Om
etterforsking og gransking

Spørsmålet
om gransking berører ikke straffeansvar, og besluttes
derfor av politiske myndigheter, ikke av politiet og
påtalemyndigheten. Foto: Kurt Evert Stenbakk
Det
kan være forvirrende om begrepene etterforsking
og gransking. Derfor en kjapp informasjon for å
rydde opp.
Mediene har de siste
dagene skrevet at det ikke er avklaring ennå om
eventuell ny gransking av Scandinavian Star, og at dette
nå diskuteres i Stortinget. For ordens skyld er
det viktig å understreke at dette ikke handler
om politiets etterforsking, som allerede er i full gang
etter Riksadvokatens vedtak 27. juni i år
ETTERFORSKING
Begrepet etterforsking benyttes om politiets arbeid.
Etterforsking skal være begrunnet og hjemlet i
straffeprosessloven. Formålet med politiets etterforsking
er å avdekke mulig straffeansvar, som fortsatt
kan gjøres gjeldende overfor eventuelle gjerningspersoner.
Etter innsatsen
til Stiftelsen ny etterforsking av mordbrannen Scandinavian
Star i 2013, ble det skapt en situasjon som utløste
politiets utreding av hvorvidt det var grunnlag for
å anbefale ny etterforsking eller ikke. Politiets
konklusjon, som var å anbefale Riksadvokaten å
gjenåpne etterforskingen, ble presentert 13 juni
i år.
GRANSKING
Støttegruppen sendte 24. april 2013 brev til
de skandinaviske regjeringene om ny gransking av Scandinavian
Star. Anmodningen var oppdatert og enda bedre dokumentert
enn gjentatte anmodninger om gransking siden den første
ble sendt til Danmark vinteren 1996. Støttegruppens
krav om gransking er ikke i stedet for etterforsking,
som vi også har anmodet om.
Gransking har andre
formål og reguleres av andre lover andre hjemler
enn etterforsking. Gransking har ikke som formål
å avdekke straffeansvar, men å avdekke hendelsesforløp,
årsaksforhold og gjerne komme med anbefalinger
for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
I og med at gransking ikke har som formål å
avdekke straffeansvar, så er det heller ikke foreldelsesfrister
knyttet til muligheten for å granske et aktuelt
tema. Det er mulig å granske et forhold selv om
ansvaret for straffbare forhold knyttet til den aktuelle
saken er foreldet.
I og med at gransking
ikke handler om å avdekke straffeansvar, så
er det heller ikke politiet som har ansvar for å
gjennomføre gransking. Påtalemyndigheten
kan likevel gjerne være en instans som uttaler
seg til andre myndigheter om gransking er å anbefale,
men har ikke ansvar for å gjennomføre granskingen.
Undersøkelsesmyndigheten
som har ansvar for å granske et tema kan være
forskjellige instanser. Norge har en egen havarikommisjon
for transportsektoren som utreder/gransker ulykker i
vegtrafikken, jernbane, luftfarten og sjøulykker.
Regjeringen kan også nedsette egne granskingsutvalg.
Det er også mulig for Stortinget å beslutte
parlamentarisk gransking.
Når det gjelder
forhold i sjøfarten, så reguleres dette
i stor utstrekning av internasjonale konvensjoner, som
utarbeidet i FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, i
London.
Generalforsamlingen
i IMO vedtok i november 1997 en kode for gransking etter
sjøulykker. I en tidligere utredning av en norsk
sjølovkomite gis det følgende beskrivelse
av innholdet i IMO-koden om gransking av sjøulykker:
IMO-koden gir
regler om undersøkelser etter ulykker og hendelser
til sjøs som foretas for å fremskaffe
informasjon om omstendigheter omkring og årsaker
til ulykkene/ hendelsene, herunder hvordan flere berørte
stater bør samarbeide om dette arbeidet. Hensikten
er å legge til rette for iverksettelse av forebyggende
tiltak slik at sikkerheten til sjøs og vernet
om det marine miljøet styrkes. IMO-koden utelukker
ikke undersøkelser med andre formål som
f eks å klarlegge ansvarsforholdene eller fordele
skyld. Ideelt sett bør disse likevel skilles
ut fra, og foretas uavhengig av undersøkelser
hvor siktemålet er å bedre sikkerheten
til sjøs.
NOU
1999: 30, side 44
Den norske sjølovens
§ 473 beskriver grensen mellom gransking (undersøkelse)
og sivilrettslig eller strafferettslig skyld:
Undersøkelsesmyndigheten
skal klarlegge hendelsesforløp og årsaksfaktorer,
utrede forhold av betydning for å forebygge
sjøulykker og bedre sjøsikkerheten,
og avgi og offentliggjøre en rapport med sine
eventuelle tilrådinger når undersøkelsen
er avsluttet. Undersøkelsesmyndigheten skal
ikke vurdere sivilrettslig eller strafferettslig skyld
og ansvar.
Sjøloven
§ 473
Grensen mellom gransking
og etterforsking er også nedfelt i EUs regelverk:
EU-direktiv 2009/18/EC om grunnleggende prinsipper for
undersøkelse av sjøulykker presiserer
i artikkel 4 om «status of safety investigations»:
1. Member States
shall ensure, in accordance with their legislation
and, where appropriate, through collaboration with
the authorities responsible for the judicial inquiry,
that safety investigations are:
a) independent
of criminal or other parallel investigations held
to determine liability or apportion blame; and
b) not unduly
precluded, suspended or delayed by reason of such
investigations.
DIRECTIVE
2009/18/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
of 23 April 2009, article 4
Den norske forskriften
om undersøkelse av sjøulykker henviser
til dette europeiske regelverket for undersøkelse
av sjøulykker.
Støttegruppen
har flere ganger de siste 20 årene argumentert
for gransking. Ikke fordi Støttegruppen har vært
negativ til etterforsking, men fordi vi har blitt avvist
med at aktuelle straffbare forhold er foreldet. Brannstiftelsen
er riktignok ikke foreldet, men gjentatte anmodninger
om ny etterforsking er jo avvist flere ganger, før
Riksadvokaten endelig skiftet holdning til dette sist
sommer.
Dersom regjeringen
og Stortinget skulle komme på den tanke at det
ikke er grunnlag for å ta stilling til gransking
av Scandinavian Star før politiet har konkludert
etter sin etterforsking, så ville det avdekke
at politikerne ikke forstår det regelverket de
selv er satt til å forvalte.
Etterforsking utelukker
ikke gransking og gransking utelukker ikke etterforsking.
En parallell som mange vil huske: Politiet etterforsking
etter 22. juli utelukket ikke Gjørv-kommisjonens
gransking, og Brannstiftelsen på Scandinavian
Star ble henlagt i mars 1991. Brannstiftelsen rammes
av straffelovens § 148, den såkalte mordbrannparagrafen.
Straffeansvaret har en foreldelse på 25 år,
og vil således være foreldet i april 2015.
For Støttegruppen
Jan Harsem
Asker, 20.11.2014
Norge har en egen havarikommisjon for transportsektoren
som utreder/gransker ulykker i vegtrafikken, jernbane,
luftfarten og sjøulykker
EU-direktiv
2009/18/EC om grunnleggende prinsipper for undersøkelse
av sjøulykker
Den
norske forskriften om undersøkelse av sjøulykker
Saken
er også presentert på vår Facebook-side
- Trykk
på logoen til høyre for å følge
oss. Du må være innlogget og medlem
av Facebook...
|
|
|