Støttegruppen
avviser at det noen gang har foreligget en avtale som
begrenser Danmarks eller Norges mulighet for å
granske eller etterforske aktuelle temaer knyttet til
Scandinavian Star. Henvisningene til den påståtte
avtalen om ansvarsdeling er et misbruk av politiets
opprinnelige intensjon om effektiv koordinering av etterforskingen,
slik det kom til uttrykk i notatet fra visepolitimester
Arne Huuse den 10. april 1990. Notatet følger
vedlagt i brevet.
Støttegruppen
formulerer noen spørsmål som må avklares:
De
kommende undersøkelsene må besvare flere
konkrete spørsmål, bl.a.:
1. Hvem var eier
av Scandinavian Star natt til 7. april 1990?
Instanser som
forutsettes å ha kunnskap om dette:
- Flaggstaten Bahamas
- Assuranceforeningen
Skuld
- Forsikringsselskapet
Codan (tidligere Fjerde Sø)
- Klassifiseringsselskapet
Lloyd's Register
- Finansieringsbanken
SE Banken
2. Hvem ansvarlig
for skipets operasjon fra 1. april 1990 til natt til
7. april 1990?
Instanser som
forutsettes å ha kunnskap om dette:
- Flaggstaten Bahamas
- Assuranceforeningen
Skuld
- Forsikringsselskapet
Codan (tidligere Fjerde Sø)
- Klassifiseringsselskapet
Lloyd's Register
- Paris MOU
- Skipskontrollen
i havnestatene Danmark og Norge
- Finansieringsbanken
SE Banken
3. Hvordan var
Scandinavian Star finansiert?
SE Banken i London
var engasjert i finansieringen av Scandinavian Star,
og hadde naturligvis også sikkerhet for sitt engasjement.
SE Banken har derfor korrekt informasjon om hvilken
organisasjon og hvilke aktører som var deres
kontakter i forbindelse med finansieringen av Scandinavian
Star.
4. Kaskoforsikring
og forsikringsoppgjør?
Fjerde
Sø, senere Codan, hadde kaskoforsikringen av
Scandinavian Star. Granskingen i Norge i 2016 - 2017
opplyser at Fjerde Sø reduserte utbetalingen
til 14 mill USD - 10 mill USD lavere enn det skipet
var forsikret for. Begrunnelsen var skader som Fjerde
Sø mente kunne vært unngått, altså
operasjonelle forhold. Når politiet i 2014 - 2017
ikke har undersøkt hvem som var skipets reder,
så er heller ikke forsikringsoppgjøret
etterforsket, selv om det var begrunnelsen for gjenåpning
av etterforskingen. Danske undersøkelser må
opplyse hvem som hadde ansvar for de operasjonelle forholdene
som medførte redusert forsikringsutbetaling.
Det må avklares hvordan ansvaret for 10 mill USD
i redusert forsikringsutbetaling ble fordelt på
hvilke aktører.
VEDLEGG
NR.: 5:
Stortingets
kommisjon for Scandinavian Star, pkt. 10.1.3, side 88
5.
Hvem var oppdragsgiver for skipets sertifisering av
Lloyd's Register?
Lloyd's Register
sertifiserte Scandinavian Star og foretok også
flaggstaten Bahamas' kontroll av konvensjonsforpliktelser
etter delegasjon. Tidligere hadde Bureau Veritas foretatt
kontroll ved delegert myndighet fra flaggstaten. Lloyd's
Register vet dermed naturligvis hvilken rederiorganisasjon
som var deres kunde.
Nye undersøkelser
i regi av danske myndigheter må konsultere Lloyd's
Register for innsyn i eierstruktur og organisasjonen
som opererte
Det understrekes
at Støttegruppen gjerne, som berørt part,
vil opprettholde dialog med danske myndigheter i tiden
fremover, både ved tilrettelegging og gjennomføring
av de kommende undersøkelsene
For styret i
Støttegrupen
Jan Harsem
5. januar 2021
Les
hele brevet her (PDF)
|