|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|

|
Nødvendige
tiltak for å bedre sikkerheten til sjøs
|
Utdrag
fra et foredrag av Jan Harsem, holdt i 2000 (med
noen små endringer)
NOEN
NØDVENDIGE TILTAK
Hvis vi i ettertid skal oppsummere noen nødvendige
tiltak for bedre sikkerhet, vil vi peke på andre
former for tiltak enn de mange tekniske forbedringer
som også er sentrale:
|
|
- REDERANSVAR:
Nasjoner
som ratifiserer konvensjoner for sikkerhet til sjøs,
må også ha en lovgivning som gir hjemmel
for å ilegge rederen straffansvar for alvorlige
brudd på innholdet i konvensjonene, slik de
er innarbeidet i landets sjøfartslov. Straffeansvaret
må omfatte både redere av alle skip,
uansett hvor skipet er flagget.
Hvis Bahamas ikke tar noe initiativ overfor
lovbrudd knyttet til et Bahamas-skip, må
altså eksempelvis Spania kunne tiltale
rederen dersom konsekvensene av å drive i
strid med sikkerhetsbestemmelsene rammer spanske
interesser. Det må enkelt sagt være
straffbart for rederen å operere substandard
skip.
- HAVARIKOMMISJON
I STEDET FOR SJØFORKLARING
Etter sjøulykker må etterforskningen
bli langt bedre enn det som i dag er tilfelle. Det
er mulig at sjøforklaringsinstituttet bør
avvikles til fordel for en fast havarikommisjon
for skipsfarten. En slik kommisjon må imidlertid
ikke få preg av å være kontrollert
av næringen.
På
sikt er antakelig en overordnet felles havarikommisjon
for tog, skip og fly den beste løsningen,
da en slik kommisjon vil kunne handle strategisk
fundamentert på en overordnet sikkerhetsfilosofi,
uten for sterke bånd til den enkelte samferdselssektor.
Ved oppfølging av ulykker må politiet
og påtalemyndigheten komme mer aktivt
på banen, og agere mer uavhengig av sjøfartens
egne prosedyrer for oppklaring. Ordningen med sjøfartsinspektører
avvikles.
-
INNSYN I REDERINÆRINGEN
Det bør sikres innsyn i eier- og ansvarsforholdene
til skip. Det må gå klart fram hvem
som gir ordre til skipets kaptein, hvor de operative
beslutningene på redernivå fattes, og
hvem som har tegnet forsikring for skipet.
- SKIPSKONTROLLEN
MÅ SKILLES FRA SJØFARTSDIREKTORATET
Nasjonale sjøfartsadministrasjoner
må ha klare skillelinjer mellom nasjonale
næringsinteresser og kontroll av skip under
eget og fremmed flagg. For Norges del betyr
dette at skipskontrollen må skilles ut av
Sjøfartsdirektoratet, slik at vi avslutter
dagens sammenblanding av forvaltningen av norske
næringsinteresser innen skipsfart, og kontroll
av sikkerheten på skip.
- TAUSHETSPLIKTEN
MÅ BORT I SJØFARTSLOVEN
Taushetsplikten i norsk sjøfartslov,
som også omfatter kritikkverdige forhold som
måtte avdekkes ombord på skip, må
fjernes.
- OBLIGATORISK
ANSVARSFORSIKRING
Det
innføres obligatorisk ansvarsforsikring med
objektivt ansvar for all kommersiell skipsfart.
- INNFØRE
EGNE SIKKERHETSTILTAK I NORGE ELLER NORDEN
Norge fortsetter å legge vekt på
det internasjonale samarbeidet i IMO, men
dersom sikkerheten ikke får godt nok gjennomslag
i IMO, må Norge gjennomføre
tiltak i egen regi, eventuelt i samarbeid med de
andre nordiske landene som en samlet regional løsning.
Dersom slike nasjonale eller regionale løsninger
blir aktuelt, må de gjelde for alle skip som
seiler i våre farvann, og ikke bare skip under
norsk, eller nordisk flagg.
|

|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|

UTSKRIFT
|