
Utdrag fra et foredrag av Jan Harsem, holdt i 2000
(med noen tillegg)
ASSURANCEFORENINGEN
SKULD - SÅ GODT SOM UKJENT FØR BRANNEN
Få i Norge kjente nok Assuranceforeningen
Skuld før brannen på Scandinavian
Star. Etter brannen viste det seg snart at selskapet
var veldig stort, ja sågar et av de virkelig store
internasjonale assurandører innen internasjonal
shipping.
At
selskapet var så ukjent som det var i Norge,
skyldtes nok i hovedsak at det i Norden ikke
hadde vært noen større ulykker til sjøs
og at Skuld dermed unngikk å komme i medienes
lys. At Skuld også var assurandør
i forbindelse med både Estonia- og Sleipner-ulykken,
viser mye av størrelsen på selskapet: Skuld
er et assurandør- selskap som har et enormt antall
skip som «putrer og går» rundt om
på alle verdens hav i sin store portefølje.
JURIDISK
BISTAND TIL DE SKADELIDTE
Etter Scandinavian Star ble det raskt knyttet
uavhengig juridisk bistand til de skade- lidte. Maritime
aktører sprer ofte sine oppdrag i et bredt juridisk
miljø. På denne måten blir det vanskelig for skadelidte
å finne nødvendig spesialkompetanse som samtidig er
uavhengig av motparten. Støttegruppens advokater
etablerte imidlertid raskt et juridisk støtteapparat
for medlemmene.
Forsikringsselskapene skannet etter ulykken sine lister,
for å se hvor de berørte hadde sine eventuelle forsikringer.
Det er ikke alltid slik at etterlatte vet hva som finnes
av gjeldsforsikringer, ulykkesforsikringer, reiseforsikringer
og andre aktuelle forsikringer.
ASSURANCEFORENINGEN SKULD OG FELLES ERSTATNINGSOPPGJØR
Våre advokater forhandlet med rederiets ansvarsforsikrer,
Assuranceforeningen Skuld, og et felles erstatningsoppgjør
ble skissert. Alle erstatningsberettigede ble delt inn
i forskjellige kategorier.
- Overlevende
- overlevende som kjente noen som omkom
- foreldre som hadde mistet barn
- barn under 18 år som hadde mistet en av foreldrene
- som hadde mistet begge foreldrene
- tap av ektefelle eller samboer…
ERSTATNINGSOPPGJØRET
DANNET MAL
De skadelidte ble tildelt erstatning etter hvilke kategorier
de tilhørte. Før 1990 utløp var avtalen med Skuld
klar. Enkelte individuelle senskadekrav er fortsatt
til behand- ling. Erstatningoppgjøret etter Scandinavian
Star dannet en mal som også ble lagt til grunn etter
Estonia, og som også ble benyttet etter
Sleipner. Tanken er at de skade- lidte samler
seg, og på den måten effektiviserer oppgjøret for begge
parter. Denne gevinst skal komme de skadelidte til gode
i form av bedre oppgjør enn de ellers ville kunne oppnå.
TILSYNELATENDE BEROLIGENDE MELDINGER FRA SKULD
Som skadelidt skal man imidlertid være klar over realitetene
i de betydelige økonom- iske interessene som aktiviseres
etter store katastrofer. Dette ble synlig etter Sleipner.
Mindre enn 12 timer etter at hurtigbåten gikk ned, var
Skuld ute i mediene med en tilsynelatende beroligende
melding om at skipet var assurert for rederiets ansvar,
og det ble skissert rammene for et oppgjør.
Man unnlot imidlertid å gjøre oppmerksom på at det ville
være mulig å forhandle frem bedre løsninger enn det
som følger av den internasjonale Athen-konvensjonen
- som Norge har undertegnet, og som er vedtatt
for å sikre redernes ønske om å avgrense ansvaret etter
sjøulykker. Man setter ganske enkelt et tak på kompensasjonen
for den enkelte, og en såkalt globalbegrensning for
hele skipet. Er det mange passasjerer ombord, blir det
altså flere å dele denne maksimalbegrensningen på.
INGEN ER PLIKTIG TIL Å AKSEPTERE ET FERDIG
ERSTATNINGSOPPLEGG
Skulds åpenbare posisjonering etter Sleipner
gjorde det vanskelig å sitte stille. Med oppbacking
fra Støttegruppens første leder Espen Walstad,
og Kielland-fondets leder Odd Kristian Reme,
skrev vi et notat som ble kvalitetssikret av Carl
August Fleischer, der hovedpoenget var å gjøre de
skadelidte etter Sleipner oppmerksom på at de
ikke var forpliktet til å akseptere et ferdig
opplegg fra Skuld.
Det ble også minnet om at det forelå et motpartsforhold.
Med dette notatet ble mediene gjort oppmerksom å problemstillingen
- med toppoppslag som resultat. Saken illustrerer hvordan
erfaringene fra Alexander Kielland og Scandinavian
Star ble for- midlet til en ny gruppe skadelidte,
som selv ikke hadde forutsetning i sjokkfasen til å
oppfatte interessemotsetningene.
SKULD OG DE SKADELIDTE
Vi kan ikke unnlate å nevne at en del overlevende
har gjennom de årene som har gått har påstått
at Skuld ikke har besvart brever og henvendelser
og at saksbehandlere i selskapet som har lovt å
ringe tilbake, ikke har gjort det.
Flere
påstår fortsatt at de per 2002 har uoppgjorte
krav ovenfor Skuld. Dette gjelder krav i forbindelse
med utgifter til psykologhjelp som Skuld på
forhånd hadde lovet å dekke, samt krav om
tapte variable inntekter etter katastrofen. Og det er
vel ikke akkurat mange som kontakter TV2 hjelper
deg eller «bretter ut sjela» si i aviser
etter å ha havnet i slike situasjoner. At mange
derimot føler seg små og maktesløse
oven- for et stort internasjonalt selskap i en
slik situasjon, er derfor lett å forstå.
Støttegruppen
tror da heller på ingen som helst måte at
Skuld er blant de «snilleste gutta i klassen»..
Forsikringsfolk er vel forsikringsfolk, og ikke de enkleste
å ha med å gjøre når det er
du som har kravet.
GENERELLE
PROBLEMER MED DET FERDIGE OPPGJØRET MED SKULD
For at det skulle bli et felles oppgjør med Skuld,
forlangte selskapet at 2/3 av alle be- rørte
(pårørende og overlevende) måtte
si JA til skissen til avtale som selskapet pres- enterte.
At menneskeliv omgjøres i kroner og er øre,
er vanskelig og tøft nok. At også overlevende
som mistet kjente og eller familiemedlemmer om bord
skulle få stykkpris for disse, kan nok også
virke i overkant følelseskaldt.
En
annen problematisk sak var at de overlevende som ikke
mistet noen andre (enn litt av seg selv), også
følte seg tvunget til å skrive under på
avtaleskissen for å ikke «ødelegge»
for de andre berørte. De overlevende hadde etter
manges mening en stor sjanse til å få et
langt bedre erstatningsbeløp uten en felles avtale.
Og avtaler som underskrives under tvang, er jo som kjent
ikke gyldig og brukes forhåpentlig sjelden i vanlig
avtalejuss
Lagt
ut på nett: 23.09.02
|