NÅR BLINDE SKAL HJELPE HALTE
- en beretning om norsk katastrofehåndtering sett fra brukersiden
Av Jan Henriksen, tidligere leder av Støttegruppen
etter togulykken på Åsta |
Katastrofen på Åsta den 4. januar 2000 var ikke bare
et trist manifest over at sentrale samferdselsinstitusjoner skjøttet
sitt bo slik at det ble skapt en ulykke gjennom omfattende systemsvikt.
Den helsefaglige oppfølgingen etter katastrofen ble også preget av fravær
av sentrale helseinstitusjoner, rollesammenblanding og faglig forvirring.
Kampen for å skape gode vilkår for de som hadde behov for hjelp var
lang og hard. Ved neste korsvei, når det kanskje er nye mennesker som
berøres av en katastrofe, er det både rom for uredd engasjement og betydelig
potensial for forbedring for det norske helsevesenet.
Innledning
Styret i Støttegruppen etter togulykken på Åsta
måtte bruke det aller meste av den lille energien vi hadde på å skape
strukturer for, og innhold i, den helsefaglige oppfølgingen etter katastrofen.
Behovet for dette arbeidet kom totalt overraskende på oss. Vi trodde
at Norge var en av nasjonene som hadde kommet svært langt i å bygge
opp god katastrofeoppfølging. På slutten av det første året etter katastrofen
rapporterte hele 47 % av de etterlatte og 32 % av de overlevende at
de ikke hadde opplevd den helsefaglige oppfølgingen som tilfredsstillende.
(1) I samme periode
la Støttegruppen (STG) og våre advokater, som hadde betydelig
erfaring fra andre katastrofer, ned et omfattende arbeid for å bedre
situasjonen. Det var ingen offentlig faginstans som kom oss til hjelp.
Konsernoverlege Ole Jørgen Hommeren i NSB har beskrevet det helsefaglige
arbeidet fra deres ståsted (2). Støttegruppens krav urimelige? Han forteller at
det er meget krevende å etablere et profesjonelt samarbeid med en støttegruppe
etter en katastrofe. Hommeren skriver også at STG stilte
krav i prosessen som gikk ut over grensene NSB oppfattet rett
og rimelig, men at konsernet gav etter for å unngå åpen konflikt. Jeg
setter pris på at konsernoverlegen omtaler konfliktene offentlig, for
konfliktnivået var til tider høyt. Han sier imidlertid
ikke noe om hvor og hvorfor konfliktene oppstod. Sett fra STGs
ståsted Verbal skyttergravskrig
– eller potensial for læring?
Med et utgangspunkt
som dette, er det selvsagt lett å havne i en verbal skyttergravskrig
med NSB. Da forsvinner imidlertid potensialet for læring og
forbedring mens det skytes på skyldige og letes etter syndere. Det
håper jeg vi kan unngå. Det er viktig at misnøyen som er dokumentert
av prof. Lars Weisæth ved Kontor for Katastrofepsykiatri
blir brukt til å lære noe som kan skape bedre vilkår for andre. hovedgrunner for
Støttegruppens misnøye
For å få det til
må historien settes inn i en sammenheng og fortelles fra flere perspektiv.
Mine opplevelser og refleksjoner er som privatperson og som tidligere
leder av STG. Fra mitt ståsted ser jeg fire hovedgrunner til
misnøyen:
1.
Det offentlige Norge
har ikke lært nok av de nasjonale storulykker og katastrofer vi har
hatt de siste 40 årene. Arbeidet som gjøres etter katastrofer preges
i alt for stor grad av manglende systematisering, (organisering, øving
og læring). Gode, erfaringsbaserte løsninger synes i beste fall å
måtte erfares på nytt hver gang en katastrofe skjer.
2.
Oppfølgingsarbeidet
etter Åsta-katastrofen ble i stor grad preget av rollesammenblanding.
Knappe to døgn etter katastrofen erklærte NSB offentlig sitt
ansvar for de berørte, og fikk det operative ansvaret for den helsefaglige
oppfølgingen. I følge Jernbaneansvarsloven hadde selskapet
det objektive ansvaret for passasjerenes sikkerhet for, under og etter
katastrofen. Selskapet var per definisjon skadevolder. Mange av oss
skjønte raskt at aktørene i jernbanesektoren slett ikke hadde skjøttet
sikkerhetsansvaret sitt godt. Flere vurderte å fremme et sivilrettslig
søksmål mot NSB for grov uaktsomhet. NSB var dessuten
under strafferettslig etterforskning. NSB avviste også alle
tilnærminger fra STG om å erkjenne ansvaret som lå i å gi de
berørte oppreising, helt frem til Groth-kommisjonen la frem
sin rapport (10).
3.
Oppfølgingen av
oss berørte var etter min oppfatning i lang tid preget av plan- og innholdsløshet.
4.
Prosessen holdt
ikke et tempo slik det var anbefalt av sentrale norske fagfolk (3). Støttearbeidet til NSB holdt heller ikke
det tempo vi anmodet om fra STG etter oppfordring fra mange av
de etterlatte og overlevende. Læring,
smerte og behov for overordnet styring
Direktør Helen Bøsterud i Direktoratet for
sivilt beredskap har sett alvoret i den første problemstillingen(4,5). Hun har påpekt at både Sleipner-havariet
og togkrasjet på Åsta demonstrerte
mangler i norsk sikkerhets- og beredskapstenkning, både i evne
til læring, forebyggende arbeid og ettervern. Hun påpekte også behovet
for et myndig og ansvarlig ledd som kan koordinere for- og etterarbeid
ved ulykker og katastrofer. For oss som har opplevd hvordan en katastrofe
reformaterer livet, er det tankevekkende å lese Bøsteruds påpeking
av det offentlige Norges manglende evne til læring. Min egen familie
opplevde at livet i ene øyeblikket var trygt og ganske forutsigbart.
I det neste opplevde vi en smerte totalt ulikt noe annet vi hadde opplevd.
Vi måtte lære oss å leve med at systemsvikt hos pilarene i norsk jernbanesektor førte til at et tap av et umistelig menneske.
Hun som var en kjær
mor, en høyt skattet bestemor, en respektfull svigermor, en tante med
kjærlig rom for ulikheten og særegenheten til mange, hun vi kunne krangle
med og ønske dit pepperen gror, hun som verken vek for gleden eller
smerten hos sine venner, hun som lo så hjertelig og som hadde en så
god hånd - akkurat hun satt lenge levende fastklemt i et tog. Hun var
bevisst hele tiden og døde i brannen som utviklet seg rundt henne.
Det var ikke lett. Erfaringer fra
Tretten-ulykken
Det ble ikke lettere
da av mine beste venner fortalte at han mistet sin bestemor for 25 år
siden, i Tretten-ulykken. Da var han ni år. Reaksjonen var slående
da han nå, 25 år etter fikk høre nyheten om Åsta-katastrofen
fra radioen. Han fikk en sterk gjenopplevelse av smerten, og jeg fikk
enda et perspektiv på hvilken smerte som kan oppstå når den voldsomme
energien i en katastrofe ikke blir forstått og bearbeidet. En annen indikasjon
på manglende læring er dokumentert i Sykepleien (6). Da togene smalt sammen på Åsta stod plutselig tre
ledende sykepleiere i det psykososiale støtteteamet ved Hedemark
Sentralsykehus midt i en virkelig katastrofe. Sykehuset hadde
vedtatt en katastrofeplan sommeren 1999, men hadde ikke øvd på den.
Tirsdag 4. januar 2000 måtte den i verksettes. Pleierne fikk erfare
at det er langt fra plan på papiret til godt praktisk arbeid. De poengterer
at sykehuset uten problem kunne ta seg av de somatiske følgene av katastrofen.
Kapasitet og beredskap for å ta seg av de psykososiale følgene var
mer problematisk. De måtte på grunn av ressursmangel gi opp å registrere
alle som ankom Miljøhuset på Elverum og hvem de lette
etter. Dette
stemmer med mine erfaringer, og med erfaringer andre etterlatte og
overlevende har delt. Personalet som var på Miljøhuset gjorde
det de kunne, og mer til. Mange av oss er dypt takknemlige og beveget
over omsorgen og menneskeligheten vi opplevde der. Maskineriet som
skulle håndtere katastrofen var imidlertid ikke velsmurt. psykososialt arbeid
- mangel på samhandling, erfaring, ressurser og struktur
For mitt eget vedkommende
førte dette til at jeg og min familie forlot Elverum med motstridende
informasjon og et feilaktig bilde av hva som faktisk skjedde med mor
på skadestedet under og like etter krasjet. Det var en svært tung bør
å bære hjem til tomrommet i hennes hus, hvor det skulle stelles til
begravelse. Sykepleierne skriver:
Onsdag 5. januar: «Mangel på faktisk informasjon om hva som hadde
skjedd og hva som nå faktisk skjedde på ulykkesstedet, ble på dette
tidspunktet en stor belastning for de pårørende. Behovet for å vite
kom tydelig til uttrykk. De følte at de ble holdt i uvisshet. Etter
påtrykk fra oss kom etter hvert politiet (til Miljøhuset).» (6)
En annen konsekvens
av ressursmangelen var at familiemedlemmer i vår familie som umiddelbart
burde vært varslet og fått anledning til å komme til Elverum
ikke fikk den anledningen. Dette gjaldt trolig også andre familier
og pårørende. Når roller blandes
Katastrofen på Åsta
rammet mange og slo i ulike retninger. Den rammet også samferdselskonsemet
NSB tungt. Jeg tror ikke det var lett for konsernledelsen å ta
inn realitetene i situasjonen og samtidig fortsette rasjonell ledelse
av konsernet. Til det var nok sjokket for stort. Jeg tror det ble viktig
for ledelsen å prøve å bøte på situasjonen gjennom personlig engasjement
uten å gjemme seg bort. NSB-ledelsen påtok seg imidlertid ikke konsernets ansvar for
det som skapte ulykken, mens de samtidig prøvde å gjenskape tillitten
til konsernet utad. Jeg tviler heller ikke på at engasjementet i
utgangspunktet var ektefølt. I sum førte dette imidlertid til en ulykksalig
sammenblanding av roller og motiver. NSB kom i en situasjon
hvor selskapet først hadde objektivt ansvar for å ha voldt stor skade,
og deretter tilbød de rammede personlig omsorg. Selskapet hadde samtidig
stø kurs mot rettssaken, hvor det ville møte mange av de samme menneskene
som motpart. Faggruppen «Uavklarte ansvars-
og skyldforhold synes å være et klart kompliserende element, og erfaringene,
spesielt fra Åsta-ulykken, har vist at det er et kompliserende element
når det involverte transportselskapet i organisasjon (NSB) også påtar
seg ansvaret for og finansiering av ivaretakelse av de rammede over
tid. Dette kan skape rolleuklarhet, doble bindinger og en vanskelig
emosjonell situasjon for etterlatte / overlevende. Rollene som involvert
selskap i organisasjon, omsorgsyter og objekt for ev. straff og søksmål
er klart konfliktfylte. Vi vil derfor foreslå at det offentlige skal
ha styringen og det organisatoriske ansvar for slik oppfølging i fremtiden.»
I Faggruppen
satt bl.a. NSBs konsernoverlege. Erkjennelsen av konsekvensene
av rollesammenblanding ble m.a.o. etter hvert også utviklet innad
i NSB. Brevet kom imidlertid 10 måneder etter katastrofen. Oppfølgingsarbeidet
krevde rolleklarhet fra første stund. NSB avviste gjentatte
oppfordringer fra Støttegruppen om å utøve sitt ansvar gjennom
å tre litt tilbake i prosessen og «outsource» ledelsen av oppfølgingsarbeidet
til et eksternt, nøytralt og profesjonelt fagmiljø. Men det var ikke
bare ovenfor de rammede NSB eksponerte en uklar forståelse av
rolle og situasjon. Sykepleierne skriver at NSB inntok Miljøhuset
på katastrofedagen og etablerte seg med stor selvfølgelighet rundt
et stort spisebord midt blant de pårørende der de startet et internt
møte (6). Folkene fra NSB
informerte etter hvert om at de hadde bestemt seg for å være til stede
og delta sammen med de pårørende i deres sorg. Mange av de berørte og
fagfolkene på Miljøhuset opplevde situasjonen som svært ubehagelig.
NSB ble til slutt bedt om å forlate huset. Tid og tempo
Uklare roller hadde
betydning for STGs opplevelse av konflikt. Konfliktene ble imidlertid
tydeligst rundt konkrete forhold som dette:
·
NSB forstod ikke hvor viktig tidsfaktoren var. De fleste
av oss hadde behov for raskt å få klarhet i hva som skjedde med våre
nærmeste, eller med dem selv, på kollisjonsstedet. Mange undret seg
over hvorfor vi ikke skulle få vite fakta, ikke om hvem som hadde skyld,
men om hva som hadde skjedd. Vi måtte presse NSB, men ble samlet
først etter halvannen måned. Det er lang venting når fantasiene lever
sitt eget liv om hva som skjedde i og rundt det brennende toget.
·
NSB forstod ikke
hvor viktig det var med et faglig velfundert, nøytralt og aktivt oppfølgingsarbeid
av overlevende og deres familier og oss etterlatte.
·
NSB anerkjente ikke at det kollektive var en viktig
ressurs som måtte ivaretas og som med fordel kunne brukes terapeutisk
til bearbeiding av sjokk, sorg og smerte (3,
9). Selskapet ønsket ikke å samle de berørte raskt,
og slett ikke flere ganger. All samling av de berørte ble forsøkt bundet
til tidspunktet før offentliggjøring av resultatene fra politiets etterforskning.
Dette var det umulig for STG å godta. Riksadvokaten trakk
for ordens skyld sin konklusjon først i mars 2001, mer enn ett år etter
katastrofen.
·
Det var også vanskelig
å finne ut hva NSB mente med «individuelt tilpasset oppfølging».
Det høres bra ut, men vi fikk tilbakemeldinger som mer enn klart sa
at mange individer ikke var bekvemme med situasjonen. Den individuelle
tilpassingen så dessuten ut til i like stor grad å gjelde de som gav
hjelp som de som fikk. I en oppgave skrevet av studenter fra Norges
Markedshøgskole dokumenteres det at NSBs ledelse anså egen
«intuisjon og magefølelse» å være en viktig rettesnor i arbeidet (7).
NSB vurderte først situasjonen slik at tidligere ulykker hadde
gitt dem nok kompetanse og erfaring til å handtere oppfølgingsarbeidet(2).
Det siste perspektivet revurderte konsernledelsen den 25. april
2000, da den autonome «Faggruppen» som skulle rådgi NSB
og STG ble forhandlet frem. Ett år etter poengterte studentene
likevel at NSB ønsket å hjelpe til med alt uten å ha tilstrekkelig
kunnskap og erfaring til å gjøre det (7).
·
De overlevende ble
rammet i ulik grad. Mange av de som slet mest opplevde at deres behov
ble marginalisert. Men det er noen av de som overlever en katastrofe
som også trenger aktiv, kyndig og langsiktig oppfølging. På dette feltet
nådde STG dessverre ikke godt nok frem. For å komme noen
vei måtte Støttegruppen kontakte uavhengig fagekspertise. Vi
fikk betydelige innspill av kapasiteter som Mads Gilbert, Atle
Dyregrov og Renate Grønvold Bugge. De påpekte at individuell
oppfølging nok kunne være bra, hvis den hadde substans, men understreket
at de berørte raskt måtte få tilbud om å avklare fakta om det som skjedde
på Åsta. Tidsaspektet hadde terapeutisk betydning, og det var viktig
hvem som spurte om hva på hvilken måte. Fellesopplevelsen
av katastrofen bar kimen til vesentlig kollektiv og personlig bearbeiding
(3, 9). Etter dette fulgte hardt
arbeide bak scenen for å skape et faglig aktivt tilbud bestående av
gode og kollektive tiltak. På
denne bakgrunnen synes altså NSB vi i STG gikk ut over
grensen for hva som var rett og rimelig (2).
Hadde STG ikke gjort noe ville tilbudet til de berørte hatt et
helt annet innhold og volum. Oppfølgingen ble ikke perfekt, til de hadde
det gått for mye tid tapt. I løpet av sommeren 2000 skapte imidlertid
forhandlinger med NSB, og Faggruppens eksistens forbedringer,
særlig i det kollektive tilbudet for de etterlatte. Men det var nesten
et halvt år etter togkollisjonen. Paradokser Jeg forbauses over hvor
store unødige samfunnsøkonomiske kostnader vi aksepterer å ta over
skatteseddelen når det finnes enkle løsninger: Det offentlige Norge
har et ansvar for at de ulike deler av forvaltningen, også helsevesenet,
tilegner seg den nødvendige læring av virkelige katastrofer. Velreflektert
øvelse gjør mester. Det er fullt mulig å etablere enkle organisasjonsformer
som med små midler kan evaluere og videreføre erfaringer etter katastrofene.
Den samme kompetansen kan raskt og enkelt tiltre skadestedet for å bistå
og styre hjelpeapparatet i regionen som rammes av en katastrofe. Det er flere enn
de som rammes direkte som bør ivaretas etter en katastrofe. Da brann-
og redningsmannskapene som sloss med livet som innsats på Åsta
hadde behov for å bearbeide sterke opplevelser, opplevde de at den tradisjonelle
psykiatrien sykeligjorde dem (8). Psykiatrien
betraktet altså ikke sterke følelsesmessige uttrykk etter ekstreme
opplevelser som naturlige og sunne. La oss håpe at de som er villige
til å våge livet, slipper slike opplevelser ved neste korsvei. Jeg har heller ingen
problemer med å forstå konsernoverlege Hommeren når han forteller
at mange av de ansatte i NSBs bedriftshelsetjeneste opplevde
å bli «tomme» da NSB avsluttet sitt engasjement (2).
Jeg tror de i lang tid måtte ta frem alt de hadde av krefter for å håndtere
en svært vanskelig situasjon. De fortjener honnør for kraftanstrengelsen.
Avslutning
Forebyggende sikkerhetsarbeid
er åpenbart det beste kortet samferdselssektoren har for å unngå tragediene
i kjølvannet av en katastrofe. Det er også rednings-, brann- og helsearbeideres
beste kort. Skulle likevel det verste skje, er det åpenbart at samferdselsbedriften
som har et objektivt ansvar for passasjerenes liv og sikkerhet ikke
bør få styre og ta hand om oppfølgingsarbeidet. Det må tilføyes at
det likevel ikke er noe i veien for at man, gjerne i lovs form, pålegger
samferdselsbedriften å ha forsikringsordninger som skal dekke kostnadene.
Det vil også virke styrkende på motivasjonen for å drive god forebygging.
Konsekvensene av Faglig
uklarhet, rollesammenblanding og kryssende motiv Faglig uklarhet,
rollesammenblanding og kryssende motiv skaper bindinger og situasjoner
som legger alen til en allerede tung byrde for de som rammes. Helsefagfolk
bør derfor debattere katastrofemedisinens struktur, retning og innhold.
Helsefagfolk bør også ta initiativ til at det etableres en kompetent
og nøytral organisasjon på nasjonalt nivå som får ansvaret for å gi
oppfølgingen etter en katastrofe retning og innhold. De berørte har
behov for en uredd helseadvokat som kjemper for en balansert,
aktiv og faglig velfundert oppfølging. Nå er det dere som har ballen. Referanser
1.
Se Thuen, F: «Evaluering av den helsefaglige oppfølgingen etter
Togulykken på Åsta»,. Data fra screeningsundersøkelse utført av professor Lars Weisæth. Gjengitt i
prosjektbeskrivelsen skrevet av professor Frode Thuen. Nordiska hälsovårdhögskolan
i Göteborg og Universitetet i Bergen.
2.
Hommeren O.J. Bedriftshelsetjenesten i NSB og arbeidet med Åsta-ulykken. Tidskr
Nor Lægeforeningen 2001: 121: 2740-3
3.
Dyregrov, A.: Katastrofepsykologi. Ad Notam Gyldendal, 1993.
4.
Bøsterud, H:. Norsk samfunnssikkerhet for dårlig. Dagsavisen
11.04.2000.
5.
Bøsterud, H.: Bedre sikkerhet og beredskap. Dagsavisen 11.04.2000.
6.
Molstad, K.: Hermansen, W. Bjørnstad, BA: Plaster er ikke nok. Tidskr Sykepleieren
2001: 12: s 34-40.
7.
Andersen, L. Bergh, H. Bråten, M: NSBs håndtering av kommunikasjon med passasjerer
og etterlatte etter Åsta-ulykken. Diplomoppgave ved Norges Markedshøgskole
15.06.2001.
8.
NTB:
Kritikk av katastrofehjelp etter Åsta-ulykken. NTB-melding publisert
av CNN.no/VG 03.01.2001.
9.
Weisæth, L.: Katastrofepsykiatri: Psykososiale støttetjenester ved ulykker og katastrofer.
Apothekernes Laboratorium as
1993.
10.
Norges offentlige
utredninger. NOU 2000: Åsta-ulykken, 4. januar 2000:
Hovedrapport. ULYKKEN
Tirsdag
4. januar 2000 forlot tog 2302 Trondheim kl. 07.45. Toget hadde dieseldrevet
lokomotiv og tre vogner. Det var i rute og skulle til Hamar. På grunn
av forsinkelser med kryssende tog underveis var toget 21 minutter forsinket
ved avgang fra Røros stasjon. Det var lokomotivførerbytte på Røros.
Ved ankomst og utkjøring fra Rena var forsinkelsen redusert til 7 minutter.
Det var 75 personer om bord, inkludert lokomotivfører og konduktør,
da toget forlot Rena kl. 13.07. Togsporsignalet på Rena stasjon viste
grønt og loggen som ble tatt ut fra Hamar togledersentral etter ulykken
indikerer at også hovedsignalet viste grønt. Tog
2369 forlot Hamar stasjon i rute kl. 12.30. Toget var et motorvognsett
av type BM 92. dieseldrevet og bestående av en motorvogn og en styrevogn.
Motorvogna gikk først. Tog 2369 skulle til Rena stasjon og tilbake til
Hamar. Det ankom Rudstad stasjon i rute kl. 13.06, stoppet og tok opp
en passasjer. Toget skulle i henhold til ruten ha et opphold på Rudstad
stasjon fra kl. 13.06 til 13.10 for kryssing med tog 2302. Da toget
forlot Rudstad kl. 13.07 var det 11 personer om bord inkludert lokomotivfører
og konduktør. Loggen indikerer at utkjørssignalet ikke viste grønt og
at sporvekslen ved utkjøring fra Rudstad stasjon var kjørt opp av nordgående
tog. Togledersentralen
på Hamar har ansvaret for trafikkstyringa på Rørosbanen mellom Hamar
og Røros. Samme togleder hadde på det aktuelle tidspunkt også trafikkstyrungen
på strekningen Hamar – Eidsvoll. Togleder konsentrerte seg om sistenevnte
strekning på grunn av mye trafikk på denne og sjekket ikke skjermene
som viste hva som skjedde på Rørosbanen. Det var ikke installert lydalarm
(akustisk alarm) dom varsler at to tog er på kollisjonskurs på denne
togledersentralen. Selv om en markering i form av rød skrift nederst
på skjermen må ha indikert at det var i ferd med å skje en ulykke fra
kl. 13.08, ble togleder ikke oppmerksom på dette før ca. kl. 13.11.30. Togene
var utstyrt med mobiltelefon som et hjelpemiddel. På Rørosbanen var
det ikke installert ATC (automatisk togstopp) da ulykken skjedde og
heller ikke togradio. Slik er heller ikke installert etter ulykken.
Eneste måte for togleder å få kontakt med lokomotivfører på er via mobiltelefonen.
Lokomotivfører på nordgående tog hadde ringt inn sitt mobiltelefonnummer
til togleder på en tidligere vakt. Dette var ikke blitt oppført på den
listen hvor numrene skal føres opp. Også konduktører på sydgående tog
hadde ringt inn mobiltelefonnummeret til samme togleder, men heller
ikke dette ble ført på riktig liste. Da vakthavende togleder ble oppmerksom
på hva som var i ferd med å skje fant han ikke mobiltelefonnumrene og
fikk ikke kontakt med de to togene. Togene
støtte sammen ved Åsta stasjon mellom Rudstad og Rena kl. 13.12.35.
Motorvognen i nordgående tog ble totalt ødelagt, mens styrevognen fikk
mindre skader og ble stående på sporet. Lokomotivet i sydgående i sydgående
tog fikk store skader i fronten og veltet over på siden. Den første
vognen ble kraftig bøyd og sporet av. Også den neste vognen sporet av,
men ble stående i sporet. Den siste vognen ble stående på sporet. Det
oppstod umiddelbart etter sammenstøtet en kraftig brann i området ved
lokomotivet og restene av motorvognen og noen minutter senere også i
den første vognen. Brannen spredte seg etter hvert også til de to siste
vognene. Det
omkom totalt 19 personer i sammenstøtet og brannen som fulgte. 67 personer
overlevde ulykken. Den siste overlevende ble tatt ut av toget ca. kl.
17.00. Ingen av de overlevende ble livstruende skadd. Kilde: Rapport fra undersøkelseskommisjonen
oppnevnt ved kongelig resolusjon 7. januar 2000. Avgitt til Justis-
og politidepartementet 6. november 2000.
Artikkelen,
skrevet i 2002, er utgitt med tillatelse av artikkelforfatteren.
|