|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
|
Nyhetsarkiv
|
Lagt
ut på nett:
11.03.03
|
|
Snart
13 år siden brannulykken i Skagerrak - SCANDINAVIAN
STAR MÅ ETTERFORSKES!
AV
JAN HALVOR HARSEM, TALSMANN STØTTEGRUPPEN
|
Det
nærmer seg 13 år siden brannulykken i Skagerrak.
På tross av årene som har gått, anser
ikke Støttegruppen ulykken for oppklart. I vedtektene
som ble vedtatt for Støttegruppen i juni 1990,
var første punkt i formålsparagrafen å
arbeide for full kartlegging av det fullstendige hendelsesforløp
knyttet til ulykken, dens forhistorie og etterspill.
Lite visste vi den gang om hvor relevant dette formålet
skulle vise seg, selv mange år etter ulykken. |
Jan
Harsem
|
SJØFORKLARING
OG POLITI- OG PÅTALEMESSIG ARBEIDSDELING
Umiddelbart etter ulykken natt til 7. april 1990,
ble det avholdt sjøforklaring i København.
I januar 1991 ble rapporten fra det skandinaviske
granskingsutvalget under ledelse av høyesterettsdommer
Tore Schei presentert. Den politi- og påtalemessige
etterforskingen ble skilt mellom Sverige, Norge
og Danmark. Svensk politi gjorde
tekniske undersøkelser ombord. Norsk
politi etterforsket brannstiftelsen. Dansk
politi etterforsket ansvaret for brudd på
sjøsikkerheten.
REDERE
OG KAPTEIN DØMT
I Norge ble etterforskingen av ildspåsettelsen
henlagt, men politiet hevdet at en dansk
statsborger (anonymisert, red), som selv
omkom i brannen, sannsynligvis var brannstifteren.
I Danmark var politiet klare: Kaptein
Hugo Larsen, reder Henrik Johansen og rederidirektør
Ole B. Hansen var ansvarlige for skipets
elendige sikkerhet.
Etter
anke til det danske høyesterett ble
alle tre dømt til 6 måneders hefte.
Hugo Larsen og Henrik Johansen har for
lengst sonet sine dommer, mens Ole B. Hansen
flyttet til Spania, og ble der til
dommen i 1998 ble foreldet.
Kort
tid etter brannkatastrofen kom forklaringen
på hvem som var reder og eier av Scandinavian
Star: Miami-rederiet Sea Escape,
med postkasse også på Bahamas,
hadde nettopp kjøpt skipet av Stena,
og umiddelbart etterpå solgt det videre
til Henrik Johansens selskap. Sea
Escape hadde intet med driften av skipet
å gjøre. Korrekt eier og reder
var Henrik Johansen.
|
|
BEGRUNNELSE
FOR STØTTEGRUPPENS ANMODNING OM NY ETTERFORSKNING
AV 5. SEPT. 2002
|
Da
Støttegruppen den 5. september 2002
anmodet dansk påtalemyndighet om
å iverksette ny etterforsking, var det basert
på en omfattende begrunnelse:
-
Spørsmål
knyttet til overdragelse, rederansvar, eier-
og forsikringsforhold for Scandinavian Star
aldri er etterforsket. Retspresident Frank
Poulsen i Sø- og Handelsretten bekrefter
at dette ikke var tema for sjøforklaringen,
som skulle kartlegge hendelsesforløpet.
Granskingsutvalget bekrefter at de ikke
etterforsket eierforhold, men forholdt seg til
informasjoner mottatt fra rederiet. Politiet
henviste i sin prosedyre til sjøforklaringen
og granskingsutvalget. Således har
verken sjøforklaringen, granskningsutvalget,
politiet eller domstolene satt spørsmålstegn
ved den versjon av reder- og eierforholdet som
rederimiljøet selv presenterte.
- Niels-Erik
Lund, og ikke Henrik Johansen, var den 7. april
1990 registrert i Bahamas skipsregister som
reder for Scandinavian Star. Registreringen
skjedde den 30. mars 1990. Det forelå ingen
signaler om at Lund kun var en overgangsfigur
i rederrollen. Politiet konkluderte at rederen for
Scandinavian Star hadde brutt loven, men
etterforsket aldri hvem som var reder.
- Brannforliset
utløste en betydelig forsikringsgevinst.
Politiet la til grunn at Henrik Johansen
var eier og reder, men polisen er ikke tegnet på
noen av Johansens kjente selskaper. I følge
polisen er følgende tre selskaper de forsikrede:
KS Scandinavian Star og Shipping Project,
begge med adresse i London, og Sea Escape,
med adresse Bahamas.
Stena AB bekrefter at Sea Escape den
30. mars 1990 kjøpte Scandinavian Star
for 10 300 000 USD. Samme dag ble skipet forsikret
for 24 000 000 USD. Forsikringen ble tegnet i et
forsikringsselskap som senere ble overtatt av CODAN.
- Støttegruppen
har troverdig informasjon fra en person, som etter
en periode med kontakt innad i selskapet International
Shipping Partners fikk informasjon om at det
var foretatt kontante utbetalinger til de personer
som lot seg dømme som redere etter Scandinavian
Star. Disse informasjoner er formidlet til dansk
påtalemyndighet.
- International
Shipping Partners
er det sentrale selskapet i Niels-Erik Lunds
virksomhet. Det var sammenfallende personkrets
mellom Sea Escape og International Shipping
Partners. Konseptet bak International Shipping
Partners, er en meget klar indikasjon på
at Henrik Johansen ikke var eier eller reder
til Scandinavian Star, men en finansiell
investor i virksomheten til Niels-Erik Lund.
- Da
vraket av Scandinavian Star i februar 1994
ble omsatt ved Admiralty Court i London var
selskapet St. Thomas Cruises kjøper.
International Shipping Partners skulle ivareta
management. Kenneth Engström i International
Shipping Partners fremstilte i pressen St.
Thomas Cruises og ISP som nye aktører
i forhold til skipet. Støttegruppen
avdekket raskt den sammenfallende personkrets mellom
St. Thomas Cruises, International Shipping Partners
og Sea Escape.
- I
årene etter ulykken avdekket Støttegruppen
en lang rekke kontakter mellom Henrik Johansen
og Niels-Erik Lund, i strid med den forklaring
at Sea Escape var selger uten andre relasjoner
til Henrik Johansen. Forretningskomplekset
til Niels-Erik Lund mottok investeringer
fra Henrik Johansen også relatert til
skipene Scandinavian Song og Sun Fiesta.
I 1993 gikk dessuten Niels-Erik Lund, Louis Pietro
og andre personer i kretsen rundt Sea Escape
inn i Scarlett Line, som opererte bilferger
over Øresund. Henrik Johansen
startet Scarlett Line i 1990. Summen av transaksjoner
mellom Niels-Erik Lund og Henrik Johansen
bekrefter en tett sammenfiltring, uten at politiet
har forsøkt å avdekke strukturen i
disse relasjonene. Den versjon at eneste forbindelse
mellom nettverket rundt Sea Escape og
Henrik Johansen er en ren selger-kjøper
relasjon, er definitivt smadret.
- I
april 1992 lå vraket av Scandinavian Star
i Southampton, under tilsyn av Hans Bergmann
og den filippinske maskinisten Gerard Guimbatan,
ansatt i selskap relatert til Niels-Erik Lund.
Støttegruppen fikk muntlig bekreftet
at utgifter i Southampton ble betalt av selskaper
kontrollert av Niels-Erik Lund. På
dette tidspunkt var skipet offisielt kontrollert
av Henrik Johansen.
- Niels-Erik
Lund og
andre personer knyttet til Sea Escape, stiftet
den 1. april 1990 en avdeling av International
Shipping Partners i København,
samme dag som Scandinavian Star ble satt
i rute mellom Danmark og Norge. Støttegruppen
legger til grunn at International Shipping Partners
var tiltenkt operative interesser i tilknytning
til Scandinavian Star.
I
mars 2003 er det Støttegruppens
oppfattelse at den foreliggende dokumentasjon
plasserer Niels-Erik Lund nærmere
den juridiske rederrollen enn Henrik Johansen,
som ulykksalig investerte i en virksomhet hvor
andre personer sto for den daglige og operative
drift.
Den
aktive tildekking av eierskapet og rederansvaret,
uttalelser fra nye vitner, og informasjon om forsikringsforhold,
gjør at Støttegruppen ikke
kan ha tillit til den bastante konklusjon at den
danske borgeren (anonymisert, red), satte
ild på skipet. Vi frykter at den som satte
ild på Scandinavian Star fortsatt
er i live, og at ildspåsettelsen kan ha
sitt opphav i forhold rundt eierskap, rederansvar
og forsikring.
Det
å reise en så alvorlig sak, mange
år etter høyesterettsdom, sjøforklaring
og sluttrapport fra granskningsutvalget, må
ha en høy terskel. Den respekten for rettsapparatet
har vi. Støttegruppen står
overfor kompetente aktører: Domstoler,
påtalemyndigheter, departementer og folkevalgte.
Anmodningen om ny etterforsking hadde aldri blitt
avsendt, dersom vi ikke baserte anmodningen på
grundig dokumentasjon. Nå venter vi på
myndighetenes respons.
Oslo,
11. mars 2003
Jan Halvor Harsem
Talsmann for Støttegruppen etter Scandinavian
Star
Se
også vårt brev med krav om ny etterforskning
av 05.09.02 til
Statsadvokaten
i København, Fredriksberg og Tårnby
Vi
i Støttegruppen har i årevis
hevdet at Lund var den egentlige rederen
bak skipet. Her kan du lese noe av det Støttegruppen
tidligere har skrevet om eierforholdene:
|
|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|
UTSKRIFT
|