VAR STORTINGSMELDINGEN NØDVENDIG?
Illustrasjon:
Aasne Aarhus. Den politiske saksgangen i Norge etter
Scandinavian Star. Illustrasjonen
fanger ikke opp behandlingen av saken i Danmark, Sverige,
USA og andre land, og heller ikke i IMO.
I
stortingsmeldingen har samtlige anbefalinger
fra Jansen-utvalget og gransknings-utvalget
blitt silet gjennom endringene i SOLAS. Anbefalinger
som har kommet inn i de internasjonale reglene, fremmes
for Stortinget. Anbefalinger som fortsatt er
til be- handling internasjonalt, eller ikke er fremmet
internasjonalt i det hele tatt, legges ikke frem for
Stortinget.
Man
kan derfor spørre om utenriksdepartementet hadde
behøvd å innby Stortinget til å
vedta noe Norge likevel er forpliktet på
etter SOLAS-konvensjonen.
KJERNEPROBLEMET
Dette rører ved kjemeproblemet i norsk
skipsfartspolitikk, og gjelder dermed ikke bare
brannsikkerhet, men regelverk for sikker drift av skip
generelt. Skal Norge kunne fast- sette regler
som går utover de internasjonale minstekravene,
og gjøre disse reglene gjeldende for også
utenlandske skip i våre farvann,
eller skal nasjonen hvor skipet er registrert ha suverenitet?
I praksis kan vi da ikke kreve mer enn internasjonal
standard.
OPPFØLGING
AV ANBEFALINGENE
For å gjøre problemstillingen lettere tilgjengelig,
kan vi se på noen av de i alt 34 anbefalingene
fra de to utvalgene, og hvordan de følges opp
overfor Stortinget.
Granskningsutvalget
anbefalte at kravet om brannpatruljering måtte
skjerpes perma- nent. Forskrift om dette ble likevel
gjort midlertidig, fordi patruljering ikke er inn- skjerpet
internasjonalt. Danske myndigheter har allerede
opphevet en tilsvarende innskjerping, under henvisning
til at røykvarslere er installert på alle
danske skip. På nærmere spørsmål
innrømmer likevel danske myndigheter at
røykvarslerkravet kun delvis er gjennomført,
da ingen skip har røykvarslere i hele innredningen.
- Granskningsutvalget
foreslo omfattende endringer av hvordan innredningen
på passasjerskip skulle arrangeres. Det gjaldt
bl.a. forbud mot korridorer som endte blindt. Norge
har hverken fremmet disse forslagene internasjonalt,
eller brakt anbefalingen videre til Stortinget.
- Overflatematerialene
i innredningen på Scandinavian Star
utviklet ekstremt giftige gasser da de brant. Granskningsutvalget
foreslo derfor skjerpede krav til materialvalg.
Norge har ikke tatt initiativ til å
følge opp dette. Et dansk forslag
om strengere krav til brennverdi og avgivelse av
giftige gasser ligger fortsatt til behandling på
et lavere nivå i IMO-apparatet. Danskene
har ikke tro på at de får gjennomslag
uten å inngå kompromisser.
- Funksjonshemmedes
situasjon ble behandlet av begge utvalgene, som
anbefalte bedre tilrettelegging for denne gruppen.
Bl.a. skulle tilpassede lugarer ligge nær
utganger på samme nivå som livbåtstasjonen.
Forslaget er hverken gjennomført nasjonalt
eller fremmet i IMO.
- Det
ble anbefalt at ulykkesforsikring av passasjerene
må være obligatoriske Anbefalingen er
ikke fremmet i IMO, og Stortinget
inviteres ikke til å diskutere forslaget.
Det arbeides imidlertid med endringer innenfor dagens
system for å heve størrelsen på
dagens begrensninger.
- Granskningsutvalget
kom med forslag om at besetningen på skip
i skandinaviske farvann skulle være
sikret en avtale som regulerte arbeidstiden.
Bakgrunnen var arbeidsforholdene som ble avdekket
på Scandinavian Star, og relevansen
arbeidsmiljøet har for besetningens evne
til å mestre en krise. Anbefalingen er ikke
fulgt opp, og i 1992 leverte Norge en skarp
protest til USA, da et lignende forslag ble
fremmet der. ( Protesten
finner du her)
- Sprinkleranlegg
var en hovedanbefaling fra granskningsutvalget.
Det var en forutsetning at sprinklene skulle forgrenes
inn i hele innredningen. For skip som er godkjent
i henhold til SOLAS fra 1974, er frist for
installering år 2005. Årstallet er identisk
med vedtak i IMO fra april i år, selv
om Norges forslag opprinnelig var at fristen
skulle settes til år 2000. Støttegruppen
foreslår 1996.
- Automatisk
brannoppdagelse basert på røykdetektorer
blir påbudt inter-nasjonalt fra 1997. Norge
har satt fristen til 1994. Stortingsmeldingen
åpner fortsatt for varmevarslere i lugarene.
Det er uklart hvor omfattende anlegg man vil kreve.
Det stilles ikke krav til adresserbarhet.
- Sverige
aksepterer ikke lenger skip som ikke minst tilfredstiller
SOLAS - 1974. Dette bryter flaggstatens
suverenitet til å seile med eldre skip. Norge
aksepterer fortsatt SOLAS - 1960 skip.