Ett
år etter at Sø- og Handelsretten hadde
felt sin om 3. desember 1992, var det klart for behandling
Høyesterett.
ENDELIG
DOM FALT 22. NOVEMBER 1993
Sø- og Handelsretten ble de tre tiltalte
kjent skyldig og dømt til henholdsvis 60 dag- ers
fengsel for Hugo Larsen, og 40 dager for de to
andre. Påstanden om å frata Henrik Johansen
og Ole B.Hansen retten til å utøve
rederivirksomhet ble ikke tatt til følge. Både
de tre tiltalte og anklageren anket straffeutmålingen
til Høyesterett. Behandlingen i Høyesterett
var berammet til 16,17, 18 og 22. november 1993. Dommen
falt 22. november.
FULGTE
MED HELT TIL MÅL
De som fulgte Scandinavian Star helt til mål
i den danske rettsprosessen, var jurist-ene med
oppgaver i retten, presse fra Sverige og Danmark
og en håndfull medlemmer i Støttegruppen.
En person forsvant umiddelbart etter domsavsigelsen. På
vei hjem til Norge samme kveld dukket vedkommende
opp igjen på en lukket konferanse som det danske
rederiforbundet hadde ombord. Så var altså
rederne også til stede med sin observatør.
De tiltalte var imidlertid fraværende.
Under de fire dagene rettsforhandlingene foregikk var
det underlig å høre hvordan realitetene smuldret
bort i finjus og argumentasjon om enkeltbegreper i visse
para- grafer og tidligere dommer. Høyesterett
valgte til slutt å skjære igjennom, og eta-
blerte ansvarsforhold for det som faktisk forelå:
Drift av sjøudyktig skip.
MAKSIMUMSSTRAFF
Den endelige dommen innebærer maksimumsstraff etter
paragrafene i dansk lov om skibes sikkerhed, som
tiltalen var tatt ut etter. Etter Scandinavian Star-ulykken
har Folketinget i Danmark skjerpet strafferammene
til maksimum to år. Begrunnelsen for å skjerpe
straffen var de lave strafferammene som ble avdekket i
Scandinavian Star-saken.
Som
tidligere omtalt i Støttebulletinen, omfattet
ikke tiltalen forhold i tilknytning til selve ulykken,
da denne skjedde i internasjonalt farvann og skipet hadde
Bahamas -flagg.
Norsk
påtalemyndighet vurderte i sin tid om tiltale
skulle tas ut i Norge, men kom til enighet med
danske myndigheter om at saken skulle gå
i Danmark.
STØTTEGRUPPENS
KOMMENTAR:
Støttegruppen ga denne kommentaren til dommen
i Dansk Høyesterett
22. november 1993:
Støttegruppen
etter Scandinavian Star-ulykken mener at dommen
i dansk høyesterett i dag er rettferdig.
Ansvarliggjøringen av eiere og operatører
har betydning for all skipsfart, og må føre
til en slutt på at skip med myndighetenes velsignelse
kan seile med hemmelig eierskap.
Støttegruppen
|