Støttegruppens
krav om strakstiltak
STØTTEGRUPPEN
KREVDE FØLGENDE STRAKSTILTAK
(Hentet fra Støttebulletinen
vinteren 91/92, Nr 5)
Støttegruppen
fremmet følgende krav om strakstiltak i 16 punkter til norske
myndigheter enten gjennom internasjonale avtaler eller
i form av særnorske krav for passasjerskip som trafikkerer
norske havner:
- For
at det skal gis anledning til å drive rutefart på
norske havner med passasjerskip eller ferger som kan ta
passasjerer, må det før virksomheten igangsettes
innhentes tillatelse fra norske myndigheter.
- Regjeringen
må straks innføre obligatorisk havnestatskontroll
av samtlige passasjerskip inkl. ferger som regelmessig anløper
norske havner.
- Det
må straks utarbeides og iverksettes et regelverk som stiller
krav til rederiet eventuelt operatøren om at det blir etablert
et tilstrekkelig støtteapparat i land for en forsvarlig
drift av skipet.
- Beredskapsplaner
for drift av skipet må foreligge og være godkjent
av skipskontrollen. Alle besetningsmedlemmer må ha gjennomgått
godkjent sikkerhetskurs. 90% av besetningsmedlemmene må
forstå og snakke et skandinavisk språk.
- Regjeringen
må straks sørge for å styrke Sjøfartsdirektoratets
kompetanse og kapasitet. All kontroll av beredskapsplaner, sikkerhetsnivå,
beredskapsøvelser mv. må overføres fra klasseselskapene
til Sjøfartsdirektoratet ved Skipskontrollen.
- Automatiske
sprinkleranlegg i alle fellesrom inklusive korridorer, trappeløp
og andre rømningsveier. Dette kravet gis tilbakevirkende
kraft også for eksisterende skip.
- Automatiske
brannmelde- og alarmanlegg med røkdetektorer i alle fellesrom
inklusive korridorer og andre rømningsveier i samsvar med
det som gjelder for norske hoteller. Anlegget må
ha automatisk melding til broen om hvor brannen er utløst.
Lydstyrken målt i alle lugarer og fellesrom skal være
minimum 80 dB og minimum 10 dB over bakgrunnsstøyen. Dette
kravet gis tilbakevirkende kraft også for eksisterende skip.
- Installasjon
av slukkeapparater og - utstyr tilsvarende det som kreves for
norske hoteller.
- Høyttalere
som er tilkoblet et sentralt anlegg skal monteres i alle lugarer,
korridorer, trapperom og på dekk. Høyttaleranlegget
skal være dimensjonert slik at lydstyrken er minimum 80
Db og minimum 10 dB over bakgrunnsstøyen.
- Ved
branntilfelle skal ventilasjonsanlegget for lugarene overstyres
slik at eventuell omluft blir utkoblet og maksimalt med friskluft
blir tilført. Skipskontrollen må påse at nødvendige
instrukser for drift av ventilasjonsanlegget ombord forefinnes
og at nøkkelpersoner læres opp.
- For
nye skip må grensen for varmeverdien for overflatematerialer
settes maksimum 25 MJ/kvm. Materialene må ved brann ikke
kunne utvikle røykgasskomponenter.
- Merking
av alle fluktveier monteres nede ved gulv og med lysende symboler.
- Sjøfartsloven
og relevante deler av straffeloven må fornyes med fokusering
på ansvarsplassering.
- Nye
objektive erstatningsregler må innføres inklusive
tvungen ansvarsforsikring.
- Begrensningen
i rederienes ansvar for personskade må oppheves.
- Permanent
havarikommisjon for ulykker til sjøs må nedsettes.
Støttegruppen
krever at regelverket for sikkerheten til sjøs endres raskere
i retning av økt sikkerhet enn det en prosess alene i internasjonale
organer kan makte.
I
tråd med Schei-utvalgets rapport, må Norge,
som en av verdens ledende skipsfartsnasjoner, gå foran med særregler,
som i tillegg til å bedre sikkerheten for passasjerer på
våre egne havner, kan ha pådriverfunksjon i IMO
prosessen.
Lagt
ut på nett: 20.08.02