ved kai.
Det
er kjent at båten ble kjøpt av SeaEscape,
men at ikke hele summen var betalt da ulykken skjedde.
Nå får vi høre at danskene hadde
sitt forsikringsselskap, Fire SØ, og at
SeaEscape hadde sitt eget. Hvilket var det?
SeaEscape
var helt klare på at de ikke hadde noe med denne
båten å gjøre, men senere fikk de
millioner av dollar i kaskoforsikring. Hvor mye fikk
de, og fra hvilke forsikringsselskaper? Etter at kaskoforsikringen
var utbetalt satt forsikringsselskapet med pant i båten.
Hadde
Fire SØ pantet alene, eller sammen med forsikringsselskapet
til SeaEscape? Hvorfor ble de danske operatørene
oppfattet som naturlige kjøpere, av vraket? Hva
ble vraket solgt for, og hvordan klarte danskene å
finansiere kjøpet? Hvis de lånte penger
for å kjøpe vraket, hvem lånte dem
da pengene? Et naturlig spørsmål blir:
Hvem står egentlig bak SeaEscape? Det er
mange spørsmål som reiser seg.
Scandinavian
Star var eiet av Stena Cargo Line, men leiet
ut til Stena Cruise Line og av dette selskapet
videre utleiet til SeaEscape, som noen dager
før ulykken fikk registrert Scandinavian Star
i sitt navn. Bakgrunnen var at de skulle selge båten
videre til Kommandittselskapet KS Scandinavian Star.
Båten
hadde fargene til DFDS i Danmark. DFDS,
som eies av Lauritsen-gruppen i Danmark,
var tidligere eiere av SeaEscape, men presiserer
sterkt at de solgte firmaet midt på åttitallet,
og ikke har noe som helst med SeaEscape å
gjøre. De vil likevel ikke si hvem de solgte
SeaEscape til.
-
Det ligger i kontrakten med kjøperne at vi ikke
skal offentliggjøre hvem de er, sier direktør
Nils Bakk i DFDS når vi spør hvilke
kontakter de har til SeaEscape.
|