(Hentet
fra Støttebulletinen, nr. 7 vinterern 1993)
Norge
- to år etter Scandinavian Star
Etter Scandinavian Star-ulykken foreslo det skandinaviske granskningsutvalget
skjerpede arbeidstidsbestemmelser for passasjerskip i rute på
Skandinavia.
I
SKARP KONTRAST: 29. april 1992 ledet Norge an i en skarp
protest mot et amerikansk lovforslag med tilsvarende innhold.
Det er kongressrepresentanten William Clay som sammen med
8 andre kongressrepresentanter ønsker å komme
utnyttingen av billig arbeidskraft på skip i trafikk på
amerikanske havner til livs.
SCANDINAVIAN
STAR - RELEVANT
Sikkerheten til sjøs skal etter forslaget sikres bedre, ved
at det innføres amerikanske krav til arbeidsforholdene. Dette
vil berøre både mannskapets størrelse og hviletid.
Forslaget er svært relevant i forhold til Scandinavian
Star, hvor besetningen arbeidet fra kl. 6-7 om morgenen til
midnatt.
PENGER
UNDER BORDET
Det er ingen hemmelighet at avtaler godkjent av ITF (den
internasjonale transport-arbeiderføderasjonen) ikke behøver
å bety at alt er i orden. ITF har selv hevdet at deres
representant i Portugal, som godkjente portugisernes
avtaler på egne av ITF, antakelig fikk penger under
bordet. Et annet forhold, som ikke handler om lønnsvilkårene,
er den sikkerhetsrisiko som oppstår hvis besetningen ikke
har skikkelige arbeids- og hvileforhold.
ANBEFALINGEN
Det skandinaviske granskningsutvalgets forslag fra 31. januar
1991 tok utgangspunkt i disse erfaringene, og hadde følgende
ordlyd:
«Etter
utvalgets mening viser undersøkelsene omkring Scandinavian
Star at det er mangler ved regelverket om arbeidstiden om bord på
skip. Disse manglene må rettes omgående. Utvalget anbefaler
derfor at det innføres krav om at alle skip som går
i passasjerrute på skandinavisk havn skal ha arbeidsavtale
som sikrer besetningen søvn og annen hvile i slik utstrekning
at arbeidsoppgavene kan utføres på sikker måte.
Videre bør det stilles krav om at det skal føres arbeidstidsjournal
om bord i slike skip.»
SLIK
LYDER PROTESTEN FRA NORSK UD
To år etter at anbefalingen forelå, var den hverken
tatt til følge eller behandlet noe sted. 29. april 1992 presterte
i tillegg utenriksdepartementet å instruere den norske
ambassadøren i Washington til å overbringe følgende
budskap til amerikanske kongresskomiteer:
I am writing you in regard to legislation which would extend
the coverage of certain US Labor laws to foreign flag ships. The
bill, HR 1126, was approved late February by the Labor Standard
Subcommittee. On behalf of the Governments of Belgium, Denmark,
Finland, France, Germany, Greece, ltaly, Japan, the Netherlands,
Norway, Spain, Sweden, United Kingdom and thee EC Commission I would
Uke to express our grave concern at this proposal.
The
HR 1126 would contravene custumary international law and practice
under which flag states remain solely responible for the application
of labor and other similar laws to ships on their registries. Our
governmenis continue to attach great importance to these principles.
(Undertegnet ambassadør Kjeld Vibe)
...
Altså en kraftig protest mot forslaget, fordi det fratar flaggstaten
suverenitet over skipet.
STØTTEGRUPPEN
REAGERER
Styret i Støttegruppen reagerer kraftig på at
Utenriksdepartementet så klart undergraver en anbefaling
som granskningsutvalget mente måtte følges opp
umiddelbart. Det vil være umulig for Skandinaviske myndigheter
å følge granskningsutvalgets anbefaling så
lenge protesten står fast. Støttegruppen skrev
i sommer til det norske Utenriksdepartementet, fagorganisasjoner
i Sverige og Norge, norske aviser samt amerikanske
myndigheter, og uttrykte vårt sjokk over protesten som
var levert USA.
BEKLAGET
OVERFOR FORSLAGSSTILLERNE
Overfor den amerikanske kongressen, regjeringen og de ni
forslagsstillerne, har vi beklaget protesten. Vi har samtidig informert
om anbefalingen som forelå etter Scandinavian Starulykken,
og som nå overkjøres av utenriksdepartementet
før den har fått politisk behandling i Stortinget.