|
|
|
Rapporter
og politisk behandling:
|
|
|
|
|
|
SE
OGSÅ:
|
|

|
Det
skandinaviske granskningsutvalget
|
Etter
ulykken ble det nedsatt et utvalg som skulle vurdere
sikkerheten på passasjerskip. Utvalget ble ledet
av assi-sterende sjøfartsdirektør Emil
Jansen.
Regjeringene
i Norge, Sverige og Danmark oppnevte Det
Skandinaviske Granskningsutvalget, som ulykkeskommisjon
til å granske alle aktuelle forhold rundt ulykken
og komme med anbefalinger for å bedre sikkerheten
på fergetrafikk i Skandinavia.
|
|
Utvalget
ble ledet av høyesterettsdommer Tore Schei.
3 1. januar 1991 forelå ut- valgets innstilling
som NOU 1991: I.A. Granskningsutvalget, eller Schei-utvalget,
la frem over 30 begrunnede anbefalinger for å bedre
sikkerheten på passasjerskip.
ANBEFALINGENE HAR DISSE OVERSKRIFTENE:
- Sprinkleranlegg
i hele innredningen
- Automatisk
brannoppdagelsessystemer/røykvarslere i hele
innredningen
- Sikkerhetsopplæring
for besetningen
- Forhåndskontroll
(alle skip i fast passasjerrute på skandinavisk
havn, også operasjonelle forhold)
- Krav
til rederiorganisasjonen med hensyn til sikker drift
( i overensstemmelse med IMO- resolusjon)
- Kontroll
av besetningens operasjonelle ferdigheter
- Brannoppdagelse
(patruljering og TV- overvåking)
- Hovedalannsystem
(utred evt. automatisk utløsning - alarmen
må gå inntil manuell avslutning)
- Lydnivå
på alarmene (minst 75 dba, og minst 10 dba over
bakgrunnsstøy)
- Innredningsarrangement
(ikke blindkorridorer, bl.a)
- Ventilasjonsanlegg
(røykventilering)
- Skilting
av rømningsveier (lydkilde - enhetlig skilting
- Jansen utv. ønsket nødkraftkilde)
- Fluktmasker
/ fluktapparater
- Evakuerings-
og sikkerhetsanalyse
- Sikkerhet
for funksjonshemmede (bl.a lugar på dekksnivå
for rullestolbrukere)
- Branndører
og himlingsplater (røkmeldere koples mot branndører-indikasjon
til bro om branndører står åpen
/ lukket - røkdører mellom branndørene
i områder med brennbare himlingsplater - om
egnet materiale:
- Vindu
i brann & røkdører - forsøk
for å finne frem til selvlukkende branndører
som kan stå i permanent lukket stilling)
- Røydykker-
utstyr (utvidet utrustning)
- Materialer
i innredningen (lavere brennbarhet & innføring
av grenseverdier for avgivelse av giftgasser)·
Utdannelse i brannslokking (alle offiserer & besetnings-medlemmer
i branngruppen)
- Beredskapsøvelser
(Før skipet forlater havn & minst to ganger
årlig i regi av personer som ikke arbeider ombord)
- Standardisering
av beredskapsopplegg
- Registrering
av passasjerer
- Ledelse
av redningsinnsats på skadestedet
- Sjøredningskonvensjonen
(fordeling av kompetanse: redningsenhet på havari-stedet
& koordinator for overflatesøk)
- Assistanse
fra land (trenet personell på land)
- Dataregistrator
- Arbeidstid
(sikring av besetningens søvn & hvile,
slik at arbeidsoppgaver kan ivaretas på sikker
måte)
- Sikkerhetsveiledning
til passasjerene
- Krav
til språkkunnskap (Jansen:
Besetning som skal veilede i nødsituasjon må
kunne skandinavisk språk)
- Helseundersøkelser
av alle overlevende
KONTROVERSIELLE
FORSLAG
Schei- utvalgets anbefalinger var kontroversielle.
Utvalget anbefalte et sikkerhetsnivå det vil gå
flere tiår før internasjonal fergetrafikk
kommer opp på, slik beslutnings- prosessene i
dag fungerer.
Utvalget
hevdet at man må sette krav til skip på
rute i Skandinavia selv om det blir nødvendig
å gå utover krav i internasjonale konvensjoner.
Utvalgets arbeid ledet til en stortingsmelding
som forelå 19. juni 1992. Den 18. mars 1993 behandlet
Stortinget meldingen om brannulykken på
passasjerfergen Scandinavian Star.
|

|
Nyhetsarkiv
|
|
Styre
og stell:
|
|
|
|
|
|

UTSKRIFT
|