Rederienes ISM-sertifisering (*)
er ikke nok for å sikre innsyn. Hvert skip må
føre dokumentasjon som avklarer skipets eierforhold,
hvilken landbasert enhet skipets besetning forholder seg
til, samt dokumentasjon på skipets forsikringer.
Støttegruppens
holdning er at alle nasjoner som underskriver internasjonale
kon-vensjoner for skipsfarten, snarest må
bekrefte at landet også har lovhjemmel for å
straffe ansvarlig reder ved alvorlige brudd på
konvensjonenes innhold.
ARBEIDET
FOR OBLIGATORISK ANSVARSFORSIKRING MED OBJEKTIVT ANSVAR
MÅ VIDEREFØRES
Det er viktig at fremtidige skadelidte, enten det er
besetningen, passasjerer, kystmiljøer eller eiere
av materielle verdier, har trygghet for dekning av økonomisk
tap.
Det
er viktig at nasjonale sjøfartsadministrasjoner
ikke er for tett forbundet med nasjonal skipsfartsnæringen.
I Norge bør sjøfartsadministrasjonen
avløses av en ny modell. Administrasjonen av
norsk skipsfart kan knyttes tettere opp til de
nasjonale skipsregistrene. Skipskontrollen bør
være en uavhengig enhet med ansvar for flaggstat-
og havnestatkontroll.
I
FORBINDELSE MED HAVNESTATSKONTROLLEN HAR VI DISSE FORSLAGENE:
- Nasjoner
som ratifiserer konvensjoner for sikkerhet til sjøs,
må også ha lovhjemmel som gir rederen
straffeansvar for alvorlige brudd på innholdet
i konvensjonene. Straffeansvaret må omfatte
både redere til skip under landets eget
flagg, og redere til utenlandske skip i havnestatens
farvann. Det må være straffbart for rederen
å operere substandard skip.
- Det
sikres innsyn i eier- og ansvarsforholdene til skip.
Opplysninger som må foreligge er hvem som gir
ordre til skipets kaptein, hvor de operative beslutninene
på redernivå fattes, og hvem som har tegnet
forsikring for skipet.
- Nasjonale
sjøfartsadministrasjoner bør ha klare
skillelinjer mellom nasjonale næringsinteresser
og kontroll av skip under eget og fremmede flagg.
- Enkelte
land, blant andre Norge, pålegger sjøfartsadministrasjonen
taushetsplikt omkring kritikkverdige forhold som avdekkes
på skip. Slik taushetsplikt må fjernes
av hensyn til forbrukerne og miljøet.
- Det
må snarest innføres obligatorisk ansvarsforsikring
med objektivt ansvar for all kommersiell skipsfart.
Støttegruppen
Oslo, 20. juni 1999
*
ISM-koden/sertifisering
omhandler sikker drift av skip og forholdet til det
ytre miljø og gjelder så vel for landorganisasjonen
som for skipene.
Se ev. for nærmere opplysninger.:http://www.sis.no
|