Oslo,
27. januar 2015
Støttegruppen
etter Scandinavian Star er enig i forslaget om å
oppheve foreldelsesfristen for
mordbrann. Straks etter at forslaget var framsatt, sendte
vi i november 2014 en kort henvendelse til justiskomiteen,
hvor vi støttet forslaget. Når komit6en
nå har åpnet for høring, er vi glad
for å få anledning til å utdype begrunnelsen
for vår støtte til forslaget.
Støttegruppen
ble etablert umiddelbart etter katastrofen natt til
7. april 1990, primært for å ivareta de
skadelidte og etterlatte. Støttegruppen har vært
engasjert i generelle tiltak som arbeidet for skipssikkerhet,
gjennomføring av sikkerhetsanbefalingene i den
første gransk- ningsrapporten, i tillegg til
senskade- og helseoppfølging av de overlevende,
bedre erstatnings- ordninger og ivaretagelse av partsinteresser
for skadelidte. Vi har i mange år arbeidet for
ny etterforsking og gransking.
Katastrofen
med Scandinavian Star forårsaket av 2 alvorlige
lovbrudd:
- Operasjon av
skip som ikke er sjødyktig
- lldspåsettelse
Riksadvokaten besluttet
den27 juni 2014 å gjenoppta etterforskingen. I
forrige uke ble det også klart at det er flertall
i Stortinget for å oppnevne en parlamentarisk
granskings- kommisjon.
Justiskomiteen
bør være klar over følgende erkjennelse,
som fremkommer i politiets rapport fra den omfattende
utred ni ngen som begrun net Riksadvokatens gjenopptagelse:
Prosjektgruppen
finner ikke bevismessig grunnlag til å kunne konkludere
med at Erik Mørk
Andersen «med stor grod ov sannsynlighet»
er gjerningsmonn, og kan følgelig ikke stille
seg
bak konklusjonene fro etterforskningen i 1-990/L99L.
Politiets ropport av 74. mars 2074, offentliggjort
73. juni 2074, side 772
Påtalemyndigheten
gjør nå et omfattende arbeid for å
rette opp det faktum at politiet ikke lenger står
bak det som har vært meddelt til oss siden henleggelsen
i mars 1991-. Stortinget og politiske myndigheter skal
selvsagt ikke påvirke eller på annen måte
gripe inn i politiet og påtalemyndighetens arbeid.
Støttegruppen understreker at vi ikke vet ikke
om forslaget som er til behandling vil kunne få
konsekvens for etterforskingen etter Scandinavian Star.
Politiet forholder seg, så vidt vi vet, uansett
til 7. april 2015 som tidsramme for sitt arbeid. Situasjonen
vi nå har, bekrefter likevel at mordbrann, som
angitt iforslaget, må omfattes av opphevelsen
av foreldelse.
Støttegruppen
vurderer ikke forslaget som en særbehandling knyttet
til den katastrofen som rammet oss. Forslaget har allmenn
betydning. I desember 2008 ble det anstiftet brann i
Urtegata i Oslo. Seks personer omkom. Brannen i Urtegata
er ennå ikke oppklart.
Det ideelle er selvsagt
at etterforsking og forhold som personlig samvittighet
og integritet, fører til oppklaring og eventuell
behandling for domstolene, før foreldelse inntreffer.
For noen straffbare handlinger har likevel samfunnet
vurdert at det ikke skal være foreldelsesfrist.
Vi ber ikke om at
Stortinget skal endre straffeloven som en særbehandling
av Scandinavian Star, men synes det er naturlig at Stortinget
også er klar over forslagets relevans for denne
saken. Trine Skei Grande berørte forslaget i
intervju med Vårt Land sist lørdag. Hennes
refleksjoner uttrykker kanskje de viktigste avveiningene,
uavhengig av parti.
Vi siterer fra intervjuet
med Skei Grande:
Et
spørsmål hun som politiker hor kjempet
med dette året, er foreldelsesfristen for drap,
voldtekt og incest. I sommer vedtok Stortinget å
oppheve denne. For et por måneder siden Ia
Senterpartiet fram et forslag om også å
oppheve foreldelsesfristen for mordbrann, noe som
kan føre til at jakten på den som satte
fyr på «Scandinavian Stor» kan fortsette
til evig tid.
-
Jeg synes det er vanskelig å stå i solen
og qrgumentere mot dette. For hvorfor skal ikke
overgrep og forbrytelser få sin straff? Men somtidig
er det slik at på et punkt blir sannheten
viktigere enn hevnen. Det blir viktigere at noen kan
fortelle om hva som egentlig har skjedd, enn at de skol
stroffes.
Skei
Gronde sier at dette til slutt handler om tilgivelse,
og forankrer det i den kristne kulturarven.
-
Ved å en gang sette strek over en forbrytelse,
lar vi ikke hevn være drivkroften i samfunnet.
Vårt
Land, intervjuet MIN TRO,
lørdag 24. januar 2075
Her
oppsummeres noen grunnleggende avveininger ved fastsettelse
av foreldelsesfrist for lovbrudd. Vi legger til at det
nettopp er samfunnets vilje til å skaffe klarhet
i, og snakke sant om det som har rammet både oss
- og samfunnet, som har motivert vårt engasjement
gjennom mer enn 20 år for gjenopptagelse. Vårt
motiv har ikke vært hevn eller problem med å
lukke døren til tragedien. Hovedargumentet for
å inkludere mordbrann i typer saker som ikke rammes
av foreldelse, er lovbruddets alvorlighetsgrad, som
vi vurderer å være på linje med lovbruddene
som ble omfattet av fjorårets fjerning av lovbrudd
incest, voldtekt og mord.
De argumentene som Stortinget la vekt på i 2014,
da foreldelsesfristen ble opphevet i straffesaker vedrørende
incest-, voldtekts- og drapssaker, er like tungtveiende
og gyldige for dette forslaget.
Vi
viser særlig til Prp. 96L(22013-2014) side 10
spalte 2 nederst vedrørende ikke-foreldelse av
drap:
«hensynet
til de etterlatte best ivaretas ved at det gjøres
unntak fra reglene om foreldelse."
StØttegruppen ber derfor Justiskomit6en om å
innstille at Stortinget vedtar forslaget.
Med
vennlig hilsen
STØTTEGRUPPEN ETTER SCANDINAVIAN STAR
|