|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|
Nyhetsarkiv
|
Lagt
ut på nett:
14.08.02
|
|
Krav
i forbindelse med eierforholdene rundt skipet
-
NY
POLITIETTERFORSKNING OM EIERFORHOLDENE
|
Det
ble aldri etterforsket hvem som hadde rederansvaret
da Scandinavian Star forliste i brann natt til
7. april 1990. Politiet henviser til Granskningskommisjonen,
mens Gransknings- kommisjonen henviser eksplisitt
til forklaringer oversendt fra rederinettverkets advokater
og sjøforklaringen.
|
|
REDERIANSVARET
IKKE TEMA FOR SJØFORKLARINGEN
Sjøforklaringens administrator uttaler på
sin side at rederansvaret ikke var tema for sjøforklaringen
- det var et politimessig ansvar å etterforske.
Uansett senere dom i dansk Høyesterett
står det dermed fast at ingen instans, bortsett
fra Støttegruppen - senere med hjelp
av media - har kartlagt grunnleggende elementer for
å fastslå rederansvaret.
ANSVARLIG REDER: NIELS ERIK
LUND
De elementer som i dag er tilgjengelige for å
forstå hvem som var ansvarlig reder for Scandinavian
Star ved ulykkestidspunktet
- i strafferettslig betydning av begrepet - er etter
Støttegruppens oppfatning at Niels-Erik
Lund og person- og selskapskretsen rundt ham,
skulle vært tiltalt etter ulykken.
Underhånden har en kilde i Utenriksdepartementets
daværende skipsfartsavdeling, samt en kilde
i den danske Søfartsstyrelsen,
muntlig støttet denne oppfatningen. Tiltalens
kraft burde som et minimum vært basert på
samme tiltalepunkter som ble ført mot Hans
Ole Busch Hansen og Henrik Johansen.
OMFATTENDE SETT AV DOKUMENTERTE FAKTORER IKKE SETT
I SAMMENHENG
Grunnlaget for å hevde ovenstående er
et omfattende sett av dokumenterte faktorer som aldri
ble sett i sammenheng av dansk politi da de
skulle etterforsket rederansvaret. I tillegg til en
rekke andre momenter, som i konsentrerte og mer fragmenterte
sammenhenger er presentert i media, kan nevnes:
Da Niels-Erik Lund i 1996 forsøkte å
sette Scandinavian Star (Regal Voyager)
i ny rute mellom Malmö og Rostock,
ble en person i Malmö forespurt om å
stå ansvarlig for den nye operasjon av skipet.
Da vedkommende ble klar over Støttegruppens
anstrengelser for at skandinaviske myndigheter
skulle granske Niels-Erik Lund og hans nettverks
ansvar for ulykkesskipet, stilte han spørsmål
om dette til sine kontakter i Lunds nettverk.
Vedkommende ble da avviklet som rederiets kontakt
i Sverige. I forkant av dette hadde han imidlertid
besøkt skipet i Marseilles sammen med
den svenske sjøfarts-inspektøren
(cirka august 1996). Daværende rederiansvarlig
ombord, Jan Pagels, uttalte da til vedkommende,
som han på det tidspunkt trodde ville bli en
forret- ningspartner, at de to dømte i saken
ikke var «de rette». Pagels sa
at Johansen og Hansen hadde mottatt
penger for ikke å bringe andre ansvarlige inn
i saken. Ved- kommendes referat av utsagnene til Jan
Pagels er tapet på video.
Støttegruppen informerte Oslopolitiet
i januar 1996 om vårt nye syn på reder-
ansvaret, i den hensikt at politiet i Oslo
kunne vurdere om dette var relevante momenter i forhold
til etterforskning av ildspåsettelsen, som jo
ble etterforsket i Norge.
SEAESCAPE / INTERNATIONAL SHIPPING PARTNERS / NIELS
ERIK LUNDs ANSTRENGELSER
Flere år senere står det på en helt
annen måte klart at SeaEscape / International
Shipping Partners / Niels-Erik Lund mfl. har utøvd
betydelige anstrengelser i tiden etter ulykken for
å avgrense ethvert ansvar for skipet til
Henrik Johansen og hans nettverk.
PASSIVITET FRA DANSK POLITI
Grunnet passivitet fra dansk politi ble tildekkingen
av de reelle rederansvaret aldri avdekket. Senere
straffesak ble dermed ført på et grunnlag
som de tiltalte selv foretrakk som en lavere alternativkostnad
fremfor å bringe det reelle nettverket bak Scandinavian
Star frem i lyset, med den konsekvens at hele
investeringen i virksom-heten til Niels-Erik Lund
kunne gå tapt.
STØTTEGRUPPEN ØNSKER NY ETTERFORSKNING
Vårt budskap er at vi ønsker ny etterforskning
i saken, basert på at vi ikke har tillit til
at de rette personer ble dømt for rederansvaret.
Blant annet på denne bakgrunn, er vår
tro på at vedkommende person politiet antok
å være ildspåsetter, sterkt svekket.
En mer grundig gjennomgang av det meget godt dokumenterte
resonnementet som konkluderer med at Niels-Erik
Lund var den rette ansvarlige reder for Scandinavian
Star, mener vi at politiet og Riksadvokatembetet
bør gjøre noe med.
SVAKHET VED DEN POLITIMESSIGE ARBEIDSDELINGEN
Det har åpenbart vært et en stor svakhet
ved den politimessige etterforskning av Scandinavian
Star-ulykken at arbeidsfordelingen mellom politiet
i Norge, Sverige og Danmark ikke ble bedre
koordinert, slik at all informasjon som tilfløt
politiet i hvert enkelt land kunne samordnes av en
overordnet, felles etterforskningsledelse.
Man burde dessuten hatt en langt mer uavhengig tilnærming
til saken, og ikke uten videre akseptert de redegjørelser
som ble levert fra personer og selskaper med meget
sterk egeninteresse i saken.
|
|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|
UTSKRIFT
|