|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|

|
Støttegruppens
pressemelding om Stortingsmeldingen
|
Samme
dag som Stortingsmeldingen passerte statsråd (19.
juni 1992), sendte Støttegruppen ut følgende
pressemelding til NTB, nærradioene, Dagsnytt- Radio,
NRK- Dagsrevyen og de største riksavisene:
KOMMENTAR:
Støttegruppen for overlevende og etterlatte
etter Scandinavian Star-ulykken har denne hovedkommentar:
|
|

Det
har gått meningsløst lang tid fra ulykken skjedde
til det tidspunkt kravene tidligst kan begynne å gjelde.
De forslag som fremmes er skritt i riktig retning. Vi kritiserer
likevel at det gis frist fram til år 2005 for installering
av sprinkler på nyere båter. Vi vil umiddelbart
ta kontakt med justiskomiteen og sjøfartskomiteen
for å følge opp stortingsmeldingen.
Mer
utfyllende kommentar og momenter
- Schei-kommisjonens
anbefalingen må umiddelbart gjennomføres
(Se
anbefalinger)
- Nasjonale
særkrav må aksepteres som prinsipp i norsk
skipsfartspolitikk. Slike krav må gjelde alle
båter med trafikk på norske havner,
ikke bare de med norsk flagg. Dette ser det til
å være aksept for i stortingsmeldingen.
- Det
må stilles spørsmålstegn ved om Sjøfartsdirektoratet
makter å være pådriver for sikkerhet
for mennesker og miljø. Landbasert kompetanse
innen brannsikring og kvalitetssikring må trekkes
inn i skipskontrollen.
- Det
må umiddelbart bli slutt på delegeringen
av kontrollmyndighet fra registreringsnasjonen (flaggstaten)
til klasseselskaper. Båter som har godkjente sertifikater
etter delegert flaggstatkontroll aksepteres ikke i norske
havner før full havnestatkontroll er gjennomført.
- Norge
må markere rett til å følge opp rettslig
ulykker som skjer i internasjonalt farvann, dersom
skip er på vei til eller fra norsk havn,
og ulykken rammer norsk miljø eller norske
passasjerer og besetningsmedlemmer (tiltalen i Danmark
gjelder ikke selve brannulykken fordi den skjedde i
internasjonalt farvann).
Lagt
ut på nett: 30.08.02
|

|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|

UTSKRIFT

|