Støttegruppen
har sendt brev til Erhvervsministeriet og professor Vibe
Garf Ulfbeck med støtte og kommentarer til initiativet.
Henrik Berlau, som
i flere tiår har vært fagforeningsleder
for danske sjøfolk, har helt siden katastrofen
i 1990 hevdet at regelverket ikke ble fulgt da Danmark
og Norge unnlot å gjennomføre skipskontroll
før skipet ble satt i rute. Henrik fortjener
en stor takk nå som den danske regjering endelig,
etter mer enn 30 år, vil undersøke denne
unnlatelsen.
..................................................
Erhvervsministeriet
Slotholmsgade 10 – 12
1216 København K
Danmark
Epost: em@em.dk
Oslo, 3. januar 2021
SCANDINAVIAN
STAR • SØFARTSMYNDIGHETENES ROLLE • PARIS MOU
Erhvervsministeriet opplyser mandag 21. desember 2020
på ministeriets hjemmesider at det
skal undersøkes om Scandinavian Star skulle ha
vært synet etter de dagjeldende reglene, før
skipet seilte fra Frederikshavn. Støttegruppen
takker ministeriet for dette initiativet!
Norges Storting
etablerte i 2015 en kommisjon for Scandinavian Star.
Støttegruppen leverte
18 februar 2017 innspill til den parlamentariske kommisjonen,
med utgangspunkt i mandatet.
I juni 2017 leverte kommisjonen sin rapport til Stortingets
presidentskap. Flere av forholdene
som var presisert i mandatet var dessverre ikke prioritert
av kommisjonen.
Et vesentlig tema,
som kommisjonen unnlot å undersøke, var
om «de faktiske forhold som det
er blitt redegjort for under Stortingets tidligere behandling
av brannen på Scandinavian Star gir
et korrekt og fyllestgjørende bilde av saken».
Unnlatelsen av å
gjennomføre havnestatskontroll var et slikt forhold
som Stortinget ved flere
anledninger hadde mottatt redegjørelse om. Vi
hadde derfor forventet at dette temaet skulle
inngå i kommisjonens undersøkelser. Dette
er presisert i Støttegruppens innspill. Dessverre
har den parlamentariske kommisjonen likevel ingen undersøkelser
eller vurderinger av dette.
Det er aldri undersøkt, verken i Norge eller
Danmark, om de forklaringer som ble gitt av
sjøfartsmyndighetene og regjeringene i 1990 er
korrekte, utfyllende og tilfredsstillende.
Den skandinaviske granskingskommisjonen i 1990 – 91
berører temaet, men videreformidler
kun de forklaringene som ble gitt av myndighetene.
Det ble aldri foretatt
egne undersøkelser for å etterprøve
om henvisningen til Paris MOU, 25-
prosent regelen og de fortolkninger av hvordan dette
regelverket skulle anvendes var korrekt.
Støttegruppen vedlegger herved vårt brev
datert 18. februar 2017 til det norske Stortingets
parlamentariske kommisjon, hvor vår inderlige
anmodning om å undersøke unnlatelsen av
å
foreta skipskontroll av Scandinavian Star, er formulert.
Det vedlagte brevet
hadde som formål å gi kommisjonen innspill
til flere av de anledninger der
Scandinavian Star ble behandlet i Stortinget. Havnestatskontroll
er derfor berørt under flere
overskrifter, som hver for seg refererer til en konkret
prosess eller sak i Stortinget.
Les
hele brevet her (PDF)
|