STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN

EIERFORHOLD

SeaEscape-folkene tilbake som eiere av Scandinavian Star

(Hentet fra Støttebulletinen nr. 8, sommeren 1994)
De som kjøpte Scandinavian Star på tvangsauksjon i England i vår, er identisk med miljøet rundt SeaEscape, som sto bak driften av Scandinavian Star før ulykken skjedde. Det finnes tilknytningspunkter mellom dette miljøet og Henrik Johansen. Tidligere i vår ble vraket av Scandinavian Star solgt på tvangsauksjon.

Kreditorene var de britiske havnemyndighetene, med utestående havneavgifter, og noen ved navn Florida Asset Financing Corporation. Vi har ikke klarhet i hvem den amerikanske kreditoren er, og hva som ligger bak deres krav.

NYTT NAVN: REGAL VOYAGER
Havaristen har i flere år ligget til kai i Southampton under navnet Candi. Henrik Johansens høyre hånd, Hans Bergmann, var i flere år stasjonert i den engelske byen med ansvar for oppsyn på skipet. Scandinavian Star får nå navnet Regal Voyager, kongelig reisende. Oppdraget med å sette skipet i stand skal ut på anbud i flere land. Skipet ligger ved Husbends Shipyard i Southampton til enklere vedlikehold og klargjøring av anbudspapirene.

INTERNATIONAL SHIPPING PARTNERS
Managementfirmaet International Shipping Partners, IPS, representerer de nye eierne i arbeidet med å klargjøre hvilket restaureringsarbeid som må gjøres ombord på skipet. IPS skal deretter utarbeide anbudsdokumentene for jobben. Svenske Ken Engstrøm leder IPS fra Miami i Florida. Ken Engstrøm var tidligere engasjert i SeaEscape.

NILS ERIK LUND: BÅDE IPS-REPRESENTANT OG HENRIK JOHANSEN-KONTAKT
En av de Henrik Johansen samarbeidet iherdig med tidligere, i forsøk på å finansiere fortsatt drift av sin virksomhet, er dansk- amerikaneren Nils Erik Lund. Ringer man Nils Erik Lund på hans telefon København, svarer en kassett at man er kommet til International Shipping Partners. Nils Erik Lund var daglig leder i SeaEscape på 1980-tallet, frem til ihvertfall 1988. Det kan altså oppsummeres at forretningskontakter av Henrik Johansen deltar i«crewet» som nå setter Scandinavian Star i stand til fortsatt seilas under navnet Regal Voyager.

SEAESCAPE, DFDS OG STENA
Som de fleste husker, var det SeaEscape som sto for driften av Scandinavian Star i USA frem til 1990. Fergerederiet DFDS sto tidligere bak SeaEscape, men solgte selskapet i 1984. DFDS vil ikke oppgi hvem kjøpeme var. Skipet Scandinavian Star var eiet av Stena Cargo Line som leiet det ut til Stena Cruise Line, som igjen leiet det ut til SeaEscape. Skipet ble solgt og overdratt til SeaEscape rett før ulykken, hvorpå SeaEscape umiddelbart overdro skipet videre til Henrik Johansen.

ST. THOMAS CRUISE LINE OG FRED KASSNER
Eierne som IPS representerer, skal være firmaet St. Thomas cruise- Line Bahamas, og en stor amerikansk investor ved navn Fred Kassner. Vi kan ikke trykke antakelser om hvem som står bak St. Thomas Cruise Line. Når det gjelder Fred Kassner, derimot, er dette en stor aktør i reiselivsbransjen i USA. Fra hovedkontoret med rundt 500 ansatte i New Jersey, leder han selskapet Liberty Line.

KASSNER TIDLIGERE INVOLVERT I SCANDINAVIAN STAR
Det er hevdet at Kassner først ble klar over Scandinavian Star som mulig investeringsobjekt i forbindelse med tvangsauksjonen. Det er imidlertid klart at Fred Kassner var en sentral figur bak SeaEscape, og dermed den tidligere driften av Scandinavian Star. Nå fortsetter han som bakmann i videre drift av Scandinavian Star.

KASSNER BAK FLERE PASSASJERSKIP
Fred Kassner står bak flere skip i våre nære farvann. Konseptet er å kjøpe opp passasjerskip for å leie dem ut på såkalt bare boat charter til andre selskaper som står for driften. Utleie skjer uten mannskap. Det blir dermed en rekke selskaper involvert i driften av skipet med det konseptet Fred Kassner driver etter. Selskaper som gir inntrykk av å være atskilte enheter, viser seg ofte å ha tette forbindelser.

HAR FLERE SKIP I EUROPA
Minst et av skipene til Fred Kassner har nylig seilt mellom Polen og Sverige under Bahamas-flagg. Skipet, som heter Ballanga Queen, går nå mellom Tallin og Travemünde. Forsøk på å få opplysninger om Fred Kassners engasjement i fergetrafikk i Europa, er vanskelig. Forværelset avbryter alle spørsmål: - Har de snakket med International Shipping Partners? - Vi opplyser ingen ting. - Dette vil vi ikke si noe om..

SPEKULASJON I VRAKET ETTER ULYKKEN
Støttegruppen skrev i Støttebulletinen nr. 6 at det foregikk spekulasjon med vraket etter ulykken. Dette kan nå ytterligere understrekes. Henrik Johansen fikk ikke utbetalt kaskoforsikringen fra Fjerde Sø (nå nedlagt). Pengene gikk til SeaEscape. Det var forsikringsselskapet som deretter satt med pantet i skipet. Sommeren 1990 kjøpte imidlertid Johansen vraket tilbake! Det er uklart hvordan han flere måneder etter ulykken klarte å reise kjøpesummen på et ukjent beløp.

Det foreligger opplysninger om at SeaEscape hadde ennå en kaskoforsikring, i tillegg til den i Fjerde Sø. Hvor denne var tegnet, og størrelsen på den, er ukjent. Det er uansett klart at noen har mottatt betydelige beløp på bakgrunn av at Scandinavian Star kom i brann.

Skipets formelle eierskap ser ut til å ha gått frem og tilbake over Atlanteren. Eierne har vært gjennom pantsettelse, Admiral Court og tvangsauksjon, ja, endog gjennom brannhavari. Hver gang noe skjer i tilknytning til skipet, skjer det en avskrivning, med fornyet mulighet for verdistigning og realisering av verdier i form av kontanter.

TRAILER- OG ORDINÆR PASSASJERTRAFIKK
Planen er å sette Scandinavian Star inn i passasjertrafikk igjen, med trailertransport som markedsgrunnlag. Det vil bli bygget inn en rekke lugarer også for vanlige reisende.

STØTTEGRUPPENS KOMMENTAR
DET ER UBEHAGELIG å oppdage at de som kjøpte Scandinavian Star på tvangsauksjon nylig, er de samme personene som har stått bak driften av dette skipet gjennom en årrekke.

FOLKENE BAK SEAESCAPE HENTER VRAKET FRA KAI OG GJØR DET KLAR TIL NY SEILAS
Forbindelsene fra dette miljøet til Henrik Johansen gjør ikke fakta som foreligger mer hyggelig. DET POLITISKE MILJØ i Norge, Sverige og Danmark , må kritiseres på det aller skarpeste, for sin unnfallenhet overfor avgjørende forutsetninger for sikkerhet på skip:

  • Det skjer fortsatt ingen kontroll av eierforhold, eller avklaring av hvem som er ansvarlig for drift av passasjerskip, eller for skader ved ulykker som måtte oppstå. Dette må endres snarest!

  • Det er fortsatt helt greit å seile på Skandinaviske havner under bekvemmelighetsflagg. Skip under slikt flagg må avvises i våre havner.

  • Det foreligger ennå ikke krav om å tegne forsikring for passasjerene, på tross av de utilgjengelige eierforholdene skadelidte eventuelt må fremme krav i.

  • Det må snarest kreves at skip som skal seile på skandinaviske havner, må ha forsikret passasjerene og besetningen. Skipskontrollen må på forhånd ha avklart ansvarlig selskap for driften av skipet, og ansvarlig person i dette selskapet.

  • Ansvarlige instanser for drift av skipet må være etablert i en av skipets havnestater.

STØTTEGRUPPEN ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker
Bankkonto: 1204.55.29647

[Startsiden]


Skriv ut!
[Lukk vindu]