ULYKKESSTATISTIKK
FOR SELSKAPER I NIELS-ERIK LUNDS NETT AV SELSKAPER:
Etter Støttegruppens oppfatning bør
den alvorlige ulykkesstatistikken for skip i flåten
til tidligere SeaEscape og International Shipping
Partners, skip kontrollert av Niels-Erik Lund,
være et selvstendig moment ved en ny gjennomgang av
Scandinavian Star-ulykken.
Slik
gransking må bringe klarhet i hvilke forsikringsmessige
og andre økonomiske konsekvenser som ulykkene har
utløst for Niels-Erik Lund og person- og
selskaps- kretsen rundt ham. Støttegruppen
kommer gjerne med supplerende informasjoner om ulykkesstatistikken
slik det er kartlagt.
NIELS-ERIK
LUNDS FORRETNINGSKONSEPT ER EN YTTERLIGERE INDIKASJON
PÅ HANS SENTRALE FUNKSJON VED OPERASJONENE AV SCANDINAVIAN
STAR:
Da Niels-Erik Lund ved overgangen til 1990 utviklet
International Shipping Partners (ISP) var
forretningsideen å tilby totalløsninger for
eierskap og drift av passasjerskip, særlig tilrettelagt
for investorer.
Niels-Erik
Lund orienterte sommeren 1995 Jan Harsem i Støttegruppen
om forret- nings-ideen. Lund var da ikke klar
over at Harsem selv var skadelidt etter ulykken.
Lund forklarte at konseptet innebærer at
han kartlegger aktuelle skip for oppkjøp. Når
et skip er funnet kontakter Lund sitt nettverk
av aktuelle investorer. For noen skip kan det være
2 investorer, for andre 5.
Lund
deltar selv som medeier i flere av skipene. Niels-Erik
Lund og ISP ordner alt det praktiske og formalia
ved opprettelse av eierselskap på f.eks Bahamas.
Investorene skyter inn den lovbestemte minimumskapital
for eierselskapet, f.eks USD 50.000.
Resten
av beløpet som må reises for å kjøpe
skipet sikres ved at investorene / eierne låner
beløpet til sitt eget eierselskap. ISP har
dessuten et kontaktnett av faste bank- forbindelser som
bidrar med finansielle løsninger. SE Banken
i London var tidligere en fast bankforbindelse i slike
saker, og var involvert i Scandinavian Star. Teknisk
og kommersielt management av skipet ivaretas av ISP.
Støttegruppen
mener at den modell Niels-Erik Lund utviklet for
ISP bidrar til kompli- serte ansvarsforhold dersom
ulykker inntreffer. Hele konseptet hviler imidlertid hos
ISP som operasjonssentral.
Etter
Støttegruppens oppfatning er ISP
og selskapets sentrale person Niels-Erik Lund
nærmere rederansvaret enn de finansielle investorene
i systemet. Dersom det finnes vilje på myndighetsnivå
til gjennomskjæring i det store antall selskaper
og personer som synes implisert i det enkelte skip, vil
man konstatere at rederansvaret likevel ikke er så
komplisert som det først kan synes. Tvert imot
vil man avdekke enkle og oversiktlige ansvarslinjer i
person- og selskapskomplekset.
Lagt
ut på nett: 12.09.02
|