STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKENEIERFORHOLD |
Dansk Radio ble prøvd nektet å vise dokumentar om Scandinavian StarKommentar
av Jan Harsem, Fogedforbud
mot Scandinavian Star-film må oppheves Fogedretten
i Gladsaxe har nedlagt fogedforbud mot visning av dokumentarfilmen
om Scandinavian Star. Det er også forbudt å omtale
Niels-Erik Lund som reder for Scandinavian Star da ulykken
skjedde i 1990. Innen 15. mai må Danmarks Radio beslutte
om forbudet skal ankes. I følge nyhetsbrevet fra DR
fredag 29. april vil ikke DR forholde seg passiv til dommen.
Den 6. april 1990 gikk flere hundre passasjerer ombord i et skip som fremsto som drevet at det amerikanske rederiet Sea Escape. Lugarnøklene var merket Sea Escape. Ombord i skipet hang det en rekke reklameplakater for cruiseaktivitetene til Sea Escape. Etter ulykken la både pressen, sjøforklaringen og senere granskningskommisjonen, politiet og de danske domstolene til grunn den forklaring at Henrik Johansen hadde kjøpt Scandinavian Star av USA-rederiet Sea Escape. Ingen gjort kjent med de mange andre forbindelseslinjer mellom Henrik Johansen og Sea Escape som senere kunne avdekkes. Da vraket av Scandinavian Star i februar 1994 ble omsatt ved Admiralty Court i London var selskapet St. Thomas Cruises kjøper. International Shipping Partners (ISP) skulle ta management. Kenneth Engström i ISP fremstilte de to selskapene som nye aktører som uavhengig av hverandre og skipets fortid hadde funnet frem til et samarbeid om skipets videre drift. Støttegruppen etter Scandinavian Star undersøkte personkretsen bak ISP og St. Thomas Cruise. I strid med fremstillingen fra ISP, dreiet det seg om to selskaper tett forbundet med hverandre, og med en personkrets nært sammenfallende med Sea Escape. Denne åpenbare tilbakeholdelse av å erkjenne at tidligere eiere og sentrale personer gjorde come-back ombord på Scandinavian Star, skapte behov for å klarlegge hvilken rolle disse personer og selskaper hadde da selve ulykken skjedde, altså i den perioden som dansk høyesterett senere fastslo at driften av skipet var en lovstridig handling som fortjente lovens strengeste straff. Etter to års undersøkelser kunne vi dokumentere at en rekke vesentlige informasjoner knyttet til Scandinavian Star aldri var etterforsket eller gjort kjent for Sø- og Handelsretten, politiet eller den regjeringsoppnevnte svensk-dansk-norske granskningskommisjonen:
Flere år etter ulykken hadde Støttegruppen et helt annet bilde av rederistrukturen bak Scandinavian Star enn det som var presentert for de skadelidte og offentligheten etter ulykken. Niels-Erik Lund fremstår som den sentrale aktør og strateg i et integrert nettverk med Henrik Johansen som bakenforliggende investor uten rederansvar. Rederiene Stena Line og DFDS, samt London-avdelingen av SE-Banken ble konfrontert med våre nye opplysninger, men taushet og uvilje til å besvare spørsmål var alt vi møtte, selv om disse aktørene må ha sittet med all den informasjon vårt materiale pekte mot. Støttegruppen utarbeidet en rapport basert på det materialet vi hadde samlet. Rapporten ble sendt den danske Riksadvokaten i januar 1996 med anmodning om ny etterforskning av rederansvaret. Anmodningenen ble avvist fordi lovreglene det var felt dom etter hadde en foreldelse på to år. Støttegruppen anket Riksadvokatens avgjørelse til justisminister Bjørn Westh, og argumenterte nå for nye undersøkelser på et politisk-moralsk grunnlag. (Se delområdet Støttegruppens krav, red.) Støttegruppen koplet engasjementet overfor danske myndigheter med en rekke henstillinger til myndighetsorganer i alle de nordiske land, samt Nordisk Råd, med forslag om at skipskontrollen i hele den nordiske region burde sette kontroll av eier- og ansvarsforhold til skip på dagsorden. Høsten 1996 ventet vi en avgjørelse fra Westh om eventuelle nye undersøkelser. Samtidig ble det klart at Niels-Erik Lund og ISP planla å sette Scandinavian Star, nå Regal Voyager i ny rute mellom Malmø og Rostock. En
lokal svensk kontaktperson var engasjert for å klarlegge
markedsbetingelsene. Da denne kontaktpersonen ble klar over Støttegruppens
engasjement for å rette søkelyset mot Lund og
personkretsen rundt Lund, søkte han ytterligere informasjoner
fra sine oppdragsgivere i Miami, med den følge at han
kontant ble kuttet ut av kontaktmannen Stuart Graff i ISP.
Historien om hvorfor Scandinavian Star likevel ikke ble satt
i rute på Malmø, og erfaringene til Bo G. Nilsson
i Malmø er aldri blitt offentlig kjent. Med
dette bakgrunnsteppe av hendelser og åpenbart tildekkede nettverk,
avviste den nye justisminister Frank Jensen å iverksette
nye undersøkelser. Jensen presterte i tillegg å
si at han selvfølgelig ville se på saken dersom det fremkom
nye opplysninger. Med bordet fullt av nye opplysninger unnlot den
nye justisministeren å kommentere et eneste faktum i
saken, for deretter å melde seg beredt til å vurdere nye
opplysninger! Frank
Jensen har etter dette gitt begrepet «dybt godnatt» mening.
Ansvarsforholdene
til Scandinavian Star-pørsmålet kom også
opp i en forespørgsels-debatt våren 1997, men
kun Dansk Folkeparti, Fremskridtspartiet, SF og Enhedslisten
ga støtte til å gjennomgå saken påny. Både
den juridiske og den politiske kanal var etter dette
stengt for ny vurdering av rederansvaret bak Scandinavian Star.
Selv
om Støttegruppen ikke så ytterligere muligheter
for å få frem korrekte informasjoner om ansvaret for driften
av Scandinavian Star, arbeidet gravende journalister videre
med saken, uavhengig av Støttegruppen. Jyllands Posten
og norske Bergens Tidende presenterte en prisbelønnet
artikkelserie våren 1997. Den danske overlevende Mike Axdal
har dessuten utviklet sin egen hjemmeside om forholdene, med et omfattende
dokumentmateriale. Det
siste året har filmprodusenter i Norge og Danmark
samarbeidet ytterligere om research i saken, med den foreliggende
film som resultat. Der Støttegruppen bare kunne avdekke
toppen av isfjellet, har grundig research avdekket stadig mer dokumentasjon
på at de reelle ansvarsforholdene til Scandinavian Star
aldri er presentert for hverkene granskningskommisjonen eller
domstolene. Dersom Niels-Erik Lund, ISP og Sea Escape var helt uten tilknytning til driften av ulykkesskipet, burde de forstå at de tette båndene til Henrik Johansen ville skape usikkerhet dersom de ble avslørt av andre i ettertid. Dersom Lund var den helt utenforstående «frilanskonsulent» han fremstiller seg som, ville den eneste rasjonelle atferd være å fremføre for Granskningskommisjonen de mange bånd til Henrik Johansen, hvorfor forretningsaktivitetene med Johansen fortsetter etter ulykken, samt en tillitvekkende beskrivelse av hvordan dette tette forhold var kombinert med en helt utenforstående rolle akkurat i tilfellet Scandinavian Star. Lund valgte taushet, og er derfor defensiv i forhold til det materiale som er gravet frem. Først når konklusjonene 10 år etter ulykken presenteres med klare og udiskutable overskrifter i Danmarks Radio i beste sendetid velger Lund å reagere. Handlemåten styrker definitivt ikke Lunds troverdighet. Det er gravende journalister som har avdekket at Niels-Erik Lund sto registerført som managing owner for Scandinavian Star på ulykkestidspunktet. Uansett hva Fogedretten i Gladsaxe mener, kan ikke Lund komme bort fra at han dermed er registrert som reder for Scandinavian Star hos en av verdens store sjøfartsnasjoner. Det er åpenbart at fogedretten ikke har myndighet til å nekte at dette forhold blir uttalt offentlig i Danmark. Det store problem for dansk rettsvesen er hvorfor dette faktum aldri var gjenstand for anklagemyndighetens oppmerksomhet. Den helt sentrale personaktør i tilknytning til Scandinavian Star både før, under og etter ulykken er til dags dato aldri avhørt! Fogedretten i Gladsaxe og andre rettsinstanser kan ikke stanse denne erkjennelse ved å nekte mediene å presentere dokumenterbare fakta. Den
juridiske og den politiske kanal har sviktet i arbeidet for å
kartlegge sannheten om ansvaret for Scandinavian Star. Det
vil være uakseptabelt om de kanaler som selv ikke har fungert
nå skal kneble ytringsfriheten som den gjenværende kanal.
Jan
Harsem |
STØTTEGRUPPEN
ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker Bankkonto: 1204.55.29647 [Startsiden] |
|