(Hentet
fra Støttebulletinen nr. 8, sommeren 1994)
De
som kjøpte Scandinavian Star på tvangsauksjon
i England i vår, er identisk med miljøet rundt
SeaEscape, som sto bak driften av Scandinavian Star
før ulykken skjedde. Det finnes tilknytningspunkter mellom
dette miljøet og Henrik Johansen. Tidligere i vår
ble vraket av Scandinavian Star solgt på tvangsauksjon.
Kreditorene
var de britiske havnemyndighetene, med utestående havneavgifter,
og noen ved navn Florida Asset Financing Corporation. Vi
har ikke klarhet i hvem den amerikanske kreditoren er, og
hva som ligger bak deres krav.
NYTT
NAVN: REGAL VOYAGER
Havaristen har i flere år ligget til kai i Southampton
under navnet Candi. Henrik Johansens høyre
hånd, Hans Bergmann, var i flere år stasjonert
i den engelske byen med ansvar for oppsyn på skipet.
Scandinavian Star får nå navnet Regal Voyager,
kongelig reisende. Oppdraget med å sette skipet i stand skal
ut på anbud i flere land. Skipet ligger ved Husbends Shipyard
i Southampton til enklere vedlikehold og klargjøring
av anbudspapirene.
INTERNATIONAL
SHIPPING PARTNERS
Managementfirmaet International Shipping Partners, IPS, representerer
de nye eierne i arbeidet med å klargjøre hvilket restaureringsarbeid
som må gjøres ombord på skipet. IPS skal
deretter utarbeide anbudsdokumentene for jobben. Svenske Ken
Engstrøm leder IPS fra Miami i Florida.
Ken Engstrøm var tidligere engasjert i SeaEscape.
NILS
ERIK LUND: BÅDE IPS-REPRESENTANT OG HENRIK JOHANSEN-KONTAKT
En av de Henrik Johansen samarbeidet iherdig med tidligere,
i forsøk på å finansiere fortsatt drift av sin
virksomhet, er dansk- amerikaneren Nils Erik Lund. Ringer
man Nils Erik Lund på hans telefon København,
svarer en kassett at man er kommet til International Shipping
Partners. Nils Erik Lund var daglig leder i SeaEscape
på 1980-tallet, frem til ihvertfall 1988. Det kan altså
oppsummeres at forretningskontakter av Henrik Johansen deltar i«crewet»
som nå setter Scandinavian Star i stand til fortsatt
seilas under navnet Regal Voyager.
SEAESCAPE,
DFDS OG STENA
Som de fleste husker, var det SeaEscape som sto for driften
av Scandinavian Star i USA frem til 1990. Fergerederiet
DFDS sto tidligere bak SeaEscape, men solgte selskapet
i 1984. DFDS vil ikke oppgi hvem kjøpeme var. Skipet
Scandinavian Star var eiet av Stena Cargo Line som
leiet det ut til Stena Cruise Line, som igjen leiet det ut
til SeaEscape. Skipet ble solgt og overdratt til SeaEscape
rett før ulykken, hvorpå SeaEscape umiddelbart
overdro skipet videre til Henrik Johansen.
ST.
THOMAS CRUISE LINE OG FRED KASSNER
Eierne som IPS representerer, skal være firmaet St. Thomas
cruise- Line på Bahamas, og en stor amerikansk
investor ved navn Fred Kassner. Vi kan ikke trykke antakelser
om hvem som står bak St. Thomas Cruise Line. Når
det gjelder Fred Kassner, derimot, er dette en stor aktør
i reiselivsbransjen i USA. Fra hovedkontoret med rundt 500
ansatte i New Jersey, leder han selskapet Liberty Line.
KASSNER
TIDLIGERE INVOLVERT I SCANDINAVIAN STAR
Det er hevdet at Kassner først ble klar over Scandinavian
Star som mulig investeringsobjekt i forbindelse med tvangsauksjonen.
Det er imidlertid klart at Fred Kassner var en sentral figur
bak SeaEscape, og dermed den tidligere driften av Scandinavian
Star. Nå fortsetter han som bakmann i videre drift av
Scandinavian Star.
KASSNER
BAK FLERE PASSASJERSKIP
Fred Kassner står bak flere skip i våre nære
farvann. Konseptet er å kjøpe opp passasjerskip for
å leie dem ut på såkalt bare boat charter til
andre selskaper som står for driften. Utleie skjer uten mannskap.
Det blir dermed en rekke selskaper involvert i driften av skipet
med det konseptet Fred Kassner driver etter. Selskaper som
gir inntrykk av å være atskilte enheter, viser seg ofte
å ha tette forbindelser.
HAR
FLERE SKIP I EUROPA
Minst et av skipene til Fred Kassner har nylig seilt mellom
Polen og Sverige under Bahamas-flagg. Skipet,
som heter Ballanga Queen, går nå mellom Tallin
og Travemünde. Forsøk på å få
opplysninger om Fred Kassners engasjement i fergetrafikk
i Europa, er vanskelig. Forværelset avbryter alle spørsmål:
- Har de snakket med International Shipping Partners? - Vi
opplyser ingen ting. - Dette vil vi ikke si noe om..
SPEKULASJON
I VRAKET ETTER ULYKKEN
Støttegruppen skrev i Støttebulletinen nr.
6 at det foregikk spekulasjon med vraket etter ulykken. Dette
kan nå ytterligere understrekes. Henrik Johansen fikk
ikke utbetalt kaskoforsikringen fra Fjerde Sø (nå
nedlagt). Pengene gikk til SeaEscape. Det var forsikringsselskapet
som deretter satt med pantet i skipet. Sommeren 1990 kjøpte
imidlertid Johansen vraket tilbake! Det er uklart hvordan
han flere måneder etter ulykken klarte å reise kjøpesummen
på et ukjent beløp.
Det
foreligger opplysninger om at SeaEscape hadde ennå
en kaskoforsikring, i tillegg til den i Fjerde Sø.
Hvor denne var tegnet, og størrelsen på den, er ukjent.
Det er uansett klart at noen har mottatt betydelige beløp
på bakgrunn av at Scandinavian Star kom i brann.
Skipets
formelle eierskap ser ut til å ha gått frem og tilbake
over Atlanteren. Eierne har vært gjennom pantsettelse,
Admiral Court og tvangsauksjon, ja, endog gjennom brannhavari.
Hver gang noe skjer i tilknytning til skipet, skjer det en avskrivning,
med fornyet mulighet for verdistigning og realisering av verdier
i form av kontanter.
TRAILER-
OG ORDINÆR PASSASJERTRAFIKK
Planen er å sette Scandinavian Star inn i passasjertrafikk
igjen, med trailertransport som markedsgrunnlag. Det vil bli bygget
inn en rekke lugarer også for vanlige reisende.
STØTTEGRUPPENS
KOMMENTAR
DET ER UBEHAGELIG å oppdage at de som kjøpte Scandinavian
Star på tvangsauksjon nylig, er de samme personene som
har stått bak driften av dette skipet gjennom en årrekke.
FOLKENE
BAK SEAESCAPE HENTER VRAKET FRA KAI OG GJØR DET KLAR TIL
NY SEILAS
Forbindelsene fra dette miljøet til Henrik Johansen
gjør ikke fakta som foreligger mer hyggelig. DET POLITISKE
MILJØ i Norge, Sverige og Danmark , må kritiseres
på det aller skarpeste, for sin unnfallenhet overfor avgjørende
forutsetninger for sikkerhet på skip:
- Det
skjer fortsatt ingen kontroll av eierforhold, eller avklaring
av hvem som er ansvarlig for drift av passasjerskip, eller for
skader ved ulykker som måtte oppstå. Dette må
endres snarest!
- Det
er fortsatt helt greit å seile på Skandinaviske
havner under bekvemmelighetsflagg. Skip under slikt flagg må
avvises i våre havner.
- Det
foreligger ennå ikke krav om å tegne forsikring for
passasjerene, på tross av de utilgjengelige eierforholdene
skadelidte eventuelt må fremme krav i.
- Det
må snarest kreves at skip som skal seile på skandinaviske
havner, må ha forsikret passasjerene og besetningen. Skipskontrollen
må på forhånd ha avklart ansvarlig selskap for
driften av skipet, og ansvarlig person i dette selskapet.
- Ansvarlige
instanser for drift av skipet må være etablert i en
av skipets havnestater.