Men
selv om det ble avholdt sjøforklaring, nedsatt en
Granskningskommisjon og igangsatt en omfattende politietterforskning
var det ingen myndigheter som under- søkte eier-
og rederforholdene i forbindelse med Scandinavian Star
fullstendig.
SKATTEFRADRAG
ELLER TAP AV TAXFREEINNTEKTER SOM MOTIV?
Først en måned etter brannen rettet politiet
en henvendelse til Henrik Johansen med anmodning
om dokumenter som kunne belyse saken nærmere. Selv
om politiet på Frederiksberg var gjort oppmerksom
over at motivet for å sette Scandinavian Star
så raskt på sjøen, kunne være
et hensikten av et betydelig skattefradrag, valgte den
danske politiledelsen å arbeide ut ifra et
motiv om at risikoen ved tap av taxfree- salget
fikk rederi og eier til å tenke for lite på
skipets sikkerhet før det ble satt i rutefart mellom
Oslo - Fredrikshavn.
BYDELSPOLITI I KØBENHAVN FIKK OPPGAVEN MED Å
KLARLEGGE EIERFORHOLDENE TIL SKIPET!
Bydelspolitiet i Frederiksberg fikk oppgaven med
å oppklare eierforholdene rundt Scandinavian
Star fordi adressen på Henrik Johansens
rederi lå i Frederiksberg kommune. Som en
av mange bydelspolitikamre i København har
Frederiksbergpolitiet selvsagt ingen kompetanse
i forbindelse med internasjonal sjøfart. Dette
understrekte også vicepolitimester Svend Clausen
flere ganger under sjøforklaringen.
Advokat
Fritz Reuter har i sakens anledning erklært
at hastverket med å få fergen i drift ikke
skyldtes risikoen for å miste taxfreesalget,
men derimot at Henrik Johansen ville få et
skattefradrag på 43 millioner kr dersom fergen ble
satt i drift innen 1. april. Det danske politiet
avviste å innlede undersøkelser om dette
og fastholdt at saken handlet om ikkeoverholdte sikkerhetsbestemmelser
og at motivet var taxfreeom- setningen.
REDERNE
OG KAPTEIN DØMT
Danske anklagemyndigheter reiste tiltale mot rederen
Henrik Johansen, rederidirektør Ole B. Hansen og
kaptein Hugo Larsen for å ha unnlatt å
gjøre flere ting med sikkerheten på skipet
før det ble satt i drift.
|