|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|

|
Løpeseddel
fra Støttegruppen
om det danske justisministeriet
|
Dette
er teksten i en løpeseddel som Støttegrupen
delte ut i København den 21. mai 1997 |
|
Justisministeriet
som advokatkontor for Scandinavian Star redere
Natt
til 7. april 1990 måtte vi klatre i livbåtene
fra det brennende skipet. 158 omkomne lå igjen.
|
En døde senere av skadene. Et ufødt liv så
aldri dagens lys. 160 liv er en meget alvorlig konsekvens
av at Scandinavian Star ble operert i strid med grunnleggende
internasjonale konvensjoner for sjøsikkerhet:
- De
tekniske sikkerhetsinstallasjoner fungerte ikke
- Ominnredninger
hadde svekket skipets innebygde motstandskraft mot brann
- Besetningsmedlemmer
kunne ikke kommunisere grunnet sprogproblemer
- De
var ikke gjennomført sikkerhetsopplæring
av en fortvilet besetning
- Klasseselskapet
hadde ikke undersøkt de forhold de likevel godkjente
7
år etter ulykken kan det dokumenteres at:
- Rederiet
SeaEscape, med adresse Florida / Bahamas,
var registrert eier den 7. april 1990
- Dansk-
amerikaneren Niels-Erik Lund var managing owner,
disponerende reder
- Verken
Niels-Erik Lund eller SeaEscape, er etterforsket
eller avhørt etter ulykken
- Ingen
dokumentasjon bekrefter at Henrik Johansen overtok
eier- og rederansvaret
- Bahamas
skipsregister tilbakedaterte salgsmeldingen til
Henrik Johansen med et halvt år
- Kaskoforsikringen
til Scandinavian Star ble etter ulykken betalt
til SeaEscape
- Stena,
DFDS, Lauritzen- gruppen og Codan avviser
å informere om sin ScanStar rolle
- Flaggstaten
Bahamas har tette forretningsmessige forbindelser
med ScanStar rederne
- Opplysninger
om rederansvaret som ble gitt etter ulykken var enten
feilaktige, eller fraværende
- Den
hittil usynlige eier- og rederkrets seiler fortsatt
det samme skipet
Nå
er det en ny kamp: Justisministeriet avviser å kommentere
nye fakta i saken. Spørsmål om etterforskningen
forblir ubesvart. Hvorfor er det viktig med en offisiell
vurdering av eier- og ansvarsforholdene 7 år etter
ulykken? Omhandler dette kun Scandinavian Star?
|
|
- De
skadelidte og samfunnet kan lettere sette strek for
Scandinavian Star når korrekte informasjoner
om ansvarsforholdene erkjennes offentlig, selv om lovbruddene
er foreldet. Retspresident Frank Poulsen i Sø-
og Handelsretten har i Jyllandsposten anbefalt
offentlig undersøkelse.
- Politikerne
må få kunnskap om hvordan ansvaret for uforsvarlig
rederidrift i dag blir tildekket. Dette er viktig for
at lovgiverne blant annet kan vurdere:
Til
venstre: Løpeseddelen vi delte ut
|
- Å
innføre kontroll med hvem som er eiere og redere
til skip i alle de nordiske land
- Å
innføre obligatorisk ansvarsforsikring med objektivt
ansvar for all skipsfart
- Å
sikre at sjøforklaringsinstituttet korrekt kartlegger
eier- og ansvarsforholdene til skip
- Å
forlenge foreldelsesreglene for lovbrudd til sjøs
Torsdag
22. mai 1997 har Folketinget forespørselsdebatt
om Scandinavian Star-saken. Skal det danske
justisministeriet fortsatt fungere som advokatkontor
for de virkelige Scandinavian Star-rederne og deres
mektige venner? Kan vi imøtese kon- krete svar
og en offisiell vurdering av det omfattende materialet
som blant annet Jyllandsposten har presentert i
en rekke reportasjer i april og mai?
|

|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|

UTSKRIFT

|