NASJONALE
SÆRKRAV ELLER FLAGGSTATSUVERENITET
Stortinget skal ta stilling til konkrete forslag
om tekniske sikringstiltak og bedring av kompetansen til
besetning og rederiorganisasjon men også prinsippspørsmål
om Norge kan kreve kvalitet av skip i våre
havner, selv om kravene går utover det som er nor-
men i de internasjonale konvensjonene. Dette vil i såfall,
bryte med flaggstatenes suverenitet, et prinsipp som hittil
har hatt stort gjennomslag.
FREM
TIL STORTINGSMELDINGEN
Etter Scandinavian Star-ulykken har den offentlige
oppfølgingen av ulykken tatt snart tre år.
To utvalg har levert omfattende rapporter. som begge munnet
ut i en rekke anbefalinger om tiltak for å bedre
sikkerheten.
JANSEN-UTVALGET
Underdirektør Emil Jansen i Sjøfartsdirektoratet
ledet et utvalg som vurderte pas-sasjerskips sikkerhet
(Jansen-utvalget). Utvalget kom med 18 konkrete
anbefalinger på tekniske sikringstiltak og tiltak
som skulle bedre mannskapets og rederiets rutiner og kompetanse.
DET
SKANDINAVISKE GRANSKNINGSUTVALGET
Etter avtale mellom de skandinaviske regjeringer
ble det også opprettet et skandi- navisk granskningsutvalg
under ledelse av høyesterettsdommer Tore Schei
(Schei-utvalget). Medlemmene i utvalget var
foruten Tore Schei:
-
Professor ved NTH, Stian Erichsen
- Generaldirektør
i den svenske Havarikommissionen, Olof Forssberg
- Overskibesinspektør
i den danske Søfartsstyrelsen, Knud Skaareberg
Eriksen
- Divisionschef
i det danske Farvandsvæsenet, Svend Bojesen
- Og
professor ved Universitetet i Oslo, Knut Kaasen,
som ble oppnevnt etter forslag fra Bahamas.
GRANSKNINGSUTVALGETS
ARBEID
Granskningsutvalgets arbeid munnet ut i over 30
anbefalinger. Her ble ikke bare teknisk og operasjonelt
standard trukket inn, men også spørsmål
om obligatorisk ulykkesforsikring, arbeidsmiljøet
ombord, klasseselskapenes praksis med kontroll av skipene
og forholdet mellom havnestatenes rett til å stille
krav og flaggstatens suverenitet.
Et
brudd med norsk skipsfartspolitikk, var holdningen
om at anbefalingene skulle gjelde alle passasjerskip i
rute på skandinavisk havn. Man ønsket altså
å gi pålegg også til skip som seilte
under andre lands flagg.
Fortsetter
med de fem hovedanbefalingene som ble presentert 31. januar
1991:
|