ITALY
MUST TAKE RESPONSIBILITY AFTER COSTA CONCORDIA
Costa
Concordia: Foto: Getty. Trykk på bildet for å
se hvor vi har lånt bildet fra.
Stiftiftelsen
Skagerrak
has send this letters:
|
LETTER
COSTA CONCORDIA | LETTER
ENGLISH VERSION | LETTER
ITALIAN VERSION |
Stiftelsen Skagerrak,
som ble startet i 2004 av overlevende etter Scandinavian
Star, har skrevet brev til italienske myndigheter i
forbindelse med at det fredag er 5 år siden Costa
Concordia-ulykken.
Stiftelsen etterlyser
gransking i samsvar med kriteriene i EU-direktiv, og
er kritisk til at ansvaret for ulykken ensidig plasseres
på kapteinen, uten referanser til ISM-koden, hvor
rederiets ansvar tydelig fremgår.
Den franske støttegruppen
etter Costa Concordia har i dag meldt at de stiller
seg fullt ut bak brevet fra Stiftelsen Skagerrak.
The Skagerrak Safety
Foundation will tomorrow, thursday the 12th of january,
send the attached letter to italian authorities. Below
you will find the conclusion and requests in english,
italian and norwegian lanuage:
ENGLISH:
CONCLUSION
It is clear that the Italian state's priority has been
to establish the guilt of one, and only one, person,
the captain. Such an approach has no benefit in establishing
why a large, complex organization failed to protect
the lives of 32 people. The opportunity to learn and
prevent similar accidents from occurring in the future
has been lost. Consequently there will very likely be
more serious incidents in the future, and for similar
underlying reasons.
REQUESTS
1. The Italian
authorities are requested to re-open the investigation
of the Costa Concordia accident such that it fulfils
the criteria and requirements of the IMO and EU directive
2009/18/EC.
2. The Italian
judicial system is requested to investigate, indict
and pass judgement on the company's legal responsibility
for the Costa Concordia accident, in accordance with
the responsibilities set forth in the ISM code.
ITALIAN:
CONCLUSIONI
È chiaro
che la priorità dello Stato italiano è
stato quello di stabilire la colpa di uno, e uno solo,
persona, il capitano. Tale approccio non ha alcun beneficio
nello stabilire il motivo per cui una grande, complessa
organizzazione non è riuscito a proteggere la
vita di 32 persone. L'opportunità di imparare
e per evitare incidenti simili di verificarsi in futuro
è stato perso. Di conseguenza, è molto
probabile che ci saranno più gravi incidenti
in futuro, e per ragioni sottostanti simili.
RICHIESTE
1. Le autorità
italiane sono invitate a riaprire l'indagine dell'incidente
Costa Concordia da rispondere ai criteri e ai requisiti
della IMO e della direttiva UE 2009/18/EC.
2. Il sistema
giudiziario italiano è invitato a indagare,
accusare e giudicare la responsabilità legale
della società per l'incidente Costa Concordia,
in conformità con le responsabilità
stabiliti dal codice ISM.
SCANDINAVIAN
/ NORWEGIAN:
KONKLUSJON
Det synes klart
at italienske myndigheters prioritet har vært
på plassere straffeansvaret på en person
- kapteinen - alene. Denne tilnærmingen forklarer
ikke hvordan store og komplekse organisasjoner mislyktes
i å beskytte livet til 32 omkomne. Italia har
ikke benyttet muligheten til å lære av ulykken,
for derved å forebygge ulykker i fremtiden. Konsekvensen
er dessverre at tilsvarende ulykker med større
sannsynlighet igjen vil inntreffe i fremtiden.
ANMODNING
1. Italienske
myndigheter må iverksette havariundersøkelse
av Costa Concordia-ulykken slik at dette oppfyller
kriteriene angitt i retningslinjer fra IMO og EU direktiv
2009/18/EC
2. Italiensk rettssystem
må etterforske, tiltale og dømme hva
angår straffeansvaret for Costa Concordia ulykken,
i samsvar med de ansvarsforhold som reguleres av ISM-koden
Stiftiftelsen
Skagerrak
has send this letters:
|
LETTER
COSTA CONCORDIA | LETTER
ENGLISH VERSION | LETTER
ITALIAN VERSION |
|