Støttegruppens
krav om strakstiltak
STØTTEGRUPPEN
KREVDE FØLGENDE STRAKSTILTAK 
(Hentet fra Støttebulletinen
vinteren 91/92, Nr 5)
Støttegruppen
fremmet følgende krav om strakstiltak i 16
punkter til norske myn- digheter enten gjennom
internasjonale avtaler eller i form av særnorske
krav for passasjerskip som trafikkerer norske
havner:
- For
at det skal gis anledning til å drive rutefart
på norske havner med passasjerskip
eller ferger som kan ta passasjerer, må
det før virksomheten igangsettes innhentes
tillatelse fra norske myndigheter.
- Regjeringen
må straks innføre obligatorisk havnestatskontroll
av samtlige passasjerskip inkl. ferger som regelmessig
anløper norske havner.
- Det
må straks utarbeides og iverksettes et regelverk
som stiller krav til rederiet eventuelt operatøren
om at det blir etablert et tilstrekkelig støtteapparat
i land for en forsvarlig drift av skipet.
- Beredskapsplaner
for drift av skipet må foreligge og være
godkjent av skips- kontrollen. Alle besetningsmedlemmer
må ha gjennomgått godkjent sikkerhets-
kurs. 90% av besetningsmedlemmene må forstå
og snakke et skandinavisk språk.
- Regjeringen
må straks sørge for å styrke
Sjøfartsdirektoratets kompetanse
og kapasitet. All kontroll av beredskapsplaner,
sikkerhetsnivå, beredskapsøvelser
mv. må overføres fra klasseselskapene
til Sjøfartsdirektoratet ved Skipskontrollen.
- Automatiske
sprinkleranlegg i alle fellesrom inklusive korridorer,
trappeløp og andre rømningsveier.
Dette kravet gis tilbakevirkende kraft også
for eksisterende skip.
- Automatiske
brannmelde- og alarmanlegg med røkdetektorer
i alle fellesrom inklusive korridorer og andre
rømningsveier i samsvar med det som gjelder
for norske hoteller. Anlegget må
ha automatisk melding til broen om hvor brannen
er utløst. Lydstyrken målt i alle
lugarer og fellesrom skal være minimum 80
dB og minimum 10 dB over bakgrunnsstøyen.
Dette kravet gis tilbakevirkende kraft også
for eksisterende skip.
- Installasjon
av slukkeapparater og - utstyr tilsvarende det
som kreves for norske hoteller.
- Høyttalere
som er tilkoblet et sentralt anlegg skal monteres
i alle lugarer, korridorer, trapperom og på
dekk. Høyttaleranlegget skal være
dimensjonert slik at lydstyrken er minimum 80
Db og minimum 10 dB over bakgrunnsstøyen.
- Ved
branntilfelle skal ventilasjonsanlegget for lugarene
overstyres slik at eventuell omluft blir utkoblet
og maksimalt med friskluft blir tilført.
Skipskontrollen må påse at nødvendige
instrukser for drift av ventilasjonsanlegget ombord
forefinnes og at nøkkelpersoner læres
opp.
- For
nye skip må grensen for varmeverdien for
overflatematerialer settes maksimum 25 MJ/kvm.
Materialene må ved brann ikke kunne utvikle
røykgasskomponenter.
- Merking
av alle fluktveier monteres nede ved gulv og med
lysende symboler.
- Sjøfartsloven
og relevante deler av straffeloven må fornyes
med fokusering på ansvarsplassering.
- Nye
objektive erstatningsregler må innføres
inklusive tvungen ansvarsforsikring.
- Begrensningen
i rederienes ansvar for personskade må oppheves.
- Permanent
havarikommisjon for ulykker til sjøs må
nedsettes.
Støttegruppen
krever at regelverket for sikkerheten til sjøs
endres raskere i retning av økt sikkerhet enn
det en prosess alene i internasjonale organer kan
makte.
I
tråd med Schei-utvalgets rapport, må
Norge, som en av verdens ledende skipsfartsnasjoner,
gå foran med særregler, som i tillegg
til å bedre sikkerheten for passasjerer på
våre egne havner, kan ha pådriverfunksjon
i IMO prosessen.
Lagt
ut på nett: 20.08.02