Tiltale
og fengselsstraffer for kaptein og redere
KAPTEIN
OG REDERE DØMT
Etterforskning og tiltale for eventuell lovstridig drift
av Scandinavian Star, ble lagt under ansvarsområdet
til dansk politi og anklagemyndighet.
På bakgrunn av bl.a sjøforklaringen, dokumentasjonen
fra Granskningsutvalget og etterforskningen,
ble det tatt ut tiltale mot de to rederne og kapteinen.
Høsten
1992 ble det ført rettssak mot de tre.
Dommen fra desember 1992 lød på 60 dagers
«hæfte» / fengsel for kaptein Larsen,
og 40 dager for både Henrik Johansen og Ole
B. Hansen. Dommen ble anket av både anklager
og de tiltalte. I november 1993 skjerpet dansk
Høyesterett straffen for alle tre, til seks
måneders fengsel. Henrik Johansen og Ole
B. Hansen ble i tillegg fradømt retten til
å drive rederivirksomhet.
UNNDRO SEG FENGSELSSTRAFF
Kaptein Hugo Larsen og Henrik Johansen har
sonet sine straffer, mens Ole B. Hansen slapp
straffen ved å flytte til Spania, som ikke
ville utlevere ham til soning i Danmark - og
heller ikke innkalle ham til soning i Spania.
Selv om Spania har undertegnet de samme konvensjoner
om sjøsikkerhet som resten av Europa,
hevdet spanjolene at de ikke har lovregler som
gir redere straffeansvar. Det var derfor ikke lovhjemmel
for utlevereing. At rederinæringen har sterk innflytelse
i maktens korridorer er det hermed ingen tvil om!
Etter dette skrev Støttegruppen høsten
1999 til sjøfartsnasjoner verden over, der vi
pekte på det urimelige i at man har felles regler
for sjøsikkerhet, uten at det er straffbart for
rederen å bryte disse reglene.