Over
til høyre: Fra det skandinaviske granskningsutvalgets
pressekonferanse 31. januar 1991 i Oslo.
Nå fremtrer utvalgets arbeid som et spill for galleriet
i den første fasen, da oponionen krevde at sikkerheten
måtte skjerpes. Protesten mot Clay bill står
som toppen av aktiv motarbeiding.
I SKARP KONTRAST: 29. april 1992 ledet Norge
an i en skarp protest mot et ameri- kansk lovforslag
med tilsvarende innhold. Det er kongressrepresentanten
William Clay som sammen med 8 andre kongressrepresentanter
ønsker å komme utnyttingen av billig arbeidskraft
på skip i trafikk på amerikanske havner
til livs.
SCANDINAVIAN
STAR - RELEVANT
Sikkerheten til sjøs skal etter forslaget sikres
bedre, ved at det innføres amerikanske krav til
arbeidsforholdene. Dette vil berøre både
mannskapets størrelse og hviletid. Forslaget er
svært relevant i forhold til Scandinavian Star,
hvor besetningen arbeidet fra kl. 6-7 om morgenen til
midnatt.
PENGER
UNDER BORDET
Det er ingen hemmelighet at avtaler godkjent av ITF
(den internasjonale transport-arbeiderføderasjonen)
ikke behøver å bety at alt er i orden. ITF
har selv hevdet at deres representant i Portugal,
som godkjente portugisernes avtaler på egne
av ITF, antakelig fikk penger under bordet. Et
annet forhold, som ikke handler om lønns- vilkårene,
er den sikkerhetsrisiko som oppstår hvis besetningen
ikke har skikkelige arbeids- og hvileforhold.
ANBEFALINGEN
Det skandinaviske granskningsutvalgets forslag
fra 31. januar 1991 tok utgangspunkt i disse erfaringene,
og hadde følgende ordlyd:
«Etter
utvalgets mening viser undersøkelsene omkring Scandinavian
Star at det er mangler ved regelverket om arbeidstiden
om bord på skip. Disse manglene må rettes
omgående. Utvalget anbefaler derfor at det innføres
krav om at alle skip som går i passasjerrute på
skandinavisk havn skal ha arbeidsavtale som sikrer besetningen
søvn og annen hvile i slik utstrekning at arbeidsoppgavene
kan utføres på sikker måte. Videre
bør det stilles krav om at det skal føres
arbeidstidsjournal om bord i slike skip.»
SLIK
LYDER PROTESTEN FRA NORSK UD
To år etter at anbefalingen forelå, var den
hverken tatt til følge eller behandlet noe sted.
29. april 1992 presterte i tillegg utenriksdepartementet
å instruere den norske ambassadøren i
Washington til å overbringe følgende
budskap til amerikanske kon- gresskomiteer:
I am writing you in regard to legislation which would
extend the coverage of certain US Labor laws to foreign
flag ships. The bill, HR 1126, was approved late February
by the Labor Standard Subcommittee. On behalf of the Governments
of Belgium, Den- mark, Finland, France, Germany, Greece,
ltaly, Japan, the Netherlands, Norway, Spain, Sweden,
United Kingdom and thee EC Commission I would Uke to express
our grave concern at this proposal.
The
HR 1126 would contravene custumary international law and
practice under which flag states remain solely responible
for the application of labor and other similar laws to
ships on their registries. Our governmenis continue to
attach great importance to these principles.
(Undertegnet ambassadør
Kjeld Vibe)
...
Altså en kraftig protest mot forslaget, fordi det
fratar flaggstaten suverenitet over skipet.
STØTTEGRUPPEN
REAGERER
Styret i Støttegruppen reagerer kraftig
på at Utenriksdepartementet så klart
under- graver en anbefaling som granskningsutvalget
mente måtte følges opp umiddelbart. Det vil
være umulig for Skandinaviske myndigheter
å følge granskningsutvalgets an- befaling
så lenge protesten står fast. Støttegruppen
skrev i sommer til det norske Utenriksdepartementet,
fagorganisasjoner i Sverige og Norge, norske
aviser samt amerikanske myndigheter, og uttrykte
vårt sjokk over protesten som var levert USA.
BEKLAGET
OVERFOR FORSLAGSSTILLERNE
Overfor den amerikanske kongressen, regjeringen
og de ni forslagsstillerne, har vi beklaget protesten.
Vi har samtidig informert om anbefalingen som forelå
etter Scandinavian Starulykken, og som nå
overkjøres av utenriksdepartementet før
den har fått politisk behandling i Stortinget.
|