Etter
ulykken ble det nedsatt et utvalg som skulle vurdere sikkerheten
på passasjerskip. Utvalget ble ledet av assisterende sjøfartsdirektør
Emil Jansen.
Regjeringene
i Norge, Sverige og Danmark oppnevte Det Skandinaviske
Granskningsutvalget, som ulykkeskommisjon til å
granske alle aktuelle forhold rundt ulykken og komme med anbefalinger
for å bedre sikkerheten på fergetrafikk i Skandinavia.
Utvalget
ble ledet av høyesterettsdommer Tore Schei. 3 1. januar
1991 forelå utvalgets innstilling som NOU 1991: I.A. Granskningsutvalget,
eller Schei-utvalget, la frem over 30 begrunnede anbefalinger
for å bedre sikkerheten på passasjerskip.
ANBEFALINGENE HAR DISSE OVERSKRIFTENE:
- Sprinkleranlegg
i hele innredningen
- Automatisk
brannoppdagelsessystemer/røykvarslere i hele innredningen
- Sikkerhetsopplæring
for besetningen
- Forhåndskontroll
(alle skip i fast passasjerrute på skandinavisk havn, også
operasjonelle forhold)
- Krav
til rederiorganisasjonen med hensyn til sikker drift ( i overensstemmelse
med IMO- resolusjon)
- Kontroll
av besetningens operasjonelle ferdigheter
- Brannoppdagelse
(patruljering og TV- overvåking)
- Hovedalannsystem
(utred evt. automatisk utløsning - alarmen må gå
inntil manuell avslutning)
- Lydnivå
på alarmene (minst 75 dba, og minst 10 dba over bakgrunnsstøy)
- Innredningsarrangement
(ikke blindkorridorer, bl.a)
- Ventilasjonsanlegg
(røykventilering)
- Skilting
av rømningsveier (lydkilde - enhetlig skilting - Jansen
utv. ønsket nødkraftkilde)
- Fluktmasker
/ fluktapparater
- Evakuerings-
og sikkerhetsanalyse
- Sikkerhet
for funksjonshemmede (bl.a lugar på dekksnivå for
rullestolbrukere)
- Branndører
og himlingsplater (røkmeldere koples mot branndører-indikasjon
til bro om branndører står åpen / lukket -
røkdører mellom branndørene i områder
med brennbare himlingsplater - om egnet materiale:
- Vindu
i brann & røkdører - forsøk for å
finne frem til selvlukkende branndører som kan stå
i permanent lukket stilling)
- Røydykker-
utstyr (utvidet utrustning)
- Materialer
i innredningen (lavere brennbarhet & innføring av grenseverdier
for avgivelse av giftgasser)· Utdannelse i brannslokking
(alle offiserer & besetnings-medlemmer i branngruppen)
- Beredskapsøvelser
(Før skipet forlater havn & minst to ganger årlig
i regi av personer som ikke arbeider ombord)
- Standardisering
av beredskapsopplegg
- Registrering
av passasjerer
- Ledelse
av redningsinnsats på skadestedet
- Sjøredningskonvensjonen
(fordeling av kompetanse: redningsenhet på havari-stedet
& koordinator for overflatesøk)
- Assistanse
fra land (trenet personell på land)
- Dataregistrator
- Arbeidstid
(sikring av besetningens søvn & hvile, slik at arbeidsoppgaver
kan ivaretas på sikker måte)
- Sikkerhetsveiledning
til passasjerene
- Krav
til språkkunnskap (Jansen: Besetning
som skal veilede i nødsituasjon må kunne skandinavisk
språk)
- Helseundersøkelser
av alle overlevende
KONTROVERSIELLE
FORSLAG
Schei- utvalgets anbefalinger var kontroversielle. Utvalget
anbefalte et sikkerhetsnivå det vil gå flere tiår
før internasjonal fergetrafikk kommer opp på, slik
beslutningsprosessene i dag fungerer.
Utvalget
hevdet at man må sette krav til skip på rute i Skandinavia
selv om det blir nødvendig å gå utover krav i
internasjonale konvensjoner. Utvalgets arbeid ledet til en stortingsmelding
som forelå 19. juni 1992. Den 18. mars 1993 behandlet Stortinget
meldingen om brannulykken på passasjerfergen Scandinavian
Star.