Kommentar
om svakt sjørettslig erstatningsvern
SVAKT
SJØRETTSLIG VERN
Granskningsutvalget pekte på det svake
erstatningsrettslige vernet for passasjerer, og besetningen.
Det foreligger ingen plikt til å tegne forsikring.
Hvis forsikring er tegnet, gjelder den ikke uten videre.
Det må foreligge ansvar, men ikke i den grad
at det er grov uaktsomhet.
Loven setter øvre grenser for utbetaling. Det
er også satt en øvre grense for total-
utbetaling til samtlige passasjerer ombord. Er det
mange ombord, blir det altså mindre erstatning
på hver. Disse forholdene er det ikke rettet
opp i, selv om grensebeløpene er hevet. Hvis
rederiet ikke har forsikret sitt ansvar, risikerer
de skadelidte å måtte fremme sitt krav
i den vanskelig tilgjengelige eierstrukturen som preger
internasjonal shipping.
VIL VITE HVEM SOM ER REELLE REDERE AV SKIP I VÅRE
FARVANN!
Ingen skip burde få seile uten at forsikringene
var ordnet, både for mannskap, pas- sasjerer
og evt. miljøskader. Vi vil vite hvem som er
reelle eiere, redere og operatører bak skip
som seiler i våre farvann, og hvem som bærer
ansvaret hvis noe går galt.
Grensene som sjøloven setter for erstatninger
er nå hevet, fordi beløpene hadde stått
uendret siden tidlig på 80-tallet. Støttegruppen
gikk inn for obligatorisk for- sikring med objektivt
ansvar, uten at lovgiver så det som sin oppgave
å fastsette grensebeløp. Men dette fikk
ikke gjennomslag.
Lagt
ut på nett: 20.08.02