|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|
|
«Sosialministeren
var
imot helseundersøkelser
kl. 08.00 om morgenen, men for slike undersøkelser
kl. 11.00»
|

|
Innledende
ord om senskadeforskningen etter ulykken
Utdrag
fra et foredrag av Jan Harsem, holdt i 2000 (med
noen små endringer)
HELSEUNDERSØKELSER TRENERT
Den skandinaviske granskningskommisjonen, som
ble oppnevnt etter ulykken, an- befalte at samtlige
overlevende burde gjennomgå helseundersøkelser
for å avdekke eventuelle senskader. Dette ble
trenert av daværende Helsedirektoratet,
som gikk imot slike undersøkelser. Her måtte
Støttegruppen lære seg informasjonsarbeid
i praksis. Dokumentèr saken, jobb seriøst
i de formelle kanalene, og informèr de rette
mediene når det foreligger klar overskrift.
FOKUS PÅ MANGLENDE OPPFØLGING
Slik fikk vi medielys på den manglende oppfølgingen,
og en klassisk situasjon oppsto i april 1992 da sosialministeren
var imot helseundersøkelser kl. 08.00 om morgenen,
men for slike undersøkelser kl. 11.00,
etter flere dagsnyttsendinger.
1990-tallet har vært en praktisk skolering i
at den som griper initiativet kan være med å
sette dagsorden, om man ikke akkurat kan endre grunnleggende
sjøfartspolitiske prinsipper, så er det
mulig å skape den debatten som først
må komme, for at selve politikken langsomt kan
endres.
FORSKNING OM SENVIRKNINGER BLANT FUGLENE PÅ
RUNDE VIKTIGERE ENN SENSKADER HOS MENNESKER?
Vi unnlot ikke å vise til at Miljøverndepartementet
bevilget over en halv million kroner til å undersøke
senvirkningene blant fuglene på Runde
etter utslippene fra den forliste skuta Arisan.
Skulle staten være mindre interessert i å
avklare konsekvensene av giftgasser og flammer på
Scandinavian Star for de overlevende, enn hvordan
oljesølet på Runde påvirket
det flotte fuglelivet der?
SKULD OG DEN FRIE FORSKNING
Men problemene var ikke over. Rederiets ansvarsforsikringsselskap
kom inn med del- finansiering av kostnadene. Det ble
en lang kamp for å sikre at dette ikke skulle
gi Skuld automatisk rett til førstehånds
innsyn i rapportene fra Rikshospitalet. Støtte-
gruppen ville ikke godta at Skuld, som
motpart i en erstatningsavtale, gjennom
avtale med Rikshospitalet og Sosialdepartementet,
fikk innsyn i fortrolige pasient- opplysninger.
KUN 40 OVERLEVENDE BLE UNDERSØKT
Først i 1994 ble det enighet om prosedyrer
som Støttegruppen kunne anbefale de
overlevende å akseptere. Dessverre ble bare
40 undersøkt. Alt tyder på at det konkluderes
med grader av skade hos de aller fleste - men dette
er aldri sammen- fattet.
Også i Danmark ble helsemyndighetene
etterhvert presset til å gjennomføre
helse- undersøkelser, men igjen måtte
det sterkt engasjement til fra de skadelidte selv,
med hjelp av politikere i Folketinget.
MANGLENDE SYSTEMATIKK
Alvoret i den manglende systematikken i denne oppfølgingen,
understrekes av at det for mange av den utvalgte gruppen
som ble kalt inn til undersøkelser ble avdekket
sammenheng mellom ulykken og senere skade. Dermed
har enkelte oppnådd økonomisk kompensasjon
som andre av mer tilfeldige årsaker ikke har
fått tilgang til.
FRAMTIDIG KARTLEGGING AV SENSKADER
For tiden planlegger Rikshospitalets psykosomatiske
avdeling en omfattende kart-legging av senvirkningene
for de overlevende etter Scandinavian Star-katastrofen.
Ved å søke i dataregistre skal registrert
sykdom hos 200 norske overlevende sam- menholdes med
kontrollgrupper i normalbefolkningen. Når materialet
er analysert, kan man antakelig si noe mer konkret
om hvilke langsiktige helseeffekter slike katastrofer
medfører.
|

|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|

UTSKRIFT
|