Kommentar
om flaggstat- og havnestatregimer
FLAGGSTATREGIME
ELLER HAVNESTATREGIME
Hvorfor
går utviklingen så sent? Hvorfor fikk
ikke Granskningsutvalgets anbefalinger en rask
oppfølging nasjonalt og nordisk?
Hvordan kan kontrollen av utenlandske skip
presses inn på et A- 4 ark? Svaret er at internasjonale
regler skal gjelde.
FLAGGSTATSUVERENITET ELLER FLAGGSTATREGIME
Det mest forbudte man kan gjøre, er å
tenke den tanken at et land, eller en region, på
fritt grunnlag definerer hvilket sikkerhetsnivå
man vil kreve av skip i egne farvann. Regelen skal
tvert imot være denne:
Om et Panama-skip tilfredsstiller Panamas
regler, har det fritt leide til norske kyster,
havner, passasjerer og gods. Det samme gjelder om
skipet er registrert i f.eks. Panama, Kina, Bahamas,
eller NIS. Dette kalles flaggstatsuverenitet,
eller flaggstatregime.
HAVNESTATREGIME
Om skipet tilfredsstiller flaggstatens skipskontroll,
skal det ha krav på å bli tatt vel imot
overalt. Det er av mindre interesse at mange flaggstater
er rene forretningsmessige konstruksjoner, uten noen
forankring i landet man flagger for. Motsatsen blir
i det maritime miljøet kalt havnestatregime.
Det innebærer at statene og regionene hvor skipene
faktisk seiler, selv definerer hvilke krav som skal
settes til kvaliteten på skipet, operatørene,
og kontrollrutinene det har gjennomgått.
NORSKE MYNDIGHETER SNAKKER MED TO TUNGER
Land og regioner som har begynt å slå
inn på denne tanken, får raskt norske
myndigheter på nakken. Norge er en
forsvarer av flaggstatsuverenitet, selv om dette medfører
at Norge internasjonalt protesterer mot sikkerhetstiltak
som Norge selv har fått anbefalt etter
sjøulykker, (jf. Schei-rapportens anbefalinger).
Lagt
ut på nett: 20.08.02