Støttegruppen
anmodet i januar 1996 danske påtalemyndigheter
om å iverksette ny politietterforskning av rederansvaret
bak driften av ikke-sjødyktig skip, fordi vi
mente at Niels Erik Lund åpenbart var tett på
rederfunksjonen. Straffeansvaret følger rederfunksjonen.
Bruddene på sjøsikkerhetsloven var imidlertid
foreldet allerede etter to år, altså 1992.
Støttegruppen
har etter dette arbeidet for gjenopptatt granskning,
som har et politisk mandat uten foreldelsesfrister.
Granskning skal avdekke hendelsesforløp og
årsaksforhold, og har en forebyggende funksjon.
Granskning skal ikke avdekke straffeansvar.
I
følge danske aviser er det tyske interessenter
som nå overtar ISP.
Så
får tiden vise hvor reelt dette påståtte
salget er.
Les
mer: Nyheder
på borsen.dk | Scandinavian
Star-ulykke gjorde ham landskendt |
Les mer på shippingwatch.dk: Dansker
har solgt krydstogtselskab for trecifret millionbeløb
.........................................................................