(Hentet
fra Støttebulletinen nr 7, vinteren 1993. Noe omredigert.
K.E.S.)
Scandinavian
Star brant natt til 7. april 1990. Fra den første
tiden etter ulykken ble Stortinget lovet anledning
til å følge opp ulykken ved en Stortingsmelding.
Over
til høyre:
Stortingsmelding 63. Det gjenstår mye arbeid før
vi kommer til bunns i tragedien. Spørsmål er:
Hva gikk galt, og hvordan kan vi forhindre at slikt skjer
igjen?
|
|
Dette
har politikerne slått seg til ro med, og så har tiden
gått. Dermed har det jevne trykket i saksbehandlingen for
å bedre sikkerheten a tatt i opinionen. Støttegruppen
har derimot forsøkt å samle kunnskap om hva som skjer,
for å bevare presset for bedre sikkerhet frem til stortingsbehandlingen.
Mye tid har gått med til informasjon og meningsytring.
STORTINGSBEHANDLING
I FEBRUAR
Sist sommer (1992) kom den ventede meldingen. Gangen videre er behandling
i fagkomiteen i Stortinget. Nå står vi
foran det politiske sluttoppgjøret etter ulykken. Sjøfarts-
og fiskerikomiteen avleverer sin innstilling 18. februar 1993.
Etter
dette går det kort tid til Storting behandler Scandinavian
Starmeldingen i plenum. På side 29 i dette nummeret av
Støttebulletinen finner du Støttegruppens
høringsuttalelse til Stortinget gjengitt i sin
helhet.
IKKE
BARE SCANDINAVIAN STAR
I løpet av disse tre årene har statsråder med
ansvar for meldingen kommet og gått. Handelsministere, justisministere,
utenriksministere miljøvernministere og kommunalministere
har hatt viktige problemstillinger på sitt bord.
Selv
om meldingen bærer navnet etter ulykkesskipet Scandinavian
Star, er det retningslinjene for drift av passasjerskip i norske
farvann i fremtiden som trekkes opp. Det dreier seg derfor om sikkerhet
til sjøs i vid betydning.
NASJONALE
SÆRKRAV ELLER FLAGGSTATSUVERENITET
Stortinget skal ta stilling til konkrete forslag om tekniske
sikringstiltak og bedring av kompetansen til besetning og rederiorganisasjon
men også prinsippspørsmål om Norge kan
kreve kvalitet av skip i våre havner, selv om kravene går
utover det som er normen i de internasjonale konvensjonene. Dette
vil i såfall, bryte med flaggstatenes suverenitet, et prinsipp
som hittil har hatt stort gjennomslag.
FREM
TIL STORTINGSMELDINGEN
Etter Scandinavian Star-ulykken har den offentlige oppfølgingen
av ulykken tatt snart tre år. To utvalg har levert omfattende
rapporter. som begge munnet ut i en rekke anbefalinger om tiltak
for å bedre sikkerheten.
JANSEN-UTVALGET
Underdirektør Emil Jansen i Sjøfartsdirektoratet
ledet et utvalg som vurderte pas-sasjerskips sikkerhet (Jansen-utvalget).
Utvalget kom med 18 konkrete anbefalinger på tekniske sikringstiltak
og tiltak som skulle bedre mannskapets og rederiets rutiner og kompetanse.
DET
SKANDINAVISKE GRANSKNINGSUTVALGET
Etter avtale mellom de skandinaviske regjeringer ble det
også opprettet et skandinavisk granskningsutvalg under
ledelse av høyesterettsdommer Tore Schei (Schei-utvalget).
Medlemmene i utvalget var foruten Tore Schei:
-
Professor ved NTH, Stian Erichsen
- Generaldirektør
i den svenske Havarikommissionen, Olof Forssberg
- Overskibesinspektør
i den danske Søfartsstyrelsen, Knud Skaareberg Eriksen
- Divisionschef
i det danske Farvandsvæsenet, Svend Bojesen
- Og
professor ved Universitetet i Oslo, Knut Kaasen, som ble
oppnevnt etter forslag fra Bahamas.
GRANSKNINGSUTVALGETS
ARBEID
Granskningsutvalgets arbeid munnet ut i over 30 anbefalinger.
Her ble ikke bare teknisk og operasjonelt standard trukket inn,
men også spørsmål om obligatorisk ulykkesforsikring,
arbeidsmiljøet ombord, klasseselskapenes praksis med kontroll
av skipene og forholdet mellom havnestatenes rett til å stille
krav og flaggstatens suverenitet.
Et
brudd med norsk skipsfartspolitikk, var holdningen om at
anbefalingene skulle gjelde alle passasjerskip i rute på skandinavisk
havn. Man ønsket altså å gi pålegg også
til skip som seilte under andre lands flagg.
DET
SKANDINAVISKE GRANSKNINGSUTVALGETS HOVEDANBEFALINGER
Her er de fem hovedanbefalingene som ble presentert 31. januar 1991:
- SPRINKLER
i innredningen på alle skip - også eksisterende skip.
- RØYKVARSLERE
i hele innredningen, som gir indikasjoner på broen som gjør
det mulig å følge røykspredningen.
- Krav
om SIKKERHETSKURS for alle besetningsmedlemmer.
- En
utbygging og effektivisering av havnestatkontrollen og kontrollen
av egne skip.
- Fastsettelse
av forskrifter om reders plikt til å etablere SYSTEM
FOR SIKKER SKIPSDRIFT i overensstemmelse med IMO-resolusjon
A. 647(16).
Mange
anbefalinger går igjen hos både Jansen-utvalget og
granskningsutvalget. Stortingsmeldingen har derfor et
kapitel der i alt 34 anbefalinger listes opp. Det refereres deretter
hva utvalgene mente om hvert område, hvorpå departementets,
altså regjeringens, holdning til hvordan anbefalingen
bør følges opp blir referert. Støttegruppens
høringsuttalelse går igjennom samtlige 34 anbefalinger.
GJENNOMGANG
AV ANBEFALINGENE
Denne gjennomgangen bør vekke interesse for hjemlig landbasert
kompetanse innen brannsikkerhet og kvalitetssikring.
Støttegruppen
har derfor prioritert informasjon til denne bransjen, slik at de
selv kan engasjere seg overfor Stortinget. Hva har skjedd
med anbefalinger og forslag fra den første perioden etter
ulykken?
Svaret
kan sammenfattes til at noe har skjedd. Gjennom arbeidet i FN-organisasjonen
IMO, den Internasjonale Maritime Organisasjon, har det kommet
endel tillegg til SOLAS-konvensjonen. SOLAS står
for Safety Of Lifes At Sea, og er konvensjonen som fastsetter
et minstenivå av sikkerhet på passasjerskip. De nasjonale
reglene i de enkelte land, også de norske, er i realiteten
oversatte og tilpassede versjoner av den internasjonale konvensjonsteksten.
VAR
STORTINGSMELDINGEN NØDVENDIG?
Illustrasjon:
Aasne Aarhus. Den politiske saksgangen i Norge etter Scandinavian
Star.
Illustrasjonen fanger ikke opp behandlingen av saken i Danmark,
Sverige, USA og andre land,
og heller ikke i IMO.
I
stortingsmeldingen har samtlige anbefalinger fra Jansen-utvalget
og gransknings-utvalget blitt silet gjennom endringene i
SOLAS. Anbefalinger som har kommet inn i de internasjonale
reglene, fremmes for Stortinget. Anbefalinger som fortsatt
er til behandling internasjonalt, eller ikke er fremmet internasjonalt
i det hele tatt, legges ikke frem for Stortinget.
Man
kan derfor spørre om utenriksdepartementet hadde behøvd
å innby Stortinget til å vedta noe Norge
likevel er forpliktet på etter SOLAS-konvensjonen.
KJERNEPROBLEMET
Dette rører ved kjemeproblemet i norsk skipsfartspolitikk,
og gjelder dermed ikke bare brannsikkerhet, men regelverk for sikker
drift av skip generelt. Skal Norge kunne fastsette regler
som går utover de internasjonale minstekravene, og
gjøre disse reglene gjeldende for også utenlandske
skip i våre farvann, eller skal nasjonen hvor skipet
er registrert ha suverenitet? I praksis kan vi da ikke kreve mer
enn internasjonal standard.
OPPFØLGING
AV ANBEFALINGENE
For å gjøre problemstillingen lettere tilgjengelig,
kan vi se på noen av de i alt 34 anbefalingene fra de to utvalgene,
og hvordan de følges opp overfor Stortinget.
Granskningsutvalget
anbefalte at kravet om brannpatruljering måtte skjerpes permanent.
Forskrift om dette ble likevel gjort midlertidig, fordi patruljering
ikke er innskjerpet internasjonalt. Danske myndigheter har
allerede opphevet en tilsvarende innskjerping, under henvisning
til at røykvarslere er installert på alle danske
skip. På nærmere spørsmål innrømmer
likevel danske myndigheter at røykvarslerkravet kun
delvis er gjennomført, da ingen skip har røykvarslere
i hele innredningen.
- Granskningsutvalget
foreslo omfattende endringer av hvordan innredningen på
passasjerskip skulle arrangeres. Det gjaldt bl.a. forbud mot
korridorer som endte blindt. Norge har hverken fremmet
disse forslagene internasjonalt, eller brakt anbefalingen videre
til Stortinget.
- Overflatematerialene
i innredningen på Scandinavian Star utviklet ekstremt
giftige gasser da de brant. Granskningsutvalget foreslo
derfor skjerpede krav til materialvalg. Norge
har ikke tatt initiativ til å følge opp dette.
Et dansk forslag om strengere krav til brennverdi og
avgivelse av giftige gasser ligger fortsatt til behandling på
et lavere nivå i IMO-apparatet. Danskene
har ikke tro på at de får gjennomslag uten å
inngå kompromisser.
- Funksjonshemmedes
situasjon ble behandlet av begge utvalgene, som anbefalte bedre
tilrettelegging for denne gruppen. Bl.a. skulle tilpassede lugarer
ligge nær utganger på samme nivå som livbåtstasjonen.
Forslaget er hverken gjennomført nasjonalt eller fremmet
i IMO.
- Det
ble anbefalt at ulykkesforsikring av passasjerene må være
obligatoriske Anbefalingen er ikke fremmet i IMO, og
Stortinget inviteres ikke til å diskutere forslaget.
Det arbeides imidlertid med endringer innenfor dagens system
for å heve størrelsen på dagens begrensninger.
- Granskningsutvalget
kom med forslag om at besetningen på skip i skandinaviske
farvann skulle være sikret en avtale som regulerte arbeidstiden.
Bakgrunnen var arbeidsforholdene som ble avdekket på Scandinavian
Star, og relevansen arbeids-miljøet har for besetningens
evne til å mestre en krise. Anbefalingen er ikke fulgt
opp, og i 1992 leverte Norge en skarp protest til USA,
da et lignende forslag ble fremmet der. ( Protesten
finner du her)
- Sprinkleranlegg
var en hovedanbefaling fra granskningsutvalget. Det var
en forutsetning at sprinklene skulle forgrenes inn i hele innredningen.
For skip som er godkjent i henhold til SOLAS fra 1974,
er frist for installering år 2005. Årstallet er
identisk med vedtak i IMO fra april i år, selv
om Norges forslag opprinnelig var at fristen skulle settes
til år 2000. Støttegruppen foreslår
1996.
- Automatisk
brannoppdagelse basert på røykdetektorer
blir påbudt inter-nasjonalt fra 1997. Norge har
satt fristen til 1994. Stortingsmeldingen åpner
fortsatt for varmevarslere i lugarene. Det er uklart hvor omfattende
anlegg man vil kreve. Det stilles ikke krav til adresserbarhet.
- Sverige
aksepterer ikke lenger skip som ikke minst tilfredstiller
SOLAS - 1974. Dette bryter flaggstatens suverenitet
til å seile med eldre skip. Norge aksepterer fortsatt
SOLAS - 1960 skip.
|
Hva
gjør en rullestolbruker i en nødsistuasjon? I
1991 forelå det anbefalinger for å tilrettelegge
også for denne gruppen. I Stortingsmeldingen ble dette
ikke fulgt opp.
I
1993 varlset derfor Støttegruppen de funksjonshemmedes
organisasjoner om dette forholdet - som skulle ta kontakt
med søsterorganisasjoner i Sverige og Danmark.
NASJONALE
SÆRKRAV
Eksemplene illustrerer den tradisjonelle holdningen om at
utviklingen mot bedre sikker-het må skje parallelt i
hele det internasjonale miljøet.
|
Skal
Norge ha rett til å kreve en standard av skip i våre
farvann som skipets flaggstat ikke krever? Kan havnestaten utøve
myndighet over skip fra andre land? Dette kalles nasjonale særkrav.
Stortinget
inviteres ikke til å diskutere spørsmålet om
nasjonale særkrav. Det er likevel ikke noe i veien for at
politikerne kan velge å gå inn på denne mer grunnleggende
debatten. Inntil vi eventuelt får en selvstendig norsk
eller regional skandinavisk utvikling av sikkerhet på
skip, må vi sette vår lit til det viktige arbeidet i
IMO.