
Omfattende undersøkelser gjennomført av
Støttegruppen gjennom 1990-årene
bekrefter at det aldri er utført politimessig
etterforskning av hvem som faktisk var reder da ulykken
inntraff. Støttegruppen tar her høyde
for at det i skandinavisk sjørett må
skilles mellom rederbegrepet og eierbegrepet.
Rettssakene som ble ført i den danske
Sø-og Handelsretten i 1992 og i dansk
Højesteret i 1993 baserer seg på
tre kilder til forståelse av hvem som var reder/eier:
- Sjøforklaringen
- Det skandinaviske granskningsutvalget
- Politiets etterforskning
Disse
tre kilder henviser til hverandre, og bygger i siste
ledd på de forklaringer fra rederinettverkets
egne advokater. Dette betyr at et eventuelt rederansvar
hos SeaEscape, eventuelt personer/selskaper
knyttet til SeaEscape aldri er etterforsket.
FORELDELSE
KNYTTET TIL STRAFFEANSVAR FOR REDER
Støttegruppen v/Jan Harsem påpekte
de mange indisier som underbygger at reder-ansvaret
lå hos SeaEscape. Det at eierskapet til
skipet lå hos SeaEscape anses i denne
sammenheng for udiskutabelt.
Grunnet
foreldelse knyttet til eventuelt straffeansvar for
reder, ble våre henvendelser avvist av den danske
Riksadvokaten vinteren 1996. Vi førte deretter
vår argumentasjon mot politiske myndigheter,
som vi mente burde ha en selvstendig interesse for
å få korrekt informasjon frem for offentligheten,
selv om dette ikke lenger kunne ha noen strafferettslig
konsekvens.
HØYESTERETTSDOMMEN
BASERT PÅ MANGELFULLE INFORMASJONER
Etter flere møter med den danske justisminister,
med etterfølgende interpellasjonsdebatt i det
norske Stortinget og tilsvarende forespørgselsdebat
i det danske Folketinget sommeren 1997,
sto det klart at politiske myndigheter og parlamenter
ikke ønsket å vurdere informasjon som
kunne dokumentere at høyesterettsdommen
fra november 1993 var basert på mangelfulle
informasjoner.
MANGLENDE
POLITISK STØTTE
Støttegruppen går ikke her inn på
den omfattende dokumentasjon det siktes til. Det var
heller ikke politisk støtte for de mer generelle
politiske anbefalinger Støttegruppen
presenterte som oppfølger til at de rederiansvarlige
etter skipskatastrofen fikk gå fri fra både
etterforskning, rettssak og offentlig søkelys.
Dette var anbefalinger om bedre kontroll av eierskap
og rederansvar, krav om objektivt ansvar for sjøforsikringer,
bedre skille mellom tilsynsmyndigheter og forvaltningsmyndigheter
samt bortfall av den norske sjødyktighetslovens
taushetsplikt i §4.
SPØRSMÅLET
OM SELVE BRANNSTIFTELSEN
Støttegruppen hadde ikke kapasitet til
å gå dypt inn i spørsmålet
om selve brannstiftelsen. Vi var klar over at andre
personer var svært engasjert i å frembringe
ny informasjon om denne sentrale del av katastrofen.
Da vi presenterte vårt materiale som indikerte
at ansvarlig reder for skipet ikke hadde vært
Henrik Johansen, men Niels-Erik Lund
og person / selskapskretsen rundt ham, sendte vi dette
også til politiet i Oslo.
Intensjonen
med oversendelsen var at Oslopolitiet, som
hadde ansvar for pyroman-etterforskningen, burde vurdere
om motivgrunnlaget for brannstiftelsen kom i et annet
lys dersom SeaEscape ikke var en passiv selger
av skipet, men ulykkesskipets faktiske, operative
reder. Vi fikk aldri noen reaksjon fra politiet på
denne oversendelsen.
NORSK
POLITI TIET OM VITNEUTSAGN FRA BESETNINGSMEDLEMMER
Argumentene som ble benyttet for å sannsynliggjøre
en dansk passasjer som ildspåsetter er i tillegg
angrepet gjentatte ganger fra flere hold, med stadig
større tyngde og senest på NRK Brennpunkt
vinteren 2001, der det også kommer fram at en
ansvarlig norsk polititjenestemann har tiet
om to danske besetningsmedlemmers vitnemål
som sannsynliggjør at vedkommende danske
passasjer ikke kan være skyldig i ildspåsettelsen.
Vår oppfatning i dag, er at summen av dokumenterte
faktorer som har fremkommet de senere år, krever
en samlet, uavhengig politimessig gjennomgang.
MANGEL
PÅ RETTSIKKERHET
Konsekvensene av ulykken for de skadelidte er ikke
mindre av den grunnleggende mangel på rettssikkerhet
vi opplevde i årene etter ulykken. Ingen kriminell
handling i Skandinavia i etterkrigstiden har
hatt større konsekvenser enn ildspåsettelsen
av Scandinavian Star og den lovstridige driften
av det ikke-sjødyktige skipet. Vårt inntrykk
er at skandinaviske politi- og påtalemyndigheter,
inkludert folkevalgte og forvaltningsmessige myndigheter,
ikke fullt ut oppfattet Scandinavian Star som
en kriminalsak med de etterforskningsmessige konsekvenser
det innebærer.
SPØRSMÅLET
OM ILDSPÅSETTELSEN IKKE FORELDET
Dersom det er korrekt at den mistenkte danske statsborgeren,
som ble utpekt som ildspåsetter, ikke er avgjørende
- og dersom eierens/rederens eventuelle motiver av
forskjellig karakter ikke er etterforsket - har Riksadvokaten
fortsatt mulighet til å rette opp den grunnleggende
svikt i rettssikkerheten de skadelidte etter Scandinavian
Star er utsatt for. Dette er ikke minst aktuelt
fordi spørsmålet om ildspåsettelsen
ikke er foreldet, og dermed fortsatt kan straffes.
FORTIELSENE
KNYTTET TIL SCANDINAVIAN STAR HAR HATT MYNDIGHETENES
UTTALTE STØTTE
Det hører etter Støttegruppens
oppfatning med til menneskerettighetene i et rettssamfunn
at man etter kriminelle overgrep ikke skal stå
alene som individ mot over-griperen, men ha statsmaktens
rettsapparat på sin side som etterforsker og
deretter eventuelt som påtalemyndighet. Dette
har ikke fungert i Scandinavian Star-saken.
Det
norske justisdepartements juridiske rådgiver
i 1996, Erik Røsæg, formulerte
dette presist, da han pekte på muligheten for
erstatninger som mer relevant enn å etablere
gode kontrollordninger for kunnskap om hvem som er
eier og reder til skip. Vårt budskap er at rettssikkerhet
ikke kan gjøres opp i penger. Dette betyr ikke
et hevngjerrig motiv, men en dyptfølt frustrasjon
over at fortielsene knyttet til Scandinavian Star
hittil har hatt myndighetenes uttalte støtte.
GJENOPPTA
ETTERFORSKNINGEN!
Riksadvokaten i Norge anmodes herved om å
gjenoppta etterforskningen av hvem som sto bak ildspåsettelsen
av Scandinavian Star natt til 7. april 1990.
Det faktum at rederansvaret med etterfølgende
kaskooppgjør aldri var gjenstand for etterforskning
før rettssakene i Danmark, burde alene
være grunnlag for vurdering.