Omfattende
undersøkelser gjennomført av Støttegruppen
gjennom 1990-årene be- krefter at det aldri
er utført politimessig etterforskning av hvem
som faktisk var reder da ulykken inntraff. Støttegruppen
tar her høyde for at det i skandinavisk
sjørett må skilles mellom rederbegrepet
og eierbegrepet.
Rettssakene som ble ført i den danske Sø-og
Handelsretten i 1992 og i dansk Højesteret
i 1993 baserer seg på tre kilder til forståelse
av hvem som var reder/eier:
- Sjøforklaringen
- Det
skandinaviske granskningsutvalget
- Politiets
etterforskning
Disse
tre kilder henviser til hverandre, og bygger i siste
ledd på de forklaringer fra rederinettverkets
egne advokater. Dette betyr at et eventuelt rederansvar
hos SeaEscape, eventuelt personer/selskaper
knyttet til SeaEscape aldri er etterforsket.
FORELDELSE
KNYTTET TIL STRAFFEANSVAR FOR REDER
Støttegruppen v/Jan Harsem påpekte
de mange indisier som underbygger at reder-ansvaret
lå hos SeaEscape. Det at eierskapet til
skipet lå hos SeaEscape anses i denne
sammenheng for udiskutabelt.
Grunnet
foreldelse knyttet til eventuelt straffe-ansvar for
reder, ble våre henvend- elser avvist av den
danske Riksadvokaten vinteren 1996. Vi førte
deretter vår argumentasjon mot politiske
myndigheter, som vi mente burde ha en selvstendig
interesse for å få korrekt informasjon
frem for offentligheten, selv om dette ikke lenger
kunne ha noen strafferettslig konsekvens.
HØYESTERETTSDOMMEN
BASERT PÅ MANGELFULLE INFORMASJONER
Etter flere møter med den danske justisminister,
med etterfølgende interpella- sjonsdebatt i
det norske Stortinget og tilsvarende forespørgselsdebat
i det danske Folketinget sommeren 1997,
sto det klart at politiske myndigheter og parla- menter
ikke ønsket å vurdere informasjon som
kunne dokumentere at høyesterettsdommen
fra november 1993 var basert på mangelfulle
informasjoner.
MANGLENDE
POLITISK STØTTE
Støttegruppen går ikke her inn
på den omfattende dokumentasjon det siktes til.
Det var heller ikke politisk støtte for de
mer generelle politiske anbefalinger Støttegruppen
presenterte som oppfølger til at de rederiansvarlige
etter skipskatastrofen fikk gå fri fra både
etterforskning, rettssak og offentlig søkelys.
Dette
var anbefalinger om bedre kontroll av eierskap og
rederansvar, krav om objek- tivt ansvar for sjøforsikringer,
bedre skille mellom tilsynsmyndigheter og forvalt-
ningsmyndigheter samt bortfall av den norske sjødyktighetslovens
taushetsplikt i §4.
SPØRSMÅLET
OM SELVE BRANNSTIFTELSEN
Støttegruppen hadde ikke kapasitet til
å gå dypt inn i spørsmålet
om selve brann- stiftelsen. Vi var klar over at andre
personer var svært engasjert i å frembringe
ny informasjon om denne sentrale del av katastrofen.
Da vi presenterte vårt materiale som indikerte
at ansvarlig reder for skipet ikke hadde vært
Henrik Johansen, men Niels-Erik Lund
og person/selskapskretsen rundt ham, sendte vi dette
også til politiet i Oslo.
Intensjonen
med oversendelsen var at Oslopolitiet, som hadde ansvar
for pyroman-etterforskningen, burde vurdere om motivgrunnlaget
for brannstiftelsen kom i et annet lys dersom SeaEscape
ikke var en passiv selger av skipet, men ulykkesskipets
faktiske, operative reder. Vi fikk aldri noen reaksjon
fra politiet på denne oversendelsen.
NORSK
POLITI TIET OM VITNEUTSAGN FRA BESETNINGSMEDLEMMER
Argumentene som ble benyttet for å sannsynliggjøre
en dansk passasjer som ilds-påsetter er i tillegg
angrepet gjentatte ganger fra flere hold, med stadig
større tyngde og senest på NRK Brennpunkt
vinteren 2001, der det også kommer fram at en
ansvarlig norsk polititjenestemann har tiet om to
danske besetningsmedlemmers vitnemål som
sannsynliggjør at vedkommende danske passasjer
ikke kan være skyldig i ildspåsettelsen.
Vår oppfatning i dag, er at summen av dokumenterte
faktorer som har fremkommet de senere år, krever
en samlet, uavhengig politimessig gjennomgang.
MANGEL
PÅ RETTSIKKERHET
Konsekvensene av ulykken for de skadelidte er ikke
mindre av den grunnleggende mangel på rettssikkerhet
vi opplevde i årene etter ulykken. Ingen kriminell
handling i Skandinavia i etterkrigstiden har
hatt større konsekvenser enn ildspåsettelsen
av Scandinavian Star og den lovstridige driften
av det ikke-sjødyktige skipet. Vårt inntrykk
er at skandinaviske politi- og påtalemyndigheter,
inkludert folkevalgte og forvaltningsmessige myndigheter,
ikke fullt ut oppfattet Scandinavian Star som
en kriminalsak med de etterforskningsmessige konsekvenser
det innebærer.
SPØRSMÅLET
OM ILDSPÅSETTELSEN IKKE FORELDET
Dersom det er korrekt at den mistenkte danske statsborgeren,
som ble utpekt som ildspåsetter, ikke er avgjørende
- og dersom eierens/rederens eventuelle motiver av
forskjellig karakter ikke er etterforsket - har Riksadvokaten
fortsatt mulighet til å rette opp den grunnleggende
svikt i rettssikkerheten de skadelidte etter Scandi-
navian Star er utsatt for. Dette er ikke minst
aktuelt fordi spørsmålet om ildspå-
settelsen ikke er foreldet, og dermed fortsatt kan
straffes.
FORTIELSENE
KNYTTET TIL SCANDINAVIAN STAR HAR HATT MYNDIGHETENES
UTTALTE STØTTE
Det hører etter Støttegruppens
oppfatning med til menneskerettighetene i et retts-
samfunn at man etter kriminelle overgrep ikke skal
stå alene som individ mot over- griperen, men
ha statsmaktens rettsapparat på sin side som
etterforsker og deretter eventuelt som påtalemyndighet.
Dette har ikke fungert i Scandinavian Star-saken.
Det
norske justisdepartements juridiske
rådgiver i 1996, Erik Røsæg,
formulerte dette presist, da han pekte på muligheten
for erstatninger som mer relevant enn å etablere
gode kontrollordninger for kunnskap om hvem som er
eier og reder til skip. Vårt bud- skap er at
rettssikkerhet ikke kan gjøres opp i penger.
Dette betyr ikke et hevngjerrig motiv, men en dyptfølt
frustrasjon over at fortielsene knyttet til Scandinavian
Star hittil har hatt myndighetenes uttalte støtte.
GJENOPPTA
ETTERFORSKNINGEN!
Riksadvokaten i Norge anmodes herved om å
gjenoppta etterforskningen av hvem som sto bak ildspåsettelsen
av Scandinavian Star natt til 7. april 1990.
Det faktum at rederansvaret med etterfølgende
kaskooppgjør aldri var gjenstand for etterforskning
før rettssakene i Danmark, burde alene
være grunnlag for vurdering.