På side 87 oppsummerer rapporten sine vurderinger
vedrørende Erik Mørk Andersen.
Vi
siterer noen utvalgte tekstdeler fra oppsummeringen:
- Det
er forståelig at politiet rettet søkelyset
mot Erik Mørk Andersen som mistenkt på
bakgrunn av hans forhistorie.
- De
indisier som politiet har lagt til grunn har imidlertid
ikke tilstrekkelig bevisbyrde til å kunne utpeke
Erik Mørk Andersen som gjerningsmann «med
stor grad av sannsynlighet».
- Prosjektgruppen
finner ikke et bevismessig grunnlag for å kunne
konkludere med at Erik Mørk Andersen «med
stor grad av sannsynlighet» er gjerningsmannen,
og kan følgelig ikke stille seg bak konklusjonen
fra etterforskningen i 1990/91.
For
Støttegruppen er denne erkjennelsen dramatisk.
Et av ofrene fra mordbrannen ble utpekt som ansvarlig
på sviktende grunnlag. De etterlatte har levd
med belastningen dette har medført.
Vi
vet ikke hvem som antente brannene på Scandinavian
Star. Forskjellige personlige forutsetninger som kan
begrunne grader av mistanke, er ikke grunnlag for å
utpeke gjerningsperson. Svarene politiet ga oss i 1991
ble trukket tilbake av politiet 13. juni 2014.

Fredag
13. juni 2014: Politimester Hans Sverre Sjøvold
legger fram sine konklusjoner om fornyet etterforskning
av deler av saken. Her flankert av kommunikasjonssjef
Kari Huseby og konstituert visepolitimester Gro Smogeli.
Foto: Kurt Evert Stenbakk.
Politiets
anbefaling til Riksadvokaten om ny etterforskning er
helt korrekt. Men vi godtar ikke at politet nok en gang
legger opp til samme feil som i 1990, da deler av mulig
årsaks- og motivscenario ble ekskludert som etterforskningstema
i utgangspunktet.
Når
ny etterforskning iverksettes så kan det ikke
legges begrensninger på hvilke temaer som skal
etterforskes. Når Erik Mørk Andersen ikke
lenger knyttes til den straffbare handlingen med tekniske
bevis, vitner eller andre forhold med bevisverdi, så
kan ikke gjenopptatt etter- forskning avgrenses til
temaer som f.eks mulig økonomisk fordel av brannstiftelsen.
Poenget
må være å kartlegge faktiske forhold.
Det betyr selvsagt at alle økonomiske forhold,
herunder forsikringsppgjøret, eierskapet, operatør-
og driftsansvaret og det reelle skatte-opplegget for
avskrivninger og reinvesteringsfordeler blir tema. Men
det kan også være andre forhold av interesse
som ikke kan utdefineres ved at det legges restriktive
føringer på en ny og gjenopptatt etterforskning.
Politiets
dramatiske erkjennelse vedr utpekingen av Erik Mørk
Andersen som gjerningsperson, styrker dessuten kravet
om at det snarest må oppnevnes en undersøkelsesmyndighet
med mandat til å granske nærmere angitte
temaer som berører Scandinavian Star. Støttegruppen
vil førstkommende uke ta kontakt med Justisminister
Anders Anundsen om dette.
Et
tema som umiddelbart må iverksettes, er en profesjonell,
faglig utredning av brannforløpet. Politiets
og granskningsutvalgets rådgivende ekspertise
i 1990-91, Kjell Schimdt Pedersen og Øystein
Jæger Meland, har for Støttegruppen skissert
hvordan brannforløpet med moderne datakraft kan
simuleres. Dette vil kunne gi kunnskap om hva som skjedde
som ikke inngår i politiets eller granskningsutvalgets
konklusjoner fra 1991.
Selv
om etterforskning og granskning er separate prosesser
som ikke skal sammeblandes, så er det ikke noe
i veien for at en slik avgrenset utredning av brannforløpet
kan anvendes som objektivt kunnskapsgrunnlag både
for en ny politietterforskning og for en ny undersøkelsesmyndighet.
Asker,
14. juni 2014
Jan Harsem
|