STØTTEGRUPPEN FOR ETTERLATTE OG OVERLEVENDE ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN


POLITITISK BEHANDLING

Skandaløs protest mot amerikansk lovforslag

(Hentet fra Støttebulletinen, nr. 7 vinterern 1993)
Norge - to år etter Scandinavian Star
Etter Scandinavian Star-ulykken foreslo det skandinaviske granskningsutvalget skjerpede arbeidstidsbestemmelser for passasjerskip i rute på Skandinavia.

I SKARP KONTRAST: 29. april 1992 ledet Norge an i en skarp protest mot et amerikansk lovforslag med tilsvarende innhold. Det er kongressrepresentanten William Clay som sammen med 8 andre kongressrepresentanter ønsker å komme utnyttingen av billig arbeidskraft på skip i trafikk på amerikanske havner til livs.

SCANDINAVIAN STAR - RELEVANT
Sikkerheten til sjøs skal etter forslaget sikres bedre, ved at det innføres amerikanske krav til arbeidsforholdene. Dette vil berøre både mannskapets størrelse og hviletid. Forslaget er svært relevant i forhold til Scandinavian Star, hvor besetningen arbeidet fra kl. 6-7 om morgenen til midnatt.

PENGER UNDER BORDET
Det er ingen hemmelighet at avtaler godkjent av ITF (den internasjonale transport-arbeiderføderasjonen) ikke behøver å bety at alt er i orden. ITF har selv hevdet at deres representant i Portugal, som godkjente portugisernes avtaler på egne av ITF, antakelig fikk penger under bordet. Et annet forhold, som ikke handler om lønnsvilkårene, er den sikkerhetsrisiko som oppstår hvis besetningen ikke har skikkelige arbeids- og hvileforhold.

ANBEFALINGEN
Det skandinaviske granskningsutvalgets forslag fra 31. januar 1991 tok utgangspunkt i disse erfaringene, og hadde følgende ordlyd:

«Etter utvalgets mening viser undersøkelsene omkring Scandinavian Star at det er mangler ved regelverket om arbeidstiden om bord på skip. Disse manglene må rettes omgående. Utvalget anbefaler derfor at det innføres krav om at alle skip som går i passasjerrute på skandinavisk havn skal ha arbeidsavtale som sikrer besetningen søvn og annen hvile i slik utstrekning at arbeidsoppgavene kan utføres på sikker måte. Videre bør det stilles krav om at det skal føres arbeidstidsjournal om bord i slike skip.»

SLIK LYDER PROTESTEN FRA NORSK UD
To år etter at anbefalingen forelå, var den hverken tatt til følge eller behandlet noe sted. 29. april 1992 presterte i tillegg utenriksdepartementet å instruere den norske ambassadøren i Washington til å overbringe følgende budskap til amerikanske kongresskomiteer:

I am writing you in regard to legislation which would extend the coverage of certain US Labor laws to foreign flag ships. The bill, HR 1126, was approved late February by the Labor Standard Subcommittee. On behalf of the Governments of Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, ltaly, Japan, the Netherlands, Norway, Spain, Sweden, United Kingdom and thee EC Commission I would Uke to express our grave concern at this proposal.

The HR 1126 would contravene custumary international law and practice under which flag states remain solely responible for the application of labor and other similar laws to ships on their registries. Our governmenis continue to attach great importance to these principles.
(Undertegnet ambassadør Kjeld Vibe)

... Altså en kraftig protest mot forslaget, fordi det fratar flaggstaten suverenitet over skipet.

STØTTEGRUPPEN REAGERER
Styret i Støttegruppen reagerer kraftig på at Utenriksdepartementet så klart undergraver en anbefaling som granskningsutvalget mente måtte følges opp umiddelbart. Det vil være umulig for Skandinaviske myndigheter å følge granskningsutvalgets anbefaling så lenge protesten står fast. Støttegruppen skrev i sommer til det norske Utenriksdepartementet, fagorganisasjoner i Sverige og Norge, norske aviser samt amerikanske myndigheter, og uttrykte vårt sjokk over protesten som var levert USA.

BEKLAGET OVERFOR FORSLAGSSTILLERNE
Overfor den amerikanske kongressen, regjeringen og de ni forslagsstillerne, har vi beklaget protesten. Vi har samtidig informert om anbefalingen som forelå etter Scandinavian Starulykken, og som nå overkjøres av utenriksdepartementet før den har fått politisk behandling i Stortinget.


STØTTEGRUPPEN ETTER SCANDINAVIAN STAR-ULYKKEN
Pb 23 , 1371 Asker
Bankkonto: 1204.55.29647

[Startsiden]


Skriv ut!
[Lukk vindu]