Det
er en viss utvikling i de internasjonale konvensjonene
for sikkerhet til sjøs. 1992 er et viktig år
for SOLAS-konvensjonen (Safety Of Life At Sea).
Etter behandling i underkomiteer og arbeidsgrupper ble
viktige forslag vedtatt i Sjøsikkerhetskomiteen
i april i år.
BRUDD
PÅ «GRANDFATHER RULES»
På bakgrunn av Scandinavian Star-ulykken
hadde Norge, Danmark og USA fremmet endel forslag
om endringer av kapitlet om brannsikkerhet. Det mest
kontroversielle var ønsket om å gjøre
vedtakene gjeldende også for eksisterende skip.
Dette bryter med «Grandfather rules»,
som er prinsippet om at skip skal tilfredsstille reglene
som gjaldt da det ble bygget, og ikke senere krav.
Med
liten margin vant nye prinsipper om oppgradering igjennom.
Mange av anbefalingene fra det skandinaviske granskningsutvalget
etter Scandinavian Star er enten ikke fremmet i
IMO, eller har ikke fått gjennomslag. Her
er noe av det som har fått gjennomslag:
- RØYKVARSLING:
Alle passasjerskip har plikt til å installere
automatisk brannoppdagelse basert på røykvarsling
innen 1. oktober 1997. Det sies ikke noe om adresserbarhet
(at man vet nøyaktig hvilken detektor som løser
ut, og ikke bare i hvilket område av skipet
den er) eller type røykdetektor. Det er også
uklarhet om systemet gjelder hele innredningen, eller
om varmedetektorer fortsatt blir tillatt på
lugarene.
- SPRINKLERANLEGG:
Skip som er bygget i henhold til den tidligere konvensjonen
fra 1960 (Scandinavian Star var en SOLAS 1960 båt),
må ha sprinkleranlegg innen 1. oktober 1997.
Skip som er bygget i henhold til SOLAS 1974 har
frist frem til år 2005 med slikt anlegg. Den
norske stortingsmeldingen, som refererer vedtaket,
skaper uklarhet om hvor omfattende sprinkleranlegg
man vil kreve. Det kan installeres kun på bildekket,
evt. videre til deler av innredningen, eller inn i
hele innredningen.
- LYDNIVÅ
PÅ ALARMENE: Det er vedtatt en «Code
on Alarms and Indicators». Lydstyrken skal
etter dette være på minst 75 dBA inne
på hver lugar, og ligge minst 10 dBA over bakgrunnsstøyen.
Signalet skal lyde i intervaller, kun avbrutt av meldinger
over høyttaleranlegget. Kravet skal gjennomføres
innen 1. oktober 1997.
- SKILTING
AV RØMNINGSVEIER: Fluktveier, trapper og
utganger skal merkes med belysning eller selvlysende
skilt, som må være plassert ikke høyere
enn 0,3 meter over dekk. Kravet må være
gjennomført innen 1. oktober 1997.
- BRANNDØRER:
De som til vanlig står i åpen posisjon,
skal nå kunne lukkes fra broen. For hengslede
dører er fristen for dette 1997, mens skyvedører
kan vente til 2000.
- RØYKDYKKERUTSTYR:
Betydelig økning av antall røykdykkerapparater,
radiokommunikasjonsutstyr for kommunikasjon mellom
bro og brannslokningsledelse, samt ekstra luftmasker
og kompressor for etterfylling, blir krav fra 1. april
1994.
OPERASJONELL
STANDARD
Den operasjonelle standarden er et fellesbegrep for
den kompetanse som ligger bak driften av skipet. Det
dreier seg om kvalifikasjoner og kvalitetsrutiner for
sikker drift hos besetningen og i den landbaserte organisasjonen.
Den internasjonale utviklingen mot bedre sikkerhet retter
i dag oppmerksomheten sterkere mot den operasjonelle
standarden.
SIKKERHETSOPPLÆRING
Krav om sikkerhetsopplæring for hele besetningen
er fortsatt til behandling. Modellkurs for slik opplæring
er utviklet, og ligger til grunn for etablerte og nye
norske forskrifter.
SIKKER
DRIFT
Det er utarbeidet retningslinjer for sikker operasjon
av skip. Disse retningslinjene er fortsatt frivillige,
men Norge har innført dem som obligatoriske
fra desember i fjor (1992). Danmark avkrever
rederiene dokumentasjon på sikker drift fra 1.
januar 1993.
|