Dette
er teksten i en løpeseddel som Støttegrupen delte
ut i København den 21. mai 1997
Justisministeriet
som advokatkontor for Scandinavian Star redere
Natt
til 7. april 1990 måtte vi klatre i livbåtene fra det
brennende skipet. 158 omkomne lå igjen. En døde senere
av skadene. Et ufødt liv så aldri dagens lys. 160 liv
er en meget alvorlig konsekvens av at Scandinavian Star ble
operert i strid med grunnleggende internasjonale konvensjoner for
sjøsikkerhet:
- De
tekniske sikkerhetsinstallasjoner fungerte ikke
- Ominnredninger
hadde svekket skipets innebygde motstandskraft mot brann
- Besetningsmedlemmer
kunne ikke kommunisere grunnet sprogproblemer
- De
var ikke gjennomført sikkerhetsopplæring av en fortvilet
besetning
- Klasseselskapet
hadde ikke undersøkt de forhold de likevel godkjente
7
år etter ulykken kan det dokumenteres at:
- Rederiet
SeaEscape, med adresse Florida / Bahamas, var registrert
eier den 7. april 1990
- Dansk-
amerikaneren Niels-Erik Lund var managing owner, disponerende
reder
- Verken
Niels-Erik Lund eller SeaEscape, er etterforsket
eller avhørt etter ulykken
- Ingen
dokumentasjon bekrefter at Henrik Johansen overtok eier-
og rederansvaret
- Bahamas
skipsregister tilbakedaterte salgsmeldingen til Henrik
Johansen med et halvt år
- Kaskoforsikringen
til Scandinavian Star ble etter ulykken betalt til SeaEscape
- Stena,
DFDS, Lauritzen- gruppen og Codan avviser å informere
om sin ScanStar rolle
- Flaggstaten
Bahamas har tette forretningsmessige forbindelser med ScanStar
rederne
- Opplysninger
om rederansvaret som ble gitt etter ulykken var enten feilaktige,
eller fraværende
- Den
hittil usynlige eier- og rederkrets seiler fortsatt det samme
skipet
Nå
er det en ny kamp: Justisministeriet avviser å kommentere
nye fakta i saken. Spørsmål om etterforskningen forblir
ubesvart. Hvorfor er det viktig med en offisiell vurdering av eier-
og ansvarsforholdene 7 år etter ulykken? Omhandler dette kun
Scandinavian Star?
- De
skadelidte og samfunnet kan lettere sette strek for Scandinavian
Star når korrekte informasjoner om ansvarsforholdene
erkjennes offentlig, selv om lovbruddene er foreldet. Retspresident
Frank Poulsen i Sø- og Handelsretten har i Jyllandsposten
anbefalt offentlig undersøkelse.
- Politikerne
må få kunnskap om hvordan ansvaret for uforsvarlig
rederidrift i dag blir tildekket. Dette er viktig for at lovgiverne
blant annet kan vurdere:
- Å
innføre kontroll med hvem som er eiere og redere til skip
i alle de nordiske land
- Å
innføre obligatorisk ansvarsforsikring med objektivt ansvar
for all skipsfart
- Å
sikre at sjøforklaringsinstituttet korrekt kartlegger eier-
og ansvarsforholdene til skip
- Å
forlenge foreldelsesreglene for lovbrudd til sjøs
Torsdag
22. mai 1997 har Folketinget forespørselsdebatt om
Scandinavian Star-saken. Skal det danske justisministeriet
fortsatt fungere som advokatkontor for de virkelige Scandinavian
Star-rederne og deres mektige venner? Kan vi imøtese
konkrete svar og en offisiell vurdering av det omfattende materialet
som blant annet Jyllandsposten har presentert i en rekke
reportasjer i april og mai?