VEDTAK
FRA STORTINGET: Stortinget har behandlet innstilling
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om rapport fra
Stortingets granskingskommisjonen for brannen på
Scandinavian Star. Stortinget traff følgende
vedtak, mot stemmen fra representanten for Rødt:
«Stortinget viser til de konklusjoner som fremkommer
i granskingskommisjonens rapport. Stortinget vil videre
uttrykke stor medfølelse med de overlevende og
etterlatte, som har opplevd store påkjenninger
og en belastende, langvarig gransking av ulykken på
Scandinavian Star. Stortinget vil spesielt beklage overfor
etterlatte etter identifiserbar passasjer som uten vitneobservasjoner
eller tekniske bevis ble utpekt som mulig brannstifter
uten mulighet for kontradiksjon. Stortinget finner det
lite sannsynlig at det 28 år etter ulykken kan
frembringes nye og avgjørende fakta, og anser
det på bakgrunn av dette og hensynet til berørte
som ønsker at saken nå må avsluttes,
lite hensiktsmessig med videre undersøkelser
i saken.»Foto: Kurt Evert Stenbakk.
.......................................................................................................
I
august 2016 ble videre etterforsking av Scandinavian
Star henlagt. Støttegruppen og andre leverte
klage, men i mai 2017 lukket påtalemyndigheten
endelig for videre etterforsking.
Stortingets kommisjon
leverte sin rapport i juni 2017, og denne ble sluttbehandlet
i Stortinget 22 mars.
Etter dette er jeg
ikke kjent med pågående prosesser for å
avdekke forhold som fortsatt ikke er belyst.
Det som da gjenstår
av offentlig oppmerksomhet er prosjekter i regi av media.
De
siste årene har det vært få tilbakemeldinger
til meg og styret med synspunkter og anmodninger om
hvordan Støttegruppen bør forholde seg.
Dette kan ha flere årsaker:
- Mange mener
stilltiende at vi har håndtert saken på
en god måte?
- Det kan skyldes
manglende engasjement?
- Noen mener at
andre har en bedre tilnærming enn Støttegruppen?
- Andre forhold?
I
mars 2016 sendte Støttegruppen ut denne informasjonen
om hvilke retningslinjer som var grunnlaget for hvordan
vi jobbet og ivaretok mandatet til å representere
Støttegruppen:
Med løpende
etterforsking, igangsatt gransking og jevnlig kontakt
med media, koordinerende bistandsadvokater og andre,
er det ikke enkelt å klarere alle standpunkter
internt fortløpende. Men noe er retningsgivende:
o Formålet
i vedtektene fra 1990
o Støttegruppens
engasjement fra 1990 til i dag skal fremstå
som konsistent, sammenhengende og seriøst
o Vi overleverer
ikke ansvaret for å representere oss selv
og vår egen erfaring til andre, utover det
som selvsagt følger av oppdraget til koordinerende
bistandsadvokater
o Engasjementet
og måten det fremføres må tilpasses
den realitet at katastrofen ligger 26 år tilbake
i tid, ikke noen uker
o I all støyen
som er for tiden, må alle påstander
og avsendere av budskap tåle kildekritikk,
og ikke forvente at Støttegruppen som gruppe
skal stille seg bak den ene eller andre hypotesen
o Selv om politiet
har gjort feil, så opprettholder vi en respekt
for at det ikke er andre instanser i samfunnet som
har mandat til å etterforske og utrede grunnlaget
for straffeansvar. Støttegruppen mener derfor
at all relevant informasjon må sluses til
politiet, og vi opprettholder den vurdering at det
ikke finnes alternativ til samarbeid og dialog med
politiet
Det hefter mangler
både ved politiets etterforsking, kommisjonens
rapport og Stortingets behandling av denne. Samtidig
har det vært vanskelig å nå frem med
argumenter overfor politiet og kommisjonen. Påstandene
om gjentatte brannstiftelser har tatt mye oppmerk-somhet,
og ser ut til å ha vært styrende for hvilke
prioriteringer som er gjort. Støttegruppens innspill
og høringsuttalelser er i liten grad kommentert
eller referert. Vi vet derfor ikke om det vi har levert
i det hele tatt er behandlet.
Det er uheldig at
gransking og etterforsking i stor utstrekning har samlet
sin prioritering om å undersøke hvorvidt
det kan dokumenteres gjentatte brannstiftelser eller
ikke, mens andre vesentlige temaer ikke er godt undersøkt.
Når både
politiet og kommisjonen mener å ha faglig grunnlag
for å konkludere at det samlede brannforløpet
kan være en følge av brannstiftelsen ca
kl. 0200 natt til lørdag, så betyr ikke
dette at visse motiver for brannstiftelse er bekreftet
eller avkreftet. All støy rundt dette tema har
svekket kravet om undersøkelse av flere andre
spørsmål:
- Hvem sto for
operasjonen / var reder for Scandinavian Star?
- Hvorfor ble et
skip som ikke var klar for å seile, likevel
satt i rute uten kontroll?
- Hvilken rolle
hadde Lloyds i å legitimere at Scandinavian
Star kunne seile selv om skipet ikke tilfredsstilte
sikkerhetskravene?
- Hvorfor gjenopptas
ikke hele etterforskingen, også av andre prosjekter
og motiver enn forsikringssvindel, når politiet
selv ikke stiller seg bak konklusjonene fra etterforskingen
i 1991?
De viktigste
innspillene fra Støttegruppen til politiet, kommisjonen
og Stortinget finner du her:
I 1990 var det ikke
objektivt ansvar ved sjøulykker. Det betyr at
ansvarsforsikringen som var tegnet hos Skuld, forutsatte
at rederen hadde et visst ansvar for at ansvarsdekningen
skulle tre i kraft. Påstander om at Scandinavian
Star var i god stand, og at katastrofen ene og alene
skyldes planlagt sabotasje med ødeleggelser som
selv ikke det best sikrede skip kunne forhindre, er
både uriktige og i strid med interessene til overlevende
og etterlatte. En slik argumentasjon i 1990 kunne ha
gitt Skuld et uriktig grunnlag for å hevde at
forutsetningen for ansvarsdekning ikke var til stede,
fordi katastrofen ikke skyldtes mislighold av den type
ansvar som forsikringen dekket.
Uansett hvordan
vi vurderer hva som er gjort og ikke gjort, så
er altså realiteten den status som foreligger:
- Uoppklart brannstiftelse
- Ingen etterforsking
eller gransking har avdekket hvem som var reder med
ansvar for bruddene på sjøsikkerheten,
utover (det mangelfulle) grunnlaget for straffesakene
i
1992-93
Stortingets vedtak
er oppsummert på Stortingets hjemmeside som følger:
Vedtak i
korthet: Stortinget har behandlet innstilling
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om rapport
fra Stortingets granskingskommisjonen for brannen
på Scandinavian Star. Stortinget traff følgende
vedtak, mot stemmen fra representanten for Rødt:
«Stortinget viser til de konklusjoner som fremkommer
i granskingskommisjonens rapport. Stortinget vil videre
uttrykke stor medfølelse med de overlevende
og etterlatte, som har opplevd store påkjenninger
og en belastende, langvarig gransking av ulykken på
Scandinavian Star. Stortinget vil spesielt beklage
overfor etterlatte etter identifiserbar passasjer
som uten vitneobservasjoner eller tekniske bevis ble
utpekt som mulig brannstifter uten mulighet for kontradiksjon.
Stortinget finner det lite sannsynlig at det 28 år
etter ulykken kan frembringes nye og avgjørende
fakta, og anser det på bakgrunn av dette og
hensynet til berørte som ønsker at saken
nå må avsluttes, lite hensiktsmessig med
videre undersøkelser i saken.»
PÅ tross av
maktspråket som blander omsorg og faglig svakt
begrunnet lukking av saken, så foreligger det
grunner som det går an å forstå, til
at Stortinget ikke ønsker å gå mer
inn i dette.
Likevel:
Dette er realiteter som vi må forholde oss til.
Det må vurderes
om det er hensiktsmessig å kjempe videre for noe
som myndighetene så aktivt ønsker å
lukke, uansett det saklige grunnlaget.
Det er vi som er
den svake parten, og derfor bærer all belastning
ved å fremme stadige krav til myndighetene om
å søke svar på spørsmål
som ennå ikke er undersøkt eller forsøkt
besvart.
I
mars fikk vi dette innspillet fra en av de engasjerte
i Støttegruppen, som kommentar til innstillingen
fra Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite:
… Jeg har med
interesse lest innstillingen (med litt skumlesing
riktignok av de innledende referatene fra Kommisjonens
rapport). Skjønner nå at saken er i ferd
med å bli parkert i myndighets-apparatet. Ikke
så overraskende det. Vi har vel lenge forstått
hvor dette ville bære hen. Ser i komiteens egne
vurderinger noen få spor av våre innspill
og absolutt positiv velvilje til Støttegruppen,
men registrerer at det aller meste av innstillingen
er «passiv»referering fra utvalgte deler
av kommisjonsrapporten. Og Kommisjonen får også
svært lite av direkte kritikk, kun noen vage
kommentarer om at noen involverte (blant annet vi)
ikke var helt fornøyde med granskingsrapporten
og kommisjonens prioriteringer. Ellers opplever jeg
vel at konklusjonen er at det for fremtiden forventes
skikkelig forbedring av både det som gjelder
sikkerhet til sjøs og oppfølging av
mennesker ved lignende katastrofer og hendelser. Men
hvem er det som sørger for det i praksis?
… Som jeg tidligere
har gitt uttrykk for, er jeg enig i at vi må
samles snart for å avvikle støttegruppen
som kollektiv og bli enig om hvordan vi i praksis
håndterer dette og alt.
Det
sentrale spørsmålet er dermed: Hva
nå?
OPPSUMMERING
Vi
er takknemlig for kommentarer, initiativ og forslag
til hvordan berørte mener vi bør håndterer
den situasjonen vi nå har.
Det
er fint om dette kan sendes i løpet av en ukes
tid, innen neste søndag, 22. april
Det
blir deretter innkalt til et styremøte for samtale
om dette.
Send
gjerne din melding til en av disse:
|