|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|
|
|
Tre
år fra Skagerrak til Stortinget -
del 2
|
DET
SKANDINAVISKE GRANSKNINGSUTVALGETS HOVEDANBEFALINGER
Her er de fem hovedanbefalingene som ble presentert 31.
januar 1991:
- SPRINKLER
i innredningen på alle skip - også eksisterende
skip.
- RØYKVARSLERE
i hele innredningen, som gir indikasjoner på broen
som gjør det mulig å følge røykspredningen.
- Krav
om SIKKERHETSKURS for alle besetningsmedlemmer.
- En
utbygging og effektivisering av havnestatkontrollen
og kontrollen av egne skip.
- Fastsettelse
av forskrifter om reders plikt til å etablere
SYSTEM FOR SIKKER SKIPSDRIFT i overensstemmelse
med IMO-resolusjon A. 647(16).
|
Mange
anbefalinger går igjen hos både Jansen-utvalget
og granskningsutvalget. Stortingsmeldingen
har derfor et kapitel der i alt 34 anbefalinger listes
opp. Det refereres deretter hva utvalgene mente om hvert
område, hvorpå departementets, altså
regjeringens, holdning til hvordan anbefalingen
bør følges opp blir referert. Støttegruppens
høringsuttalelse går igjennom samtlige
34 anbefalinger.
GJENNOMGANG
AV ANBEFALINGENE
Denne gjennomgangen bør vekke interesse for hjemlig
landbasert kompetanse innen brannsikkerhet og kvali-
tetssikring.
|
|
Støttegruppen
har derfor prioritert informasjon til denne bransjen,
slik at de selv kan engasjere seg overfor Stortinget.
Hva har skjedd med anbefalinger og forslag fra den første
perioden etter ulykken?
Svaret
kan sammenfattes til at noe har skjedd. Gjennom arbeidet
i FN-organisasjonen IMO, den Internasjonale Maritime
Organisasjon, har det kommet endel tillegg til SOLAS-konvensjonen.
SOLAS står for Safety Of Lifes At Sea,
og er konvensjonen som fastsetter et minstenivå
av sikkerhet på passasjerskip. De nasjonale
reglene i de enkelte land, også de norske,
er i realiteten oversatte og tilpassede versjoner av den
internasjonale konvensjonsteksten.
Forsetter:
Var Stortingsmeldingen nødvendig?
|
|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|
UTSKRIFT
AV HELE
ARTIKKELEN
|