Noe
har skjedd i bedring av sikkerheten
NOE
HAR SKJEDD MED SIKKERHETEN
Vi må likevel være glad for det som har
skjedd av bedringer av sikkerheten. Nå må
alle nye passasjerskip gjennomgå forhåndskontroll
før det settes i rute. Rederiene er for- pliktet
til å registrere passasjerene, og det kreves
relevant språkkunnskap av beset- ningen, som
ofte består av forskjellige nasjonaliteter.
Rederiorganisasjonen må nå kunne dokumentere
sikre driftsrutiner. Det er innført krav om
alarmanlegg, og vi skal heller ikke se bort fra betydningen
av at både passasjerer og næringen forhåpentligvis
er mer opptatt av sikkerhet enn tidligere, selv om
dette ikke kan defineres i forskrifter.
Et
viktig fremskritt er den såkalte ISM-koden,
international safety management code, som har
kommet de senere årene. Sleipner-ulykken
viser dessverre at ISM-koden ikke har maktet
å sikre de kvalitetsrutinene som var meningen.
NORSK
BRANNVERN FORENING
Et lyspunkt var kontakten med Norsk Brannvern Forening,
som vi allierte oss med før stortingsbehandlingen
i 1993, og ved senere aktiviteter mot det politiske
miljøet. Vi stilte ganske enkelt opp anbefalingene
fra 1991 mot forslagene som ble fremmet og senere
vedtatt i Stortinget.
Av 34 anbefalinger var 4 gjennomført i 1993.
Dette vekket oppsikt, og fikk bred dekning i mediene
- uten at Stortingets flertall ønsket
en sterkere oppfølging av anbefalingene. Da
vi dessuten kunne avdekke feilinformasjon til Stortinget
fra handelsmin- ister Godal, noe han måtte
beklage, fikk Støttegruppen dokumentert
at vi jobbet seriøst på feltet.
FEIL I STORTINGSMELDINGEN
Det var flere feil i stortingsmeldingen, knyttet til
klasseselskapenes funksjon, sikker- hetsopplæringen
for cateringbesetningen og informasjon om et nordisk
samarbeid som ikke fungerte. Departementet
hadde dessuten lempet en midlertidig skjerping av
brannvaktene ombord, fordi man hevdet fergene nå
hadde installert røykdetektorer.
Det
var Støttegruppen som avdekket at skipene
slett ikke hadde slike detektorer i det opplyste omfanget.
Lemping av brannvakter hadde dermed skjedd uten grunnlag,
noe Godal måtte beklage.
I 1996 behandlet Stortinget de maritime næringene.
Da ble problemene med å jobbe for sikkerhet
til sjøs illustrert ved departementets
holdning, formulert slik:- Spørs- målet
om sikkerhetsnivå på innenriksfergene
må ses i lys av at det ikke har vært ulykker.
Det er vanskelig å vite hvordan man skal reagere
når slike holdninger preger beslutningstakerne.
Lagt
ut på nett i aug. 02