STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKENEIERFORHOLD |
Hvem eide skipet? Kommentar av Torbjørn KalbergFra Støttebulletinen Mars /april 1991, nr. 4. Scheiutvalget brydde seg ikke om å finne fram til de økonomiske interessene som gjorde det mulig for DaNo å overta Scandinavian Star i april 1990 uten å skaffe seg eiendomsretten til de 120 millioner kroner båten representerte i salgsverdi. MANGEL
PÅ OPPLYSNINGER - TRUSSEL MOT SIKKERHETEN Mer omfattende undersøkelser om eierstrukturen ville også ha brakt på det rene om Bahamas-registrerte SeaEscape var et aktivt eierselskap eller bare en postboks for virkelige eiere som like gjerne kan være skandinaviske som amerikanske finansgrupper. Det ei beklagelig at Scheiutvalget som ellers i stor grad tok i bruk eksperter for å kaste lys over viktige uavklarte forhold ved ulykken, ikke anstrengte seg for å beskrive hva som skjedde av økonomiske transaksjoner før båten ble tvunget i drift i april. I løpet av noen ettermiddagstimer 30. mars gikk driftsansvaret av Scandinavian Star som en pingpongball mellom flere forskjellige selskaper. Først gjorde SeaEscape bruk av kjøpsretten sin og kjøpte båten av Stena Cargo Line. En time seinere overleverte SeaEscape båten til KS Scandinavian Star. Avtalen var at dersom hele skipet ikke var betalt innen 6. april, skulle det igjen gå tilbake til SeaEscape. Så lenge hele kjøpesummen ikke var utbetalt, skulle båten derfor fortsatt være regi-strert i SeaEscape. For å klare forpliktelsene sine var både KS Scandinavian Star og SeaEscape avhengig av et lån i Scandinavian Bank Group plc. Men transaksjonen var ikke slutt med det. KS Scandinavian Star leide med en gang båten uten mannskap til Liberia-selskapet Shipping Projects Ltd. Så seint som 16. juli 1990 var likevel SeaEscape fortsatt registrert som eiere av båten som da var pantsatt i Scandinavian Bank Group plc. Scheiutvalget hevder at hovedtrekket ved transaksjonene mellom SeaEscape og DaNo var at SeaEscape skulle låne ut penger til kjøperen mot sikkerhet i skipet. Danskene skulle så ordne med dokumentasjon for sikkerhet og lånet. Men en slik dokumentasjon ble aldri framlagt. Det holder derfor ikke slik Scheiutvalget gjør, å hevde at Johansen-gruppa med overdragelsen 30 mars måtte anses som eier. PRESSEMELDING
FRA SEAESCAPE Og
Scheiutvalget skuffet ikke finansinteressene bak selskapet.
De brydde seg ikke om å få fram andre opplysninger enn
de som stemte overens med den opprinnelige pressemeldinga fra SeaEscape.
De bygde sine vurderinger av eierforholdet utelukkende på sjøforklaringa
i København, politiforklaringer og opplysninger fra
selskapene til eiendomshandler Henrik Johansen. Men i ei pressemelding 14. mai hadde SeaEscape vedgått at DaNo ikke var de egent-lige eierne, men bare hadde bruksrett til båten: «Som sikkerhet for betalinga av resten av kjøpesummen, beholder SeaEscape skjøtet på skipet, gyldige panteobligasjoner og er fortsatt registrerte eiere av båten, selv om den fysiske besittelsen og bruksretten ble overdratt til K S Scandinavian Star 30 mars 1990 sammen med alt ansvar». SEAESCAPE
FIKK UTBETALT FORSIKRINGEN FOR SKIPET KAPITALTRANSAKSJONENE
FØR BRANNEN I APRIL SKULLE SKJULES SCHEI-RAPPORTEN:
INGEN HJELP TIL FINNE UT AV DE ØKONOMISKE DRIVKREFTENE BAK
SCANDINAVIAN STAR Utvalget bidro til å bagatellisere eierforholdet ved å framstille det som et spørsmål som «utelukkende vil ha betydning private rettssubjekter imellom», og som de derfor ikke fant «det riktig å ta stilling til». SCHEI-UTVALGET
TÅKELEGGER OG PULVERISERER ANSVAR Dette er et forsøk på å fordreie dimensjonene i årsaksforholdet bak brannen. Lånekapital fra nordiske banker gjorde det mulig å få satt Scandinavian Star inn i rutefart før den var driftsklar. Deres spekulative og lyssky transaksjoner gir dem et klart ansvar for katastrofen i Skagerrak. (Mellomtitler er lagt til i ettertid, K.E.S.) |
STØTTEGRUPPEN
ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker Bankkonto: 1204.55.29647 [Startsiden] |
|